• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • Placebo

Jag åt enligt LCHF i drygt 6 veckor men jag mådde inte bra. Har 2 väldigt tunga jobb och jag tror att kolhydraterna behövdes för att kroppen ska orka det. Förstår att många mår väldigt bra av att följa den livsstilen men jag mår bättre om jag följer den klassiska tallriksmodellen.

• Annis89

Mår toppenbra av LCHF!!! Slipper få svullen, hård och "gasig" mage. Min kropp mår helt enkelt bättre med färre kolhydrater. Bonusen var ju att alla extrakilon efter graviditeten bara försvann! Är gravid igen nu, så äter lite mer kolhydrater. Blir LCHF/GI nu alltså, var väldigt sötsugen i början av graviditeten så började äta knäckemacka till frukost. Då försvann sötsuget igen :D

• yena89
    Faile skrev 2012-07-08 18:59:29 följande:
    Ensidigt är det inte, men begränsat är det ju.  
    Om nu avsaknaden av totalt världelöst mjöl och socker gör en kost begränsad....Vegan mat är mer begränsad än LCHF skulle jag vilja påstå.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • ollebulle86

Jag äter enligt lchf och har gjort några månader.
    Mår bra på det, har blivit av med sötsuget (bortsett en vecka i månaden ) och jag går ner i vikt.
    Känner mej inte särskilt begränsad då det går att göra alternativ till det mesta tycker jag.
    Att man skulle äta en massa fett bara för att man äter enligt lchf är ju bara skitsnack. Äter inte heller mer kött än innan.

• Ellieott

Har testat och det funkade. Jag och min man testade på skämt, körde inte så strikt och tyckte att det var oförskämt lätt att gå ner i vikt. Han gick ner 24 kg och jag 5....

• 1978

Har inte testat och vill det inte heller. Eller rättare sagt: känner inget behov av. Jag äter vegetariskt sedan drygt 10 år, men har ätit kött och fisk tidigare. Äter tallriksmodellen, då och nu. Eftersom det har funkat bra för både vikt och mage i över 30 år fortsätter jag med det. Jag har svårt att tro att det är just tallriksmodellen som är boven när någon går upp i vikt. Jag kunde inte motionera (inte ens promenera) under över ett års tid och gick ändå inte upp i vikt med gamla hederliga tallriksmodellen. Så helt fel för att hålla viken kan det ju inte vara.

Jag har däremot en teori som går ut på att om man har svårt att begränsa hur mycket och vad man äter kan det vara bra att följa en diet (så länge den inte är direkt skadlig) eftersom man då tänker på vad man äter och inte moffar i sig sånt som definitivt är onyttigt (kakor, läsk, saft m.m.). Ska man välja en diet så är det ju bra att välja en som passar ens smaklökar och som fungerar i ens övriga liv. Alltså kan en diet funka för någon men inte för någon annan.

• 1978
    ollebulle86 skrev 2012-07-08 19:10:51 följande:
    Mår bra på det, har blivit av med sötsuget (bortsett en vecka i månaden ) och jag går ner i vikt.
    Känner mej inte särskilt begränsad då det går att göra alternativ till det mesta tycker jag.
    Att man skulle äta en massa fett bara för att man äter enligt lchf är ju bara skitsnack. Äter inte heller mer kött än innan.
    Kul att du mår bra! Jag blir lite nyfiken! Tänker du äta LCHF-kost hela livet? För det är ju det som krävs för att hålla sin målvikt - att man har en diet som funkar livet ut. Eller ska du byta till ytterligare en diet sen när LCHF-kuren är över?

LCHF betyder ju att man ska äta mycket fett (HF = high fat), så det kan väl inte vara helt och hållet skitsnack det där med att "äta en massa fett"?
  • jagäraf

Äter lchf sedan 3,5 år och älskar det! Testar "vanlig" mat ibland och får då tillbaka alla tråkiga symtom den innebär för mig, hungerskänslor, gasig mage, trötthet, uppsvälldhet osv och går snabbt tillbaka till lchf igen

• stjierna

Det är synd att det heter just HF, eftersom det inte är sådär asmycket fett. Det borde heta LCRF, Low Carb, Right Fat. Det hade varit mer korrekt.

• Lillsnufflan
    ollebulle86 skrev 2012-07-08 19:10:51 följande:

LCHF står väl ändå för "low carb high fat", men du menar att den inte går ut på att äta stor andel fett? Vad står då "high fat" för?
Svar på tråden Har du testat lchf?