• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • CeeJay

Har ätit enligt lchf och gillade det inte

Blir helt sjuk utan kolhydrater så det passade inte mig alls !! 

• Scream2

Undrar fortfarande vad det är som är så ensidigt med LCHF?

• Themis
    yena89 skrev 2012-07-08 18:09:59 följande:
    Mina kommentarer i fetstil.
    Kom med studier som faktiskt visar nånting istället för att bara kopiera och klistra in utan att ha kunskap om vad du precis har "skrivit".
    Det finns vetenskapliga källor till min artikel om man följer länken. Du anger inga källor whatsoever för dina påståenden.

Att din man har världens bästa minne är ju verkligen bara just exempel på anekdotiskt bevis, så ska vi enas om att det är lika dumt för dig att kasta sten i glashus då? Drömmer

Och sen- du skriver "man" hela tiden. Jag tvivlar inte på att det finns personer som har kunskap nog att modda LCHF till något som funkar. Men tjocka Berta som levt på Mcdonalds-käk i 14 år och sen ska rätta till allt med grädde, bacon och majonnäs tror jag inte det är så lyckat för, alls.

Och det går för övrigt alldeles utmärkt att hålla en sund vikt och goda värden genom att röra på rumpan, vilket är min metod. Jag är lite lessen för att den förbises av så många.

Men min avsikt var inte att debattera, bara att delge min åsikt, eftersom det var den som efterfrågades i tråden.
    Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Coyote
    yena89 skrev 2012-07-08 17:48:59 följande:
    Jag mår som bäst när jag äter LCHF. Tyvärr är jag dock mänsklig och faller för bröd och pasta ibland.
    Min kropp klarar helt enkelt inte mkt kolhydrater.

Om folk skulle sätta sig in på vad LCHF faktiskt är innan dom börjar gapa och skrika om hur farligt det är så hade vi inte haft så många dumma diskussioner.
    Folk verkar tro att man äter kilovis med blodiga biffar som simmar i en salig blandning av smör och beasås och allt sköljs ner med en liter grädde, så är det INTE!

Hur kan det vara extremt att ta bort mjöl och socker och minska på kolhydarterna? Är man normalviktig och aktiv kan man till och med äta lite mängder av råris, potatis, rotfrukter och frukt.

Det finns INGA bevis på att mättad fett är farligt. Och ni som gapar om det kan ju komma med en studie för "ja men det vet ju alla" håller inte.

Man äter inga enorma mängder fett med LCHF. Man äter en hög ENERGIPROCENT fett, det är STOR skillnad. Fett är energirikt så det behövs inte många gram för att komma upp i en hög fettprocent.

Här är två bilder på en normal LCHF måltid:

KYCKLINGSALLAD: Sallad, tomater, paprika, avokado, kyckling, ägg (VITAMINER) och en klick örtmajonäs.

Biff med sallad och tzaziki.

Nämn EN sak som är onyttig med dessa måltider. Enda skillnaden är avsaknaden av pasta eller couscouc i salladen och potatisen i andra bilden (som man kan lägga till i liten mängd om man ät normalviktig)
    Personligen tröttnar jag så jäkla hårt på de som äter som vanligt, fast hävdar att de äter lchf, enda skillnaden de gör är att de tar bort potatisen och vräker på med mer kött och sås i stället, alltså inte har någon koll alls på vad det egentligen innebär.
  • PolyPond

Jag vill bara påpeka att långtidsstudier knappast handlar om månader, utan snarare om år och decennier.

• Faile
    Themis skrev 2012-07-08 18:16:06 följande:
    Översättning= Det är min personliga åsikt, baserat på grundförutsättningen att hjärnan behöver glukos för optimal funktion, att det logiskt sett borde vara skadligt för hjärnan att utesluta kolhydrater till den nivå som LCHF-dieten rekommenderar, på längre sikt.

Att fanatiskt argumentera för en ensidig kost är enligt min mening historiskt okunnigt och dumt.

Så du får skriva och länka vad du vill, men när jag svarar är jag fanatisk ( eftersom det mig du citerade )? 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Scream2 skrev 2012-07-08 18:28:22 följande:
    Undrar fortfarande vad det är som är så ensidigt med LCHF?

Ensidigt är det inte, men begränsat är det ju.  
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • The Ultimate Grizzy

Jag har provat för några år sedan, innan det hette LCHF. Fördelen var att det var lätt att äta sig mätt och att jag slapp sötsuget nästan helt. Minns att jag åt massvis med friterade fläsksvålar till lördagsgodis! Nackdelen var att jag kände mig trött och långsam i hjärnan, och liksom otillfredsställd, matmässigt alltså . Andedräkten var inte heller någon hit... Viktnedgången var hyfsad i början, men efter de första 5-6 kilona hände ingenting. Skulle inte prova igen.

• yena89
    Themis skrev 2012-07-08 18:30:55 följande:
    Det finns vetenskapliga källor till min artikel om man följer länken. Du anger inga källor whatsoever för dina påståenden.

Att din man har världens bästa minne är ju verkligen bara just exempel på anekdotiskt bevis, så ska vi enas om att det är lika dumt för dig att kasta sten i glashus då? Drömmer

Och sen- du skriver "man" hela tiden. Jag tvivlar inte på att det finns personer som har kunskap nog att modda LCHF till något som funkar. Men tjocka Berta som levt på Mcdonalds-käk i 14 år och sen ska rätta till allt med grädde, bacon och majonnäs tror jag inte det är så lyckat för, alls.

Och det går för övrigt alldeles utmärkt att hålla en sund vikt och goda värden genom att röra på rumpan, vilket är min metod. Jag är lite lessen för att den förbises av så många.

Men min avsikt var inte att debattera, bara att delge min åsikt, eftersom det var den som efterfrågades i tråden.
    Vad pratar du om? Jag har ingen man. Mannen med världens bästa minne äter LCHF sa jag. Det är nog du som är dum här isf.

"man" i att det är det det går ut. Det är rekommendationerna. Sen att folk gör fel hör inte hit!
    Bacon, grädde och majonäs? Dessa grejer behöver inte alls ingå i LCHF, framförallt inte bacon. Och max 2dl mejerier brukar man rekommendera.
    Läs på innan du skriver nästa kommentar tack.

Jag är ledsen att du tror att folk inte verkar ha försökt det.
    Jag åt GI och tränade 5 gånger i veckan samt stod på crosstrainer morgon och kväll. Mådde fruktansvärt dålig, var sötsugen hela tiden och gick ner 5kg på ett halvår, så nej, det funkar inte alldeles utmärkt.
    Sen så tränar folk även om de äter LCHF.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Coyote skrev 2012-07-08 18:38:26 följande:
    Personligen tröttnar jag så jäkla hårt på de som äter som vanligt, fast hävdar att de äter lchf, enda skillnaden de gör är att de tar bort potatisen och vräker på med mer kött och sås i stället, alltså inte har någon koll alls på vad det egentligen innebär.
    Precis. Många läser inte på och sen klagar dom på LCHF när allt gåt fel. Dom äter snarare HCHF.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden Har du testat lchf?