• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • Tonårsmamman1
    Lillsnufflan skrev 2012-07-08 21:02:27 följande:
    LCHF står väl ändå för "low carb high fat", men du menar att den inte går ut på att äta stor andel fett? Vad står då "high fat" för?
    Tar man bort mkt av kolhydraterna och byter ut light mot fullfeta produkter, så blir andelen fett man äter högre. Men mängden behöver inte bli större. 
  • Lillsnufflan
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-08 21:07:11 följande:
    Tar man bort mkt av kolhydraterna och byter ut light mot fullfeta produkter, så blir andelen fett man äter högre. Men mängden behöver inte bli större. 

Du menar att man äter mindre? Jo, då är det klart man inte behöver äta mer fett. Men jag trodde lite med poängen med LCHF var att man inte skulle behöva dra ner på kaloriintaget.
  • Tonårsmamman1
    Lillsnufflan skrev 2012-07-08 21:10:39 följande:
    Du menar att man äter mindre? Jo, då är det klart man inte behöver äta mer fett. Men jag trodde lite med poängen med LCHF var att man inte skulle behöva dra ner på kaloriintaget.
    Mängden fett behöver inte bli större. Fett och protein är det som mättar bäst, så man behöver inga mängder mat. Man äter sig mätt, och sug efter godis och liknande försvinner. 
  • 1978
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-08 21:07:11 följande:
    Hur går det ihop, rent matematiskt? Om jag byter ut ett glas lättmjölk mot ett glas gammeldags mjölk blir det ju mer fett... väl?
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-08 21:16:15 följande:
    Mängden fett behöver inte bli större. Fett och protein är det som mättar bäst, så man behöver inga mängder mat. Man äter sig mätt, och sug efter godis och liknande försvinner. 
    Men om den mängden fett man redan äter gör en mätt, varför har då suget efter godis inte redan försvunnit med den kosthållning man redan har?
  • Tonårsmamman1
    1978 skrev 2012-07-08 21:28:26 följande:
    Hur går det ihop, rent matematiskt? Om jag byter ut ett glas lättmjölk mot ett glas gammeldags mjölk blir det ju mer fett... väl?

Men om den mängden fett man redan äter gör en mätt, varför har då suget efter godis inte redan försvunnit med den kosthållning man redan har?
    Fettprocenten ökar ja, men du dricker väl inte mer mjölk?

Om du blir sugen på godis så beror det på att du inte ätit dig riktigt mätt. Är man mätt efter måltiden, så är man inte sugen på mer. Både mättnadskänsla och hunger blir annorlunda när man drar ner på kolhydraterna, man blir inte lika mätt efter maten men inte heller hungrig på samma sätt, man håller sig längre. Och suget försvinner. 
    Att vara sugen på sött, beror ju på att hjärnan vill ha mer, det är ju ett slags beroende. Precis som nikotin eller alkohol. Vissa vill ha cigg, andra chocklad.
  • 1978
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-08 21:51:20 följande:
    Fettprocenten ökar ja, men du dricker väl inte mer mjölk?
    Nej, men det blir ju en större mängd fett. 1 dl lättmjölk innehåller ungefär 0,5 g fett. 1 dl gammeldags mjölk innehåller ca 4 g fett. Så en större mängd fett blir det ju. Du skrev "mängden fett behöver inte bli större". Och du skrev att man ska byta ut lightprodukter mot fullfeta produkter.

Jag är helt med på noterna att man blir mer och annorlunda mätt om man äter mer fett och protein. Men vad jag inte riktigt förstår är hur man kan bli mer och annorlunda mätt om man äter samma mängd fett och protein som tidigare. Om man inte blev mätt tidigare på den mängden, varför blir man det om man äter en mindre mängd mat (för att man tagit bort kolhydraterna)?

Jag är inte sur, bara förvirrad.
  • nevermind

Det är ingen diet, det är kost. Allt vi stoppar i oss är ju kost.

Jag åt inte LCHF för att gå ner i vikt till exempel. Jag åt det för att jag ville må bättre. Och jisses vad energi jag fick!

Men tyvärr är jag dum i huvudet och kan inte låta bli godis.

• Tonårsmamman1
    1978 skrev 2012-07-08 22:10:32 följande:
    Nej, men det blir ju en större mängd fett. 1 dl lättmjölk innehåller ungefär 0,5 g fett. 1 dl gammeldags mjölk innehåller ca 4 g fett. Så en större mängd fett blir det ju. Du skrev "mängden fett behöver inte bli större". Och du skrev att man ska byta ut lightprodukter mot fullfeta produkter.

Jag är helt med på noterna att man blir mer och annorlunda mätt om man äter mer fett och protein. Men vad jag inte riktigt förstår är hur man kan bli mer och annorlunda mätt om man äter samma mängd fett och protein som tidigare. Om man inte blev mätt tidigare på den mängden, varför blir man det om man äter en mindre mängd mat (för att man tagit bort kolhydraterna)?

Jag är inte sur, bara förvirrad.
    Kolhydrater, speciellt de snabba, triggar igång suget. Kolhydrater är väldigt lättätet, tänk dig vitt bröd, man kan äta mycket av det. Om man frågar folk som vill gå ner i vikt vad de äter för mkt av så svarar ju alla godis, läsk, kakor osv. Ingen svar att de äter för mkt kotletter eller rostbiff. 
  • Louella

Testade i några månader men tröttnade. Visst går man ner i vikt, men det gör man om man drar ner på mat intaget också, föredrar att äta av allt, men mindre portioner. Jag saknade så mycket mat man inte fick äta med lchf - frukt, körsbär, bönor, linser, pasta, gin och Tonic, sushi, en semla eller pop Corn till helgen mm.

• 1978
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-08 22:18:19 följande:
    Kolhydrater, speciellt de snabba, triggar igång suget. Kolhydrater är väldigt lättätet, tänk dig vitt bröd, man kan äta mycket av odet. Om man frågar folk som vill gå ner i vikt vad de äter för mkt av så svarar ju alla godis, läsk, kakor osv. Ingen svar att de äter för mkt kotletter eller rostbiff. 
    OK. Det är väl bara för mig att acceptera. Vi mår förmodligen bra av olika sorters mat precis som vi gillar olika sorts motion eller reagerar olika på mediciner.

Fast å andra sidan, vitt bröd kan jag knappast föreställa mig att någon mår bra av...
Svar på tråden Har du testat lchf?