• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
  • Tow2Mater
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-06 15:24:12 följande:
    Forskare hoppas att de funnit DNA-förändringar som kan förklara att barn förlösta med planerat kejsarsnitt har en höjd risk för immunologiska sjukdomar som astma, cancer och diabetes.
    Mern det gäller inte barn förlösta med akut kejsarsnitt...?
  • Tow2Mater

Om inte, så planeras ju ofta ett kejsarsnitt in en vecka eller två innan BF. Kanske det isåfall helt enkelt har ett samband med att inte gå tiden full ut? Skulle då vara intressant att se sambandet i forhållande till for tidigt fodda.

• Lolli82

Ts vad vill du? Att jag ska ha såligt samvete och känna mig dålig som inte har ett psyke som fixar en förlossning? Du behöver inte ge mig fakta, det är inte det det handlar om. Som jag skrev var löftet om ett snitt min chans att få barn. Jag känner mig redan sämre än alla supermorsor som klämmer ut sina barn som om det vore hur enkelt som helst. Du behöver inte hålla på... Om du inte förstår så ska du inte lägga dig i andras beslut.

• Lapsang

Korrelation är inte orsakssamband. De som föds m ks har ngt avvikande i större utsträckning, därav att man gör ks! Det bästa borde vara att födas m ks efter en okomplicerad graviditet. Dvs de som får ks pga rädsla.

• Anonym (varför snitta?)
    Lolli82 skrev 2012-08-06 18:26:56 följande:
    Ts vad vill du? Att jag ska ha såligt samvete och känna mig dålig som inte har ett psyke som fixar en förlossning? Du behöver inte ge mig fakta, det är inte det det handlar om. Som jag skrev var löftet om ett snitt min chans att få barn. Jag känner mig redan sämre än alla supermorsor som klämmer ut sina barn som om det vore hur enkelt som helst. Du behöver inte hålla på... Om du inte förstår så ska du inte lägga dig i andras beslut.
    Vart har jag skrivit att du är en dålig mamma ? Vart har jag lagt mig i ditt beslut? Jag känner inte dig. Ditt barn är redan fött. HUR anser du att jag lagt mig i ett beslut som du redan fattat och som är utfört och klart ?

Kan du vara så snäll och förklara det för mig`? 
  • Anonym

Har förlossningsskräck och är jätteglad och lättad idag över att ha fått ett snitt beviljat. Det finns inte i min värld att jag skulle föda vaginalt. Är rädd för massor av olika saker.

Tur att det finns alternativ. Så kan de som vill föda vaginalt få göra det och vara nöjda med det.

• Lolli82

Ts, vad jag menar är att du inte behöver ge mig fakta. I ett tidigare inlägg citerade du mig och hänvisade till fakta om vad som händer med barnet vid snitt. Varför gör du så? Vad vill du ha för reaktion? Svårt att förstå!

• Linnie83

Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.

• Anonym
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Snitt är en op och op är aldrig riskfritt för mamman. Allt har sina fördelar och nackdelar och alla vill olika. Tycker personligen att man ska bearbeta sin rädsla istället för att fly den genom snitt. Men det är jag det, andra resonerar på ett annat sätt. Bra att snitt finns men är ju något man ska använda av medicinska orsaker enligt mig.
    Ja, man får tycka olika såklart. Tur att läkare även ser förlossningsskräck som en orsak att få snitt.Glad
    Är min läkare evigt tacksam!! 
  • Anonym ((terapi))
    Linnie83 skrev 2012-08-06 20:27:42 följande:
    Hur bearbetar man sin rädsla för något? Har du ett bra tips? Egna erfarenheter? Vet du vad som funkar? Har du haft eller har en enorm rädsla för något? Vad gjorde du för att bearbeta det? Har testat det mesta...

psykologer, coacher, hypnoterapi, sedona metoden, affirmationer, byron katies the work, rosentrapi, healing, learning love (healing the inner child), tvång på eget bevåg, Access bars, Kognitiv terapi...... you name it. Har du knepet är det nog många som blir glada av ditt tips.

Min erfarenhet säger att det inte är så enkelt.  
Svar på tråden Föd Vaginalt !