• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • PumpkinQueen
    Felicia111 skrev 2012-07-05 13:53:08 följande:
    kan ju tilllägga att mina föräldrar är 34 o 35 o jag är alltså 17 o har en dotter på 1.

för er som kan räkna så va min mamma 16 o mina föräldrar har hållt ihop i alla år med :)  
    Ja, det är rätt vanligt att de som har unga föräldrar själva skaffar barn tidigt. De brukar även vara lågutbildade låginkomsttagare.
  • Naniismamma
    elitae skrev 2012-07-05 13:43:58 följande:
    Barnet behov pratar jag om nu, inte hennes. Föräldrarna har inte som skyldighet att betala för sitt barnbarn. Bebisen måste ha kläder också, blöjor, ev mat osv. Visst kan man ta problemen när dom kommer. Men man ska ändå ha det i tankarna att det är inte bara ansvar o mognad det handlar om, det är mycket mer...
    från 2 månaders ålder så vägrade min dotter att amma antagligen för att hon fick modersmjölksersättning från födsel + ammas då hon hade lågt blodsocker.. men jag hade råd med att köpa ersättning o alla nödvändigheter..

dom första 2 månaderna så köpte jag när jag såg att de började ta slut för att se hur många paket ungefär hon drack i månaden o hur många paket blöjor behövdes de mm.

den 3e månaden så hade jag skrivit upp allt på papper så då köpte jag så många paket ersättning hon drack på 1 månad + 1 extra o likadant med blöjor och våtisar mm. sedan la jag undan dom pengarna som blev över ifall de skulle hända något akut.. jag hade ingen hjälp från min pappa med att betala något, inte ens min egna mat + att han behöll mitt barnbidrag. men allt funkade bra ändå.  jag köpte en resesäng på blocket, sängkläder ingick. köpte byten , ärvde lite kläder från släktingar samt köpte mera, köpte bärsele mm begagnat köpte vagn begagnat o billigt då jag inte kände behov av den nyaste modellen, bilbarnstol kunde jag beställa på faktura när hon var 8 månader då hon växte ut babyskyddet jag hyrde av BVC för någon hundralapp för 9 månader, jag beställde sedan kläder på HM på avbetalning som betalades av varje månad med ca 200kr o de funkade bra för mig.
    det var 2 månader innan födsel som jag köpte in lite större saker samt alla blöjor salvor oljor mm för då fick jag föräldrapenningen. så börjar man bara köpa småsaker i tid så klarar dom flesta de, beror på hur många krav man har på sakerna.. mitt största krav var att inte köpa en begagnad bilbarnstol/babyskydd
  • Felicia111
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-05 13:55:46 följande:
    Varför ska jag betala för mig ? dom är för MIG betalningsskyldiga
    underhållsskyldiga får du nog skriva annars kommer alla bittra tanter o klagar på ordval snart med kanske :;) haha
  • PumpkinQueen
    Mandiisen skrev 2012-07-05 13:54:42 följande:
    Hade jag inte haft något val så hade jag ju fått göra det. vet ju ändå att en dag kommer hon också få städa och få en ask och kanske tvingas ge lite till sin kompis eller nått
    för ni är ju tvugna till at betala skatt. Dina pengar går ju inte vara till andras bidrag.
    Hade min lillasyster varit sjuk hade jag absolut delat med mig av asken!
    Hur vet du att hon kommer att få städa en dag? Vem ska få henne att göra det?

Den som är sjuk måste man så klart ta hand om. Men att göra ogenomtänkta val i livet är ingen sjukdom.
  • PumpkinQueen
    MammaEmelie91 skrev 2012-07-05 13:55:07 följande:
    Och vad har föräldraskap med stavning och göra? 
    Om vi pratar om för-och nackdelar med att skaffa barn tidigt, så är ju "studierna blir lidande" aboslut ett argument i debatten. Eller hur?
  • Twin Dad
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 13:56:47 följande:
    Ja, det är rätt vanligt att de som har unga föräldrar själva skaffar barn tidigt. De brukar även vara lågutbildade låginkomsttagare.
    Vad spelar det för roll. Hade alla haft universitetsutbildningar hade många varit låginkomsttagare ändå. Är dessa lågutbildade sämre människor än vad du är?
  • MammaEmelie91
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 14:01:19 följande:
    Om vi pratar om för-och nackdelar med att skaffa barn tidigt, så är ju "studierna blir lidande" aboslut ett argument i debatten. Eller hur?
    Självklart, men stava lär man sig att göra väldigt tidigt. 
    mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Froststar
    Felicia111 skrev 2012-07-05 13:44:49 följande:
    OCH FÖR ER MORALTANTER .

jag har hoppat av skolan och fixar jobb väldigt lätt när jag vill. men ska vara hemma med min dotter tills hon e tre :D  

aggra hur mkt ni vill men min dotter har det fantastiskt bra o jag med! 
    Med attityden du uppvisar tvivlar jag starkt. Men hon kanske följer i dina fotspår och gör likadant själv. Väldigt bra förebild.

Du får gärna kalla mig moraltant, det verkar som att ni är så osäkra i era val att ni behöver sätta olika nedsättande ord på andra för att kunna känna er lite säkrare. Typiska beskrivningar ni använder er av (och ja, jag skriver "ni" för det verkar vara standarden alla barn som skaffar barn använder sig av här) är: moraltant, bitter, avundsjuk och liknande. Nej, vi är bara vuxna och vet vad livet innebär, vad det betyder att göra vettiga val, ta eget ansvar och vara en bra förebild för sitt barn. Kom igen om 10 år när din hjärna är färdigutvecklad (studier visar att det händer först vid ungefär 25 års ålder). Bara för att man är könsmogen betyder inte att man också är mogen i andra aspekter för att tillfredsställande kunna ta hand om ett barn. Det kräver inga speciella talanger att befrukta någon / bli befruktad men det kräver en mogen hjärna och mogen övervägning med verklighetsförankrade referensramar att kunna ta ställning till vad det är för liv man kan erbjuda ett eventuellt barn. Om man inte kan göra detta borde man aldrig låta embryot bli till något annat än det. Eller helst se till tidigare än så att man inte blir på smällen helt enkelt.

En tonåring har helt enkelt inte så mycket att erbjuda, de har ju inte ens hittat sin egen identitet. Det enda de kan är att vara kaxiga och  egoistiska samt otrevliga mot andra. Ju mer osäkra ii sig själva desto mer otrevliga och "låtsascoola". Fasaden är genomskinlig.
  • Felicia111
    PumpkinQueen skrev 2012-07-05 13:56:47 följande:

haha mm.. tro du det då. mina föräldrar bor i villa o kan ju säga att min mamma inte ens behöver jobba så du kanske ska va tyst lite o leta reda på lite fakta som stämmer

vi har även råd att ha häst osv.. s¨å här går de ingen nöd på ngn 

kan också tillägga att min kille jobbar o kommer tjäna gott om pengar så snart han får anställning :)  
  • PumpkinQueen
    Felicia111 skrev 2012-07-05 13:55:35 följande:
    nä okej ser inte riktigt ett samband med att kunna skriva  o vara 17?

finns ju fan mammor som e blinda...  dom kan nog inte stava så bra när dom skriver e dom dåliga mammor för det med?

klart jag kan stava skitprydligt o rätt om jag vill men orkar inte de just nu ;P  
    Min poäng är att din utbildning har blivit lidande av att du skaffat barn tidigt. Den som är lågutbildad har sämre möjligheter att få bra och välbetalda jobb.
Svar på tråden 16 år och GRAVID !