• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
    Lolli82 skrev 2012-08-06 20:21:22 följande:
    Ts, vad jag menar är att du inte behöver ge mig fakta. I ett tidigare inlägg citerade du mig och hänvisade till fakta om vad som händer med barnet vid snitt. Varför gör du så? Vad vill du ha för reaktion? Svårt att förstå!
    Nej. EN GÅNG har jag citerat dig och då skrev jag såhär under:

"Det finns också forskning som visar på ökade risker för barnet.
    Jag tänker inte skämmas för att jag undrar varför dem vill utsätta sig för de risker som kommer med ett kejsarsnitt. EXAKT VAD är det som är sårande i min fråga? Du skriver ju själv att det är en extra risk. Om du mår dåligt över att du inte vågar föda så rekommenderar jag att du själv tar tag i det och slutar beskylla främmande människor på nätet för din dåliga självkänsla. Sluta ta åt dig av något som inte ens är kritik utan en undran. Jag har aldrig skrivit att de som får kejsarsnitt är dåliga mammor. "

Det är inte massa fakta om vad som händer barnet vid snitt ?
  • Parcae
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.
    En vaginal förlossning är inte heller riskfri. Sen är det inte så enkelt att bearbeta sin rädsla. Man kommer troligen att behöva professionell hjälp och dit är det svårt att få komma förrän man är gravid, och då är det sent i graviditeten man får komma. Ca 10 veckors behandling för en rädsla är inte särskilt lång tid.
    Lolli82 skrev 2012-08-06 20:21:22 följande:
    Ts, vad jag menar är att du inte behöver ge mig fakta. I ett tidigare inlägg citerade du mig och hänvisade till fakta om vad som händer med barnet vid snitt. Varför gör du så? Vad vill du ha för reaktion? Svårt att förstå!
    Och vad för reaktion vill du ha? Du svarar inte på mina frågor heller ?
  • Lolli82

När jag gick på samtal hos läkare och aurora ansåg de att jag inte var kapabel att bearbeta min rödsla undertiden jag var gravid. Eftersom varken barnet eller jag själv mådde bra över min rädsla att föda vaginalt så ansåg man att snitt var bäst! Nu efteråt borde jag väl ta tag i det och komma över rädslan. Men så undrar jag varför... ska nog bara ha ett barn till och mitt snitt var ju helt fantastiskt enkelt och nästan smärtfritt så jag gör gärna ett till!

Lolli82 skrev 2012-08-06 20:52:16 följande:
    När jag gick på samtal hos läkare och aurora ansåg de att jag inte var kapabel att bearbeta min rödsla undertiden jag var gravid. Eftersom varken barnet eller jag själv mådde bra över min rädsla att föda vaginalt så ansåg man att snitt var bäst! Nu efteråt borde jag väl ta tag i det och komma över rädslan. Men så undrar jag varför... ska nog bara ha ett barn till och mitt snitt var ju helt fantastiskt enkelt och nästan smärtfritt så jag gör gärna ett till!
    Okej, och på vilket sätt tycker du då att jag lagt mig i det här beslutet?
  • Lolli82

Nä nu tar jag en kopp te och öppnar en bra bok! Ts verkligen en bra (not) tråd!

• Lolli82

Just ja lilla ts, det senaste inlägget om att bearbeta rädsla var ett svar på inläggen innan.

• Linnie83

Jag har inte påstått att vaginalt är riskfritt, men det är ju den metoden man rekommenderar. Hade man tyckt att snitt var det bästa för alla hade nog alla fått det. Tycker dock att man ska arbeta mer aktivt för att hjälpa kvinnor att bearbeta rädsla. Tyvärr inga bra tips om rädslan men det är något man borde jobba med och kanske få hjälp med innan man ens är gravid.

• Lapsang

Jag har skrivit det förut i en annan tråd men skriver det igen: att bearbeta sin rädsla psykologiskt är bara lämpligt och fungerar bara när det är en OBEFOGAD rädsla, som tex fobier. Vaginal förlossning ÄR vidrigt enligt min erfarenhet, jag har ju redan prövat. Jag känner flera som råkat ut för det jag fruktar: förstört underliv och i ett fall handikappat barn pga syrebrist.

Vill också påpeka att även fast grav syrebrist visar symptom tidigt finns teorier om att lindrig syrebrist kan ge neuroosykiatriska funktionshinder (tex ADHD) som inte diagnostiseras förrän långt senare, så det är kanske vanligare än man tror.

Ang förstört underliv läste jag i en annan tråd att 90% av alla återupptagit sex ett halvår efter förlossningen. Då vill jag säga två saker: det är alltså en chans på tio att man blir så förstörd att man inte alls kan ha sex efter ett halvår, då man ju haft gott om tid att läka. Dessutom har många jag känner sex trots att de inte längre njuter av det, för att de anser det nödvändigt för förhållandet. Således troligen mer än 10% som fått sitt sexliv förstört.

• Tow2Mater
    Linnie83 skrev 2012-08-06 21:00:28 följande:
    Jag har inte påstått att vaginalt är riskfritt, men det är ju den metoden man rekommenderar. Hade man tyckt att snitt var det bästa för alla hade nog alla fått det.
    Nej, det har också mycket med kostnaderna att gora. snitt kostar mera - och det vill staten naturligtvis undvika om den kan.
Svar på tråden Föd Vaginalt !