• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Linnie83

Om det starkaste skället för KS är att man ska vara fin eller att man inte kommer ha ett bra sexliv så är man ute och cyklar lite väl långt. Ingen doktor köper dessa argument. Rädsla kan man nog köpa men inte de andra.

Anonym skrev 2012-08-06 22:09:47 följande:
    Har också märkt att det är en väldigt känslig och kontroversiell fråga. Därför kommer jag inte säga orsaken till mitt
    snitt mer än till de allra närmaste vännerna och familjen. Man får bara en massa kommentarer annars förmodligen eller snack.. Här på FL är det som två läger: de för och de emot snitt. Tycker man kan vara generösa mot varandra och tillåta folk att välja och vara som de vill. :) Men det är kul också att diskutera såklart.
    Och inte någonstans har jag skrivit att jag vill förbjuda kejsarsnitt... Jag var bara nyfiken på varför man skulle välja det som jag uppfattade som dåligt förlossningssätt.

Uppenbarligen är jag inte lika bra på att uttrycka mig som alla andra här inne då eftersom diskussionen handlat om att jag inte är rädd och tydligen (??!?!?!?) tycker att sådana som snittas är dåliga mammor.

Men det är väl FL antar jag ? 
  • Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:12:29 följande:
    Om det starkaste skället för KS är att man ska vara fin eller att man inte kommer ha ett bra sexliv så är man ute och cyklar lite väl långt. Ingen doktor köper dessa argument. Rädsla kan man nog köpa men inte de andra.

Att ha ett sexliv överhuvudtaget är viktigt för mig, förstår att det inte är det för dig. Men dra inte alla övern en kam
  • Weird One

Jag har fött både vaginalt och med snitt.
    Kunde jag välja hade jag valt vaginalt alla dagar i veckan.

Eftervård för snitt var smärtsamt och jag kunde inte resa mig på hela dagen, usch.
    Efter den vaginala födseln var jag uppe och gick samma dag, inget illamående och ingen konvalecens för stygn, jag sprack inte och behövde inte sys.

Kanske är jag ett unikum som inte gick sönder under vaginal födsel, men skulle jag göra om det igen så blir det vaginalt. Med sonen blev det akut kejsarsnitt.

• Anonym (broken)

Jag hade inte fött vaginalt om jag känt till vilka komplikationer det skulle medföra.Gråter

Och då är jag långt ifrån dem som drabbats värst.

• Linnie83

Självklart är sexlivet viktigt för mig, men att argumentera med en läkare med den frågan är för mig idioti. Han kommer skratta åt mig. Det är ingen medicinsk indikation med det argumentet. Jag blir gravid och tar konsekvensen av att det kan bli komplikationer vid förlossningen i livet finns inga garantier.

• Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 22:25:31 följande:
    Självklart är sexlivet viktigt för mig, men att argumentera med en läkare med den frågan är för mig idioti. Han kommer skratta åt mig. Det är ingen medicinsk indikation med det argumentet. Jag blir gravid och tar konsekvensen av att det kan bli komplikationer vid förlossningen i livet finns inga garantier.
    ok ditt val då! Hoppas du inte blir en av de 25 % som drabbas av bestående men bara!!
  • MrsC74

Varför startat du en tråd TS med bara massor med lösa påståenden ?
    Vad vill du med tråden ?
    Du är inte rädd för att föda. Inte jag heller men inte fan startar jag en tråd med vara faktafel i och klankar ner på andra människors val. Hur tänkte du? Eller tänkte du inte alls ?

MrsC74 skrev 2012-08-06 22:28:06 följande:
    Varför startat du en tråd TS med bara massor med lösa påståenden ?
    Vad vill du med tråden ?
    Du är inte rädd för att föda. Inte jag heller men inte fan startar jag en tråd med vara faktafel i och klankar ner på andra människors val. Hur tänkte du? Eller tänkte du inte alls ?
    Har du läst tråden eller läste du bara vartannat ord i TS ?
  • MrsC74

Jag har läst hela tråden TS och jag undrar
    Fortfarande samma sak. Vad menar du att jag har missat?

Svar på tråden Föd Vaginalt !