• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • MrsC74

Min syster provade LCHF. Hon har gallproblem. Det slutade med en vecka på skjuhuset och med läkarnas varningar att avbryta LCHF kosten omgående.
    Så kan det gå.

• yena89
    Jennie med ie skrev 2012-07-10 13:37:05 följande:
    Nej så enkelt är det inte generellt, fortfarande. För er personligen kan det vara så baserat på den kost ni har som utgångspunkt, men det blir som sagt inte automatiskt lchf när man tar andras "vanliga" mat och avstår pasta och potatis till förmån för mer grönsaker. Man kan fortfarande få för mycket kolhydrater och för lite fett och man kan fortfarande få livsmedel som inte ryms i dieten, beroende på vad den där "vanliga" maten består av. Fullkomligt självklart. Fullkomligt.
    Nu utgick vi ju från hemlagad mat med fullfeta mejerier så jo, då blir det så enkelt.
    Går jag däremot ut och äter eller är bjuden hos vänner DÅ blire  en helt annan femma för då vet jag inte vad som finns i maten. Men även där är det fortfarande LCHF, men inte strikt. Mjöl i såsen gör inte att det blir icke-LCHF. Men det är inte bra om man vill gå ner i vikt.
    Jennie med ie skrev 2012-07-10 13:38:37 följande:
    Yena. Det är helt enkelt det man med gallproblem ofta får höra. Rakt från verkligheten.
    För min del har det varit så, och jag skriver aldrig att det ÄR så. Utan skriver hur det var för mig och att det KAN vara samma sak, men att man kanske bör kolla upp det för att veta.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Jennie med ie

Zeppelinmamma, varför det inte är bara att göra det har jag beskrivit i två inlägg nu, en tredje gång känns totalt överflödigt.

• zeppelinmamma

Du skriver att man ska ersätta kolhydraterna med mer fett och att det inte räcker att bara ta bort kolhydraterna. Du skriver mycket om vad man inte ska göra men jag får intrycket av att du faktiskt inte vet mycket alls. Du kommer inte med några konkreta råd och riktlinjer.

• Evew1989

Jag äter enligt LCHF och har gjort det i 1½ månad, har redan gått ner 6 kilo och känner mig
    väldigt pigg och mår framförallt så himla bra i magen sedan jag började med detta!

Men sen har ju alla olika behov, LCHF går att anpassa efter varje individ, det som passar för
    någon passar inte för någon annan..

Jag var definitivt inte en tjockis när jag började, ville bara se vad den hade för effekt
    och det har bara varit positivt för mig! För enligt mig så gör inte LCHF bara nytta för vikten utan för så mycket annat också :)

Du kan gärna följa min resa och använda dig av mina recept!
    evelinalchf.bloggplatsen.se

• Slug

Jag äter det nu och mår mycket bättre än när jag åt enligt Livsmedelverkets rekommendationer. Jag har aldrig haft ett överflödigt kilo utan gick över till detta för att det verkade rimligt utifrån den kunskap jag har om kroppen och mänsklighetens historia.

• ljung och viol

En del som äter lchf utesluter ju frukt helt. Verkar så tråkigt. Att inte få äta melon och annat gott nu på sommaren.

• yena89
    ljung och viol skrev 2012-07-11 19:09:04 följande:
    En del som äter lchf utesluter ju frukt helt. Verkar så tråkigt. Att inte få äta melon och annat gott nu på sommaren.
    Det får man ju bestämma själv.
    Triggas man lätt så bör man ju undvika frukt. Det är ju inte så att en alkoholist dricker lättöl på sommaren.

Är man normalviktig och aktiv kan man gärna unna sig en frukt om man vill det,

Men det varför är det så farligt att utesluta frukt? Vad är det för unikt i frukt som man måste få i sig?
    Det är egentligen ett onödigt livsmedel som äts för att det är gott.

Plus att frukten importeras och är mycket sötare än vad den ska vara. Apelsiner odlas fram så att dom blir söta, egentligen är dom mer sura som en citron.
    Ett svenskt ekologiskt äpple är surt medans ett besprutat äpple från Spanien är som rent socker.

Det finns egentligen inte "förbud" inom LCHF. Socker och Spannmål ska man undvika men vill man äta en liten potatis eller en msk råris eller ett äpple så får man göra det. Men kanske inte varje dag och man ska lära sig att inte ha det som bas. Sålänge man hamnar under 100g kollisar är det LCHF, beroende på vilken nivå man ligger på.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • ljung och viol
    yena89 skrev 2012-07-11 20:26:08 följande:
    Det får man ju bestämma själv.
    Triggas man lätt så bör man ju undvika frukt. Det är ju inte så att en alkoholist dricker lättöl på sommaren.

Är man normalviktig och aktiv kan man gärna unna sig en frukt om man vill det,

Men det varför är det så farligt att utesluta frukt? Vad är det för unikt i frukt som man måste få i sig?
    Det är egentligen ett onödigt livsmedel som äts för att det är gott.

Plus att frukten importeras och är mycket sötare än vad den ska vara. Apelsiner odlas fram så att dom blir söta, egentligen är dom mer sura som en citron.
    Ett svenskt ekologiskt äpple är surt medans ett besprutat äpple från Spanien är som rent socker.

Det finns egentligen inte "förbud" inom LCHF. Socker och Spannmål ska man undvika men vill man äta en liten potatis eller en msk råris eller ett äpple så får man göra det. Men kanske inte varje dag och man ska lära sig att inte ha det som bas. Sålänge man hamnar under 100g kollisar är det LCHF, beroende på vilken nivå man ligger på.

Jag sa inte att det är farligt att utesluta frukt, jag sa tråkigt. Jag äter frukt för det är gott.
Svar på tråden Har du testat lchf?