• Anonym (cissi16)

16 år och GRAVID !

Igår fick jag veta att jag är gravid, har inte alls misstänkt det då jag varit stressad ett tag och jag inser nu att mina stresstecken är graviditetstecken ! :D
    Jag är så glad, har alltid viljat bli ung mamma och nu är jag gravid , i vecka 6 !!

Någon mer ?:) 

• Svar på tråden 16 år och GRAVID !
  • elitae
    Anonym skrev 2012-07-05 13:09:59 följande:
    Kanske har lättare att klara vakna nätter och det stressade småbarnslivet. Mogenhet mäts inte i högskolepoäng.
    Har jag sagt det? Högskoleprovet handlar inte om mognad.... tror nog en 30åring klarar vakna nätter osv också.
  • Naniismamma
    Tashie skrev 2012-07-04 18:49:11 följande:
    Stackars din utbildning!
    varför är de synd om hennes utbildning?? jag var 16 jag är nu snart klar med min svetsutbildning, har reserverad plats tills efter sommaren nästa år att göra klart den då jag inte får nu när jag är gravid men har redan gjort mer än halva.. efter den ska jag vidareutbilda mig till undervattenssvetsare.. jag har inga problem med min utbildning, de handlar om ens egna inställning o hur mycket man vill skaffa en utbildning.
  • Anonym (cissi16)
    Anonym skrev 2012-07-05 08:33:54 följande:
    Jo, och det bevisar ju bara att det finns äldre som inte tar ordentlig ansvar... Hur som helst, några frågetecken. Du är ju säkerligen inte fastanställd när du jobbar på helger och lov, så tror du att du kommer få ha kvar det jobbet, eller kunna återkomma dit, efter din föräldraledighet på ungefär ett år? Var ska du och barnet bo? Och innan du rusar iväg och kanske fixar ett eget boende, fundera över hur du ska ha råd med det om ca 2 år, när du är 18, studerar på gymnasienivå och soc inte lägger två strån i kors eftersom det är dina föräldrar som är försörjningsskyldiga. Ditt studiemedel, barnets barnbidrag och underhåll, samt bostadsbidrag räcker inte så långt då. Hur ska du ordna skolgången? (Mitt tips är att du gör så mycket du bara kan den närmaste tiden, gärna extra kurser om möjligt. Tro mig, det kan bli svårare än du tror att fixa skolgången med ett småbarn). Det här säger jag inte för att vara elak, utan för att det här är saker som du nu på allvar måste fundera kring och planera inför! Jag är inte avundsjuk på dig för fem öre, jag är 30+ och har barn, och är väldigt nöjd med att jag skaffade dem när jag hade ett ordnat liv så att inte hela deras barndom försvann in i en dimma av måsten kring skolgång, pengar och liknande...
    Det är min moster som driver det så det är inte omöjligt att jag skulle få komma tillbaka
  • elitae
    Anonym (Grattis!) skrev 2012-07-05 13:15:19 följande:
    Att hon faktiskt vågar ta beslutet att ha sitt barn trots att det finns moralkärringar som vissa här på FL till exempel... Att hon INTE tar bort barnet gör henne bra mycket mognare och mer redo än somliga på 30 bast. 
    Att vara mogen innefattar faktiskt inte bara att man har en ordentlig inkomst eller ett eget boende. Att vara mogen handlar om att vara mentalt vuxen. Och det vet du ingenting om i TS fall.

Ge du exempel på hur en 30 åring är mer redo än en 16 åring?
    Att behålla ett barn betyder inte att man är mogen för att skaffa barn. Det kan lika gärna visa hur omogen man är som inte fattar vad det innebär att ha barn. Jag har inte sagt något om eget boende, det är helt andra personer som nämnt eget boende. En 16 kan inte ha eget boende eftersom man måste vara 18år för att få stå på ett hyreskontrakt och ha en fast inkomst. Så det är ganska uppenbart att hon inte har. Jag har inte sagt att en 30åring är mer redo för barn än en 16åring, jag tänker inte sitta o jämföra.
  • Naniismamma
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-05 13:20:43 följande:
    vart har jag skrivit att det är SYND om mig ?
    Stå på dig, dom flesta som skriver har inte själva vart 16 o fått barn o vet inte att man faktiskt inte behöver gå på soc.. jag gjorde inte de o ändå fick inte jag mitt egna barnbidrag utav min pappa han behöll de själv så du kommer ha 1050kr mer än mig , men den summan jag hade klarade vi oss utmärkt på..

låt dom dåliga kommentarerna komma in o ut lika fort igen , du vet själv om du kommer klara dig på den ekonomin o vet vilken person du är och om du vet vad meningen med pengar är.
    baraför du är 16 betyder de inte att du inte har några erfarenheter av pengars värde eller ett annat liv.

har du någon blogg som man kan följa? :)
  • Anonym (cissi16)
    Naniismamma skrev 2012-07-05 13:29:08 följande:
    Stå på dig, dom flesta som skriver har inte själva vart 16 o fått barn o vet inte att man faktiskt inte behöver gå på soc.. jag gjorde inte de o ändå fick inte jag mitt egna barnbidrag utav min pappa han behöll de själv så du kommer ha 1050kr mer än mig , men den summan jag hade klarade vi oss utmärkt på..

låt dom dåliga kommentarerna komma in o ut lika fort igen , du vet själv om du kommer klara dig på den ekonomin o vet vilken person du är och om du vet vad meningen med pengar är.
    baraför du är 16 betyder de inte att du inte har några erfarenheter av pengars värde eller ett annat liv.

har du någon blogg som man kan följa? :)
    Tack :)
    Nej jag har ingen blogg, jag är sådär så jag startar en blogg, skriver en vecka sen orkar jag inte o tar bort den så trist med - He j idag har jag varit i skolan, sen så ...."
  • Naniismamma
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-05 13:32:11 följande:
    Nej jag har ingen blogg, jag är sådär så jag startar en blogg, skriver en vecka sen orkar jag inte o tar bort den så trist med - He j idag har jag varit i skolan, sen så ...."
    haha du är likadan som mig :P.. men kanske blir roligare nu när du är gravid o kan skriva om dina upplevelser under graviditeten, hur du mår osv vad du köpt o massa magbilder haha?
  • elitae
    Anonym (cissi16) skrev 2012-07-05 13:32:11 följande:
    Det kan vara kul o skiva vad som händer under graviditeten o kunna kolla tillbaka senare, man måste ju inte skriva varje dag o man måste ju verkligen inte skriva för någon annans skull, tycker man kan skriva för sin egen skull för att kunna bläddra tillbaka o se hur det just då. Sen är det ju bara trevligt om folk vill läsa :) 
  • eMund
    elitae skrev 2012-07-05 13:12:53 följande:
    Kläder o dylikt kan dock vara bra att ha, en barnvagn kostar rätt mycket begagnad också mer än vad en tjej med bara barnbridag har åtminstone. Möbler till barnet tex spjälsäng, täcken och lakan, badartiklar osv osv. Vissa saker är ju inget måste såsom skötbord, det går natuligtvis att byta på golvet eller om man har tvättmaskin... men vissa saker är nödvändigt att köpa, o vissa saker måste man ha. Hon kanske inte kan amma av någon anledning då måste man ha i tankarna att ha råd med ersättning som kan bli dyrt för någon som inte har så mycket pengar, att jobba helger o lov ger inte mycket...

Det är fortfarande så att hon inte betalar för sina egna behov. Antar att det är upp till hennes föräldrar att avgöra hur mycket hon behöver. Klart att saker kostar men många gånger kan man få saker och mycket lite är helt nödvändigt. Men visst vill man hitta ett ekonomiskt argument så visst.

Alla behöver inte ha en plan B och C. Vissa kör på och hoppas på det bästa och löser problemen under vägen. Och tro det eller ej... Men man kan leva ett gott liv så med!
  • Froststar
    Anonym (Grattis!) skrev 2012-07-05 12:36:29 följande:
    Hellre än mamma på 16 år som blev gravid naturligt än en mamma på 40 år som blev gravid genom hormonbehandlingar och IVF. Lär er, kroppen är byggd för att skaffa barn, INTE VID 40!!! Som alla äldre moralkärringar verkar tro. 
    Bidrag är till för att hjälpa. Hon kommer väll för f*n inte leva på bidrag hela livet. 
    Och vid 16 års ålder hade jag inte varit redo, men hon verkar ju vara det, så grattis!  
    Jaha, kan du räkna? Det är faktiskt 24 år emellan 16 och 40. Så du menar att det är OK att ett barn skaffar barn för att annars försvinner 24 år (hon blir en avstängd zombie) och hon är 40 innan hon kan skaffa barn igen. Det var den sämsta förklaringen jag hört till att rättfärdiga att barn skaffar barn. Hur gammal är du? 17? Och med barn själv?
Svar på tråden 16 år och GRAVID !