• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • Jennie med ie

Aldrig provat "på riktigt", vill inte heller. Har använt eller inspirerats av vissa recept o s v, och liksom småprovat lite mer lchf-stuk en kortare period men nej det är inget jag ser anledning att testa på riktigt. Kolhydratreducerat däremot - ja tack.

• Jennie med ie
    Ajkje skrev 2012-07-09 11:49:58 följande:
    Har testat och mådde skit. Fick sluta p.g.a. högt blodtryck, gallproblem och förhöjt kolesterol.
    Du vet att då heter det att gallproblemen beror på att du tidigare ätit en massa kolhydrater (finns inget mellanläge ju), äter du sen LCHF så vill kroppen bara rensa ut en massa stenar du skaffat dig tidigare så då bör stå ut med en rent helvete ett tag för SEN blir allt bra...

Jag har också gallproblem, och skulle dels inte få för mig att "stå ut" med värre besvär än jag redan har _bara för att_ man minsann ska äta lchf och dels har jag inga stenar som ska ut...
  • Jennie med ie
    Mandel skrev 2012-07-08 17:46:55 följande:
    Fast varför gjorde du specialmat till bara dig?
    Jag har ätit i 1 år och 5 månader och jag lagar samma mat till alla bara att jag skippar potatis/pastan och tar mer grönsaker istället.
    Jag upplever det snarare som billigare då det inte går åt mängder av pasta, bröd, fil, flingor, pålägg osv.
    Ägg är ett väldigt billigt och väldigt nyttigt livsmedel.
    Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det blir inte lchf bara för att man tar bort potatis/pasta ur andras mat och äter mer grönsaker i stället... Bl a kan man ju få i sig för mycket kolhydrater ändå, och energin från kolhydrater ska ju ersättas med energi från fett, samt att det handlar om _vilka_ produkter som ingår i maten i övrigt. Jag säger inte att det inte kan vara en passande diet för dig, men lchf blir det inte automatiskt för det...
  • ljung och viol
    nevermind skrev 2012-07-08 22:11:52 följande:
    Det är ingen diet, det är kost. Allt vi stoppar i oss är ju kost.

Jag åt inte LCHF för att gå ner i vikt till exempel. Jag åt det för att jag ville må bättre. Och jisses vad energi jag fick!

Men tyvärr är jag dum i huvudet och kan inte låta bli godis.

Var därför jag skrev "diet" Flört
  • JUSTICE

Jag har aldrig provat och vill inte heller. Jag tror hellre på allsidig och nyttig kost och motion om man vill gå ner i vikt.

• Mandel
    Jennie med ie skrev 2012-07-09 15:46:11 följande:
    Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det blir inte lchf bara för att man tar bort potatis/pasta ur andras mat och äter mer grönsaker i stället... Bl a kan man ju få i sig för mycket kolhydrater ändå, och energin från kolhydrater ska ju ersättas med energi från fett, samt att det handlar om _vilka_ produkter som ingår i maten i övrigt. Jag säger inte att det inte kan vara en passande diet för dig, men lchf blir det inte automatiskt för det...
    Jo, så enkelt är det. Jag lagar ex fisk för tillfället med sås och potatis grönsaker och majonnäs. Jag skippar potatisen och äter "godkänt" av det övriga.
    I lördags hade vi födelsedagskalas för äldsta med korv & köttbullegrillspett med pastasallad och dressing/sås till. Jag struntade i pastan och eftersom det är jag som lagar maten så vet jag vad den innehåller i fetthalt,kolhydrater osv.
    Gör jag spagetti och köttfärssås så använder jag inte ketchup eller har i redning på vetemjöl i såsen utan kör utan och då kan jag äta den och skippa spagettin.
    Mina hemlagade köttbullar är fria ifrån ströbröd och liknande osv.

Enda gången jag lagar specialmat är när de övriga äter pannkakor. Fast eftersom jag aldrig har ansett pannkakor som en maträtt utan som efterrätt så har jag även ätit specialmat innan LCHF med när de ätit pannkakor
    Eller när det gäller fikabröd/tårtor till födelsedagar.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jennie med ie
    Mandel skrev 2012-07-09 19:20:38 följande:
    Jo, så enkelt är det. Jag lagar ex fisk för tillfället med sås och potatis grönsaker och majonnäs. Jag skippar potatisen och äter "godkänt" av det övriga.
    I lördags hade vi födelsedagskalas för äldsta med korv & köttbullegrillspett med pastasallad och dressing/sås till. Jag struntade i pastan och eftersom det är jag som lagar maten så vet jag vad den innehåller i fetthalt,kolhydrater osv.
    Gör jag spagetti och köttfärssås så använder jag inte ketchup eller har i redning på vetemjöl i såsen utan kör utan och då kan jag äta den och skippa spagettin.
    Mina hemlagade köttbullar är fria ifrån ströbröd och liknande osv.

Enda gången jag lagar specialmat är när de övriga äter pannkakor. Fast eftersom jag aldrig har ansett pannkakor som en maträtt utan som efterrätt så har jag även ätit specialmat innan LCHF med när de ätit pannkakor
    Eller när det gäller fikabröd/tårtor till födelsedagar.
    Nej,.så enkelt är det inte. Möjligen baserat på just kosten de du äter med käkar men inte generellt... Du framförde det som nåt väldigt enkelt, bara att ta bort pasta och potatis och ta mer grönsaker, och så är det som sagt inte utan det beror på vilken mat man utgår från. Att äta kolhydratreducerat är ganska "enkelt" på det sättet, men inte lchf... där är det fler parametrar av det slag jag nyss nämnde och så då några till.
  • jagäraf
    JUSTICE skrev 2012-07-09 19:16:28 följande:
    Jag har aldrig provat och vill inte heller. Jag tror hellre på allsidig och nyttig kost och motion om man vill gå ner i vikt.
    Fast långt ifrån alla äter lchf för att gå ned i vikt. Många äter det för att de mår bättre av det än det som kallas allsidig kost. Jag är ett exempel på det.
  • Jennie med ie

Sen är det lite "fint" det där med att lchf minsann inte är en diet så som det mesta annat. Men kosthållning = diet, så på så sätt skiljer det sig inte från andra sätt att äta. Diet är i sig inget fult ord, även om det fått en negativ värdering. Däremot är såklart vissa dieter lättare att följa på lång sikt, kanske resten av livet... får man smak för lchf kan den säkert höra till dessa. Även om de flesta än så länge åtminstone initialt börjat med den för att gå ner i vikt. Om 10 år eller så kanske det ser annorlunda ut.

• Iryelle
    Ellaria skrev 2012-07-09 06:56:34 följande:
    Omelett, LCHF-bröd, sallad, gårdagens rester, avocado... ;)

Det enda som lät lockande var omelett men då jag har högt bilirubin och även gallsten i släkten så passar jag mig för att äta allt för mycket ägg. :)
Svar på tråden Har du testat lchf?