• ljung och viol

Har du testat lchf?

Nyfiken på hur många som testat denna "diet" som är så inne nu.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du testat lchf?
  • jagäraf
    stjierna skrev 2012-07-09 08:45:46 följande:
    Krimm: jag är absolut inte fanatisk LCHF:are, men med de sakerna du räknade upp skulle du lätt KUNNA äta LCHF (om du hade velat) ;) alla de fetterna är bra, mättande fetter, och fett måste inte komma från grädde/smör.

Och köttmängden är inte högre inom LCHF än inom livsmedelsverkets rekommendationer.
    Jag äter inte mer kött nu än när jag åt "vanlig" mat. När jag äter kött äter jag mindre mängd eftersom jag inte är lika hungrig längre (kolhydrater gör mig hungrig). Dessutom äter jag mer fisk och kyckling numera än förr. Och så äter jag inte korv längre vilket ju också innehåller kött och väldigt sällan köttfärs. Så på det stora hela har jag minskat mitt köttintag sedan jag började med lchf. Jag har hört att många fått samma slutsats som jag.
  • stjierna

jagäraf: samma här! Jag äter mer fisk och kyckling nu än innan (innan var det mycket korv - falukorv, wienerkorv, kryddiga korvar, och nötfärs). Nu är också skaldjur en stor del i vårt hem, något som SÄLLAN serverades innan.

Ibland äter vi grillat nötkött, men det är inte tvunget rött alla gånger.
    Jag äter också mycket mer grönt nu än innan, innan var det knappt grönt alls utan uteslutande protein o snabba KH.

Jag har alltid ätit fullfeta mejeriprodukter, och älta smör, så enda skillnaden här är eg mindre KH, mer grönt och mindre kött/mer fisk. Kan inte för mitt liv tänka mig att det skulle vara farligt på något sätt för mig!

• jagäraf

stierna, jag äter också mycket mer grönsaker med lchf än innan. Broccoli, vitkål och grönsaker jag aldrig tidigare testat har slunkit ner med stor glädje. Och min kropp tackar med att må bättre än någonsin! Starkare, piggare och vackrare hy är bara några av "bieffekterna"

• stjierna

Jagäraf: samma här! Ingen ledvärk kvar, ingen uppsvälld, bubblig mage, inga finnar och porerna på näsan som innan varit stora, djupa o svarta (usch!) är som bortblåsta. Och världens energi får jag också! Jag orkar tillochmed springa intervaller i 5 km trots att jag knappt tränat tidigare i mitt liv! Det orkade jag aldrig på en kolhydratrik kost...

• Louella
    Leifanders skrev 2012-07-08 22:58:24 följande:
    Jag äter en icke-strikt variant av lchf för att jag mår bra av det, för att det är gott och för att jag presterar mycket bättre både på jobbet (psykiskt) och idrottsligt (fysiskt). Dessutom verkar det ur min synvinkel totalt vansinnigt att trycka i sig en massa raffinerat mjöl och socker tillsammans med konstgjorda knasiga produkter som margarin och lightprodukter.

Jo, men detta svartvita seende blir jag trött på - bara för att man inte äter lchf betyder inte det att man äter margarin, light produkter och annat skräp! Jag äter varierat och oftast ekologiskt, närproducerat och utan massa onödiga tillsatser! Att trycka i sig massa vitt mjöl och socker är givetvis inte heller säkert nyttigt, men lite pasta eller surdegsbröd då och då är däremot bra.
  • Biffus

Jag har testat LCHF. I början mådde jag perfekt och kände mig stark och sådant. Sedan blev det värre och jag började att må jättedåligt. Jag testade att tillåta lite mer kolhydrater (tillät fler grönsaker, t.ex. röd paprika), men det hjälpte inte. Sedan testade jag att vara enormt strikt, vilket inte heller hjälpte. Jag gick över till en frukteriansk kost och nu äter jag det och mår bra.

• Faile
    Biffus skrev 2012-07-09 11:23:43 följande:
    Jag har testat LCHF. I början mådde jag perfekt och kände mig stark och sådant. Sedan blev det värre och jag började att må jättedåligt. Jag testade att tillåta lite mer kolhydrater (tillät fler grönsaker, t.ex. röd paprika), men det hjälpte inte. Sedan testade jag att vara enormt strikt, vilket inte heller hjälpte. Jag gick över till en frukteriansk kost och nu äter jag det och mår bra.

Åt inte du low fat raw vegan? Eller blir det nästan samma som frukterian?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Ajkje

Har testat och mådde skit. Fick sluta p.g.a. högt blodtryck, gallproblem och förhöjt kolesterol.

• Hilratrut
    Louella skrev 2012-07-09 11:22:23 följande:
    Jo, men detta svartvita seende blir jag trött på - bara för att man inte äter lchf betyder inte det att man äter margarin, light produkter och annat skräp! Jag äter varierat och oftast ekologiskt, närproducerat och utan massa onödiga tillsatser! Att trycka i sig massa vitt mjöl och socker är givetvis inte heller säkert nyttigt, men lite pasta eller surdegsbröd då och då är däremot bra.
    Fast det beror ju på vem du frågar. En del får ju väldiga problem med uppblåst mage, gaser, diarré mm av lite pasta eller surdegsbröd även om det äts sällan.
    Tror nog att de allra flesta som fastnar för LCHF har haft de problemen tidigare och då ser man lätt LCHF som en slags befrielse.

Jag kan tex inte äta fullfeta produkter tillsammans med kolhydrater utan att gå upp i vikt. Inte ens i liten mängd.
    Jag kan heller inte äta en så kallad vanlig och varierad kost för då får jag problem med magen. 
  • Biffus
    Faile skrev 2012-07-09 11:38:04 följande:
    Åt inte du low fat raw vegan? Eller blir det nästan samma som frukterian?
    Det är väl praktiskt taget samma sak. Jag äter ju råa frukter och grönsaker, så det blir ju både low fat raw vegan och frukterian (för frukterianer äter väl grönsaker också? Eller? Det är ingen term jag har läst på om) Katt
Svar på tråden Har du testat lchf?