• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • Jennie med ie
    Iryelle skrev 2012-07-09 19:59:31 följande:
    Det enda som lät lockande var omelett men då jag har högt bilirubin och även gallsten i släkten så passar jag mig för att äta allt för mycket ägg. :)
    Nu vet jag inte vad bilirubin är... men vad gäller gallan så kan det kanske vara värt att testa om du nu skulle råka _gilla_ ägg. Jag har rejäla gallproblem, men just ägg går finfint... Värre med t ex grädde.
  • Louella
    Hilratrut skrev 2012-07-09 13:50:15 följande:
    Fast det beror ju på vem du frågar. En del får ju väldiga problem med uppblåst mage, gaser, diarré mm av lite pasta eller surdegsbröd även om det äts sällan. Tror nog att de allra flesta som fastnar för LCHF har haft de problemen tidigare och då ser man lätt LCHF som en slags befrielse. Jag kan tex inte äta fullfeta produkter tillsammans med kolhydrater utan att gå upp i vikt. Inte ens i liten mängd. Jag kan heller inte äta en så kallad vanlig och varierad kost för då får jag problem med magen. 

Jovisst. Jag pratar ju bara för mig själv. Har inga magproblem eller sockerberoende och har alltid varit smal, så behöver inga extremkoster. För mig funkar lite av allt fast inte alltid fint. Men givetvis vet jag att det inte är så för alla och då kan lchf vara bra.
  • JUSTICE
    jagäraf skrev 2012-07-09 19:53:20 följande:
    Fast långt ifrån alla äter lchf för att gå ned i vikt. Många äter det för att de mår bättre av det än det som kallas allsidig kost. Jag är ett exempel på det.
    Ok det visste jag inte. Jag trodde bara det var för att gå ner i vikt.
  • Mandel
    JUSTICE skrev 2012-07-09 23:00:57 följande:
    Ok det visste jag inte. Jag trodde bara det var för att gå ner i vikt.
    Jag behöver inte gå ned i vikt, men äter så för att det är gott och jag mår bra.

Det tog över ett år innan jag vågade "fuska" och det tog inte många dagar förens jag var genomförkyld och ledvärken var tillbaka. Hade inte varit ett dugg förkyld innan trots att övriga familjen legat däckad...
    Samma nu i början av sommaren, maken låg utslagen i sängen med hög feber i 2 dagar, äldsta låg i soffan och bara flämtade och hjärtat slog som besatt med skyhög feber och minsta var hängig och snorig medans jag inte kände av någonting. Märkligt!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 19:39:45 följande:
    Nej,.så enkelt är det inte. Möjligen baserat på just kosten de du äter med käkar men inte generellt... Du framförde det som nåt väldigt enkelt, bara att ta bort pasta och potatis och ta mer grönsaker, och så är det som sagt inte utan det beror på vilken mat man utgår från. Att äta kolhydratreducerat är ganska "enkelt" på det sättet, men inte lchf... där är det fler parametrar av det slag jag nyss nämnde och så då några till.
    Jo det är så enkelt. Jag lagar mat till sambon och han får samma mat som mig och får enbart potatis eller pasta till om han vill.
    Jag tillför inte extra fett till min portioner. Tar jag bort kolhydraterna ökar fettprocenten automatiskt. Jag är ändå mätt i kanske 4-5 timmar. Sambon som alltid får mer kött och nästan dubbelt så stora portioner är hungrig snabbare om han väljer att äta potatis eller pasta till.
    Igår gjorde jag köttfärssås och vi hade samma sås men skulle bara kokat extra spaghetti till honom (men han ville inte, för han tyckte LCHF-nudlarna var godare)

Är man normalviktig och aktiv kan man till och med äta en liten potatis och rotfrukter, det är fortfarande LCHF.
    LCHF är upp till 100g kolhydrater beroende på aktivitetsnivå och energibehov.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 15:35:54 följande:
    Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra...

Jag har också gallproblem, och skulle dels inte få för mig att "stå ut" med värre besvär än jag redan har _bara för att_ man minsann ska äta lchf och dels har jag inga stenar som ska ut...
    I många fall jag sett är det så men det behöver inte nödvändigtvis vara så. Det är mkt som kan ligga bakom gallproblem.
    Onödigt att dumförklara..
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Jennie med ie

Nej så enkelt är det inte generellt, fortfarande. För er personligen kan det vara så baserat på den kost ni har som utgångspunkt, men det blir som sagt inte automatiskt lchf när man tar andras "vanliga" mat och avstår pasta och potatis till förmån för mer grönsaker. Man kan fortfarande få för mycket kolhydrater och för lite fett och man kan fortfarande få livsmedel som inte ryms i dieten, beroende på vad den där "vanliga" maten består av. Fullkomligt självklart. Fullkomligt.

• hannis

Ja det har jag. Gick inte ner ett gram men mådde bra för övrigt (förutom lite illamåande)

Nackdelearna var att det blev rätt dyrt samt att det var svårt att äta ute vilket jag gör väldigt ofta på jobbet.

• zeppelinmamma

Jennie med ie, det verkar som om du tycker du vet precis vad lchf handlar om men det kommer liksom inte fram i dina inlägg. Kan du inte berätta exakt vad som är lchf kost och varför det inte bara är att ta bort pasta bröd och potatis?

Svar på tråden Har du testat lchf?