elitae skrev 2012-07-05 13:43:58 följande:
Barnet behov pratar jag om nu, inte hennes. Föräldrarna har inte som skyldighet att betala för sitt barnbarn. Bebisen måste ha kläder också, blöjor, ev mat osv. Visst kan man ta problemen när dom kommer. Men man ska ändå ha det i tankarna att det är inte bara ansvar o mognad det handlar om, det är mycket mer...
från 2 månaders ålder så vägrade min dotter att amma antagligen för att hon fick modersmjölksersättning från födsel + ammas då hon hade lågt blodsocker.. men jag hade råd med att köpa ersättning o alla nödvändigheter..
dom första 2 månaderna så köpte jag när jag såg att de började ta slut för att se hur många paket ungefär hon drack i månaden o hur många paket blöjor behövdes de mm.
den 3e månaden så hade jag skrivit upp allt på papper så då köpte jag så många paket ersättning hon drack på 1 månad + 1 extra o likadant med blöjor och våtisar mm. sedan la jag undan dom pengarna som blev över ifall de skulle hända något akut.. jag hade ingen hjälp från min pappa med att betala något, inte ens min egna mat + att han behöll mitt barnbidrag. men allt funkade bra ändå. jag köpte en resesäng på blocket, sängkläder ingick. köpte byten , ärvde lite kläder från släktingar samt köpte mera, köpte bärsele mm begagnat köpte vagn begagnat o billigt då jag inte kände behov av den nyaste modellen, bilbarnstol kunde jag beställa på faktura när hon var 8 månader då hon växte ut babyskyddet jag hyrde av BVC för någon hundralapp för 9 månader, jag beställde sedan kläder på HM på avbetalning som betalades av varje månad med ca 200kr o de funkade bra för mig.
det var 2 månader innan födsel som jag köpte in lite större saker samt alla blöjor salvor oljor mm för då fick jag föräldrapenningen. så börjar man bara köpa småsaker i tid så klarar dom flesta de, beror på hur många krav man har på sakerna.. mitt största krav var att inte köpa en begagnad bilbarnstol/babyskydd