• Anonym (varför snitta?)

Föd Vaginalt !

Jag förstår inte diskussionen om kejsarsnitt utan medicinska orsaker. För nej, jag anser inte rädsla vara medicinsk. 

Alla vet ju att det är mycket bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. Om du snittas blir du liksom sängliggande en vecka. Du får kateter, du kan få blodpropp, du blir uppskuren och riskerar att få inre organ uppskurna. Du bedövas så att du inte kan röra dig eller ännu värre, blir sövd! Du får ingen ordentlig anknytning till barnet och kan få infektion i såret.

Alla jag känner som fött vaginalt har åkt hem från BB samma dag, förutom en men då var det för att barnet var sjukt. De har varit uppe och gått nästan direkt efter födseln, de har kunnat duscha och använda vanlig toalett. De har fått mysa med sin lilla guldklimp i sängen tillsammans som familj. 

Varför i hela friden vill du utsätta dig och ditt barn för en sådan mardrömsstart som ett snitt innebär? Barnet löper mycket högre risk att bli sjuk dessutom. Nej, det här förstår jag inte alls. Om du är rädd för att föda så gå till en psykolog innan du blir gravid.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 17:00
    Okej. Jag får väl förtydliga mig här då eftersom alla är helt inställda på att läsa in saker som inte finns.

1. Jag vill inte bestämma hur andra ska föda sina barn. Jag kunde bara inte förstå varför man VILLE ha snitt.

2. Jag tycker INTE att de som snittats inte fött på riktigt.

3. Jag tycker inte heller att de som snittats är sämre mammor.

4. Jag skrattar inte åt någon som är rädd eller vill ha snitt. Men JAG ÄR INTE RÄDD och kommer inte att vara.

5. Jag har nu fått en bättre bild av vad som händer efter kejsarsnitt.

• Svar på tråden Föd Vaginalt !
    Azi skrev 2012-08-04 20:37:26 följande:
    Det är så extremt ovanligt att det nästan är tramsigt att nämna. Men om vi ändå ska vara så barnsliga så är det inga barn som får nacken knäckt under snitt, vilket har hänt under en vaginal förlossning.

Den här tråden handlar inte om att du är glad över att inte vara rädd. Den handlar om att du känner dig överlägsen eftersom du inte är rädd. Tycker du inte själv att det känns lite pinsamt att ha ett så stort bekräftelsebehov att du måste skapa en tråd där du klankar ner på andra kvinnor bara för att kunna hävda dig lite?
    Den här tråden var menat att handla om att jag inte förstod varför någon ville ha snitt pga hur jag trodde att snitt gick till och hur det var baserat på vad jag hört från folk i min omgivning. Hade tråden handlat om att jag vill skryta över att jag inte är rädd så hade jag väl skrivit det istället för att fråga varför folk ville ha snitt?
  • Anonym (Barnmorska)

Att man med flit måste knäcka nyckelbenet på barnet för att det ska kunna komma ut vid en vaginal förlossning är inte heller jätteovanligt.

• Azi
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 20:53:55 följande:
    Den här tråden var menat att handla om att jag inte förstod varför någon ville ha snitt pga hur jag trodde att snitt gick till och hur det var baserat på vad jag hört från folk i min omgivning. Hade tråden handlat om att jag vill skryta över att jag inte är rädd så hade jag väl skrivit det istället för att fråga varför folk ville ha snitt?
    Hade du inte känt behovet att hävda dig hade du uttryckt dig väldigt annorlunda. Men visst, klappa dig själv på ryggen. Du är ju jätteduktig som inte är rädd. Eller nåt.

Men nej, jag ska inte vara sån. Jag var också otroligt naiv när jag väntade första. Givetvis skulle jag föda vaginalt och det skulle bli så fantastiskt. Att det skulle bli snitt fanns inte i min värld. Jag kunde inte för mitt liv begripa att det fanns kvinnor som faktiskt valde att snittas. Skillnaden mellan dig och mig är att jag höll mina naiva, inskränkta och oempatiska åsikter för mig själv istället för att starta trådar om det på fl.
  • Meowth
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-04 20:53:55 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden för att jag hade tråkigt, men jag roas alltid av hur stor okunskapen är gällande snitt.
    Ett tips är att vara lite mer källkritisk i framtiden. En stor del av vården kör också tyvärr med skrämselpropaganda 
    It takes backbone to lead the life you want
  • Liza82

Nu har jag inte läst trådsvaren men av TS tilläggskommentarer för tråden verkar det som att en del säkert skrivit svar på tal redan. Jag vill bara säga att jag fött min dotter med planerat snitt pga just den anl. du anser vara "ej godtagbar". Jag var livrädd och hade gjort abort om jag inte fått mitt snitt. Nu väntar tvillingar och tro mig, jag gör samma sak med dem!

Sen blir jag så trött på att alla som förespråkar vag förlossning har som argument att "det är bättre för barnet och mamman att föda vaginalt" På vilket sätt då?? Vilka sjukdomar är det du menar att min dotter skulle utveckla för att hon kom ut genom ett hål i min mage och inte mellan benen? Allergi brukar vara ett svar. Plötslig spädbarnsdöd ett annat. Ursäkta men hur f-n skulle det gå till??

Vad jag vet så är en vag förlossning BETYDLIGT farligare för både mamma och barn. Jag har t ex aldrig hört talas om ett enda fall där barnet fått syrebrist med ex CP-skada som följd vid snitt. Inte heller att barnet fastnat med huvudet ute. Sk Skulderdystosi, vilket är bland det läskigaste en BM kan vara med om vid en förlossning.

Att barnet som plockas med snitt kan få extra vätska i lungorna är inget problem då det hostar ut det de första 24 h. Jag var uppe och gick 6 timmar efter att bedövningen släppte och åkte hem efter 3 dagar. Inga problem med andra ord. Inga infektioner. Inga blödningar. Inte alls särskilt ont. Att de skulle finnas risk för att organ blir sönderskurna...ja, kanske i djungeln med en morakniv av en människa utan läkarkompetens. Vi bor ju i Sverige för bövelen. Här är det supersäkert med snitt.

Och ärligt talat så lever jag hellre med ett ärr på magen än att ens RISKERA att råka ut för att bli söndertrasad där nere pga sfinkterruptur. Eller bara att bli slappare. Eller att inte hålla tätt bak eller fram eller både och. När jag säger så brukar mångas argument slå tillbaka med urkraft att: Det är bara si och så många procent som blir trasiga där nere"...Ja, det räcker för mig att det "bara" är dessa procent. För så länge det är 0 % som råkar ut för det vid snitt så betackar jag mig att föda vaginalt.

Tack!

• Liza82
    Anonym (varför snitta?) skrev 2012-08-02 21:12:49 följande:
    Oj, jag har fått fler svar än vad jag trodde. Kan givetvis inte svara på alla men ok, jag ger mig. Man är väl inte sängliggande en vecka då. Det var i alla fall vad jag hade hört. Och nej jag menar inte att snittade går på en specialtoalett, jag menar att om du föder vaginalt har du inte kateter som man har när man snittas. Och det finns visst högre risk för barnet att få tex astma efter ett kejsarsnitt.

Det här tycker jag är intressant :) För att börja med astman som det tydligen VISST finns högre risk att få...så här står det på vårdguiden och astmaförbundets hemsida:

"Astma börjar ofta när man är barn. Den vanligaste bakomliggande orsaken till att barn får astma är ärftlighet. Om någon av föräldrarna har astma eller allergi är risken större att också barnet ska drabbas. Dessutom påverkar dagens miljöförhållanden, till exempel luftföroreningar, risken att barn får astma. Man vet dock inte helt säkert varför astma uppkommer och inte heller varför den i vissa fall minskar eller varför astmabesvären försvinner när barnet växer upp. Men du får inte glömma att arvsanlagen finns kvar och så även de lättretade och lättinflammerade slemhinnorna i andningsvägarna."

Samma sak gäller för allergier.

Sen Cancer som du skrivit i TS...berätta lite mer! Hur går det till? Vad jag vet så är det cellförändringar eller celltillväxt som innebär att de nya cellerna förstör den omgivande vävnaden. När påverkas bebisen som kommer ut genom magen på så vis att celler påverkas kanske 30-60 år längre fram...? Haha, hilaaarious!

PUSS
  • astro

Det finns naturligtvis saker i det naturliga, vaginala, förloppet som vi inte härmar vid ett kejsarsnitt (fastän vi nog skulle kunna, om vi hade forskat lite mer).

T ex den kompression av bröstkorgen som leder till en stadigare andning (och jo, där kan det faktiskt finnas en anledning till en ökad mängd astmatiker/allergiker bland ks-barnen, för även om de hostar upp ev fostervatten ganska kvickt så förblir andingen under lång tid mindre muskelstark än hos ett vf-barn) utgår.

Likaså ska barnet egentligen utsättas för en rad bakterier som finns i mammans underliv. Händer inte vid ks och orsakar sämre matsmältning de första månaderna - något som kan ligga bakom att det bl a finns en högre procent glutenintoleranta i ks-gruppen.

Så kejsarsnitt må vara det säkraste för bebisen sett till de stora komplikationerna (risken för död under förlossningen, svåra hjärnskador etc) men snittet för också med sig en ökad risk för smärre hälsoproblem. Det kan vi inte bortse ifrån för så är det, helt enkelt. Statistiken är entydig.

Vad jag tycker att det kommer ner till är att det behövs bättre, tryggare förlossningsvård. Mammor ska inte behöva välja snitt för att de inte litar på förlossningsvården - de ska inte ha skäl att känna så.

Jag blev ju just snittad själv och man ska betygsätta förlossningen efteråt. "En klar tia" sa jag och såg nog att BM såg lite misslynt ut. Men så kändes det faktiskt. Situationen var så kontrollerad och ändå fick jag "delta" istället för att bli överkörd ideligen. Det gjorde en jäkla skillnad för mig.

Om jag blir gravid igen så blir det snitt automatiskt (eftersom jag gjort två och är 40+) men hade jag haft ett fritt val så vete sjutton om jag inte hade varit självisk och valt ks. Faktiskt. Det är en sådan lättnad att veta att man kan se fram emot en trygg och ordnad förlossning.

• 2 barn 0910

Hej! Har endast läst trådstarten!

Jag hade gärna fött mina barn vaginalt men det funkar inte för mig. Försökte 16h med första som sedan blev ett mardrömsliknande akutsnitt där de började skära innan bedövningen tagit så blev akutsövd.

Andra barnet försökte jag vaginalt i 14h med 9 cm öppning men det slutade i ett värre katastrofsnitt då hjärtljuden sjönk drastiskt.

Tredje kommer bli planerat då jag inte klarar av att gå igenom detta igen men det är inget jag innerst inne önskar.

Däremot har du fel på efterstadiet, jag hade väldigt mycket smärta och fick morfinsprutor men stod på benen och gick samma dag efter snitten. Duschade själv och använde vanlig toalett, Myste och gick med mina barn lika mkt som de som fött vagnialt och min amning kom igång direkt med andra barnet. Enda nackdelen var ju att det var svårt att ta sig upp ur sängen.

<3 Huvudsaken är att barnet kommer ut friskt och levande :)             

*Gabriel 2009* & *Adam 2010* Väntar tredje miraklet 2012*
    Liza82 skrev 2012-08-04 23:57:43 följande:
    Det här tycker jag är intressant :) För att börja med astman som det tydligen VISST finns högre risk att få...så här står det på vårdguiden och astmaförbundets hemsida:

"Astma börjar ofta när man är barn. Den vanligaste bakomliggande orsaken till att barn får astma är ärftlighet. Om någon av föräldrarna har astma eller allergi är risken större att också barnet ska drabbas. Dessutom påverkar dagens miljöförhållanden, till exempel luftföroreningar, risken att barn får astma. Man vet dock inte helt säkert varför astma uppkommer och inte heller varför den i vissa fall minskar eller varför astmabesvären försvinner när barnet växer upp. Men du får inte glömma att arvsanlagen finns kvar och så även de lättretade och lättinflammerade slemhinnorna i andningsvägarna."

Samma sak gäller för allergier.

Sen Cancer som du skrivit i TS...berätta lite mer! Hur går det till? Vad jag vet så är det cellförändringar eller celltillväxt som innebär att de nya cellerna förstör den omgivande vävnaden. När påverkas bebisen som kommer ut genom magen på så vis att celler påverkas kanske 30-60 år längre fram...? Haha, hilaaarious!

PUSS
    http://www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Sidor%20fr%C3%A5n%20Indikation%20f%C3%B6r%20kejsarsnitt%20p%C3%A5%20moderns%20%C3%B6nskan%5B1%5D.pdf

Konsekvenser för barnet vid de olika förlossningssätten
    Kortsiktiga eller omedelbara konsekvenser
    • Andningsstörning. Efter ett kejsarsnitt är det vanligare än efter en vaginal förlossning att barnet får andningsbesvär som kan kräva överflyttning till barnklinik. Någon form av andnings­störning uppträder hos 3,7 per 1 000 nyfödda barn som fötts med planerat kejsarsnitt. När förlossningen startat vaginalt är risken 0,7 per 1 000 barn även om det blir akut kejsarsnitt. Vid planerat kejsarsnitt minskar risken ju senare i graviditeten operationen utförs. Därför bör planerade kejsarsnitt göras efter 39 fullgångna veckor
    • Allvarlig syrebrist och andra svåra förlossningsskadorhos barnet vid vaginal förlossning är mycket sällsynta komplikationer. 

Långsiktiga konsekvenser
    Hos barn som har fötts med kejsarsnitt etableras bakteriefloran i tar­men ofta senare än hos barn som har fötts vaginalt. Det kan påverka utvecklingen av immunsystemet och exempelvis ge ökad risk för vissa autoimmuna sjukdomar.Nedanstående sjukdomar räknas till våra folksjukdomar och de har alla ökat i frekvens under den senaste 10­årsperioden. Det finns många olika orsaker bakom de här sjukdomarna. Både arv och miljö har inflytande och kanske också andra faktorer som vi ännu inte vet så mycket om. Det man har kunnat konstatera är att barn som fötts med kejsarsnitt i högre utsträckning utvecklar de här sjukdomarna. Det finns inga bevis för att kejsarsnitt utlöser dessa sjukdomar, men man kan inte utesluta att framtida forskning kan komma fram till att kejsarsnitt kan bidra till att de här sjukdomarna uppkommer.• Allergi, astma. Studier tyder på att barn som föds med kejsar­snitt i ökad utsträckning drabbas av astma och/eller allergiska besvär jämfört med barn som föds vaginalt. Risken för astma är 2,6 procent bland de som fötts med kejsarsnitt och 2,0 procent bland barn som fötts vaginalt, dvs. 30 procent högre risk i kejsarsnittsgruppen.• Diabetes. I Sverige insjuknar 4,5 barn per 1 000 födda i in­sulinkrävande diabetes före 15 års ålder. Barn som föds med kejsarsnitt löper 20 procent högre risk att insjukna i diabetes än barn som föds vaginalt.• Glutenintolerans. Frekvensen av glutenintolerans hos barn under två års ålder är 1,5–2,0 per 1 000 födda i Sverige.  andelen med glutenintolerans är nästan fördubblad bland barn som fötts med kejsarsnitt

http://www.svt.se/2.108068/1.1609536/kejsarsnitt_okar_risken_for_cancer

Forskare hoppas att de funnit DNA-förändringar som kan förklara att barn förlösta med planerat kejsarsnitt har en höjd risk för immunologiska sjukdomar som astma, cancer och diabetes.
Svar på tråden Föd Vaginalt !