• AnnaOnIce

Syskonvagn

Kan ni tipsa mig om syskonvagn?

Min dotter kommer vara¨22 mån när jag får en bebbe till.
    Ska man köpa en vagn eller vänta`?

Vill ha en smidig vagn...

• Svar på tråden Syskonvagn
  • Mia83

mammaE

Jo, vagnar på längden har ju en fördel, men de får nog inte plats ändå på bussen tror jag, utan att blockera hela gången för alla andra. Det är nästan så att min "lilla" carena sittvagn är i vägen på bussen ju.
    Ståbräda är tyvärr inte aktuellt eftersom stora tjejen bara kommer vara 19 mån när syskonet kommer. Jaja, man får klura lite helt enkelt.
    Funderar på att skriva till uppsala buss också och fråga hur de har tänkt att vi ska göra, som har syskonvagnar. För jag menar bussar är väl ändå till för alla?
    Ska bli spännande och se vad de svarar.

Vi bor ju i en bit från centrum, så buss är definitivt aktuellt när man ska ta sig någonstans, eftersom jag saknar körkort.

• mammaE

Mia83: Svårt problem!! Men du, det finns en slags sits man kan sätta på enkelvagnar oxå. Man kanske kan ha en sån för utflykterna till staden.

• zmurfan

Varning för såna sitsar! De kan få vagnen att välta!
    Ha hellre en bärsjal/bärsele till minsta bebisen och en sittvagn/sulky till det större barnet.
    Det är mitt råd.

Jag har 1,5 år mellan mina barn och köpte en syskonvagn men sålde den lika fort igen pga att minstingen vägrade vagn. Så vi har haft bärsjal och sittvagn när vi varit ute på stan.

• mammaE

zmurfan: Hoppsan, det visste jag inte om extra sitsen. Jag tror dock att de flesta i tråden redan kommit fram till att de vill ha en vagn och ej bära i sjal. Jag tex blev snittad sist och kunde absolut inte bära någon bebis på många månader.

• Pallas Athena

Hallå!
    Har kollat igenom första delen av tråden och satt sedan och kollade på tvillingvagnar själv på nätet eftersom jag inte är nöjd med de vagnar som ni har nämnt fram till sidan 18!
    Jag råkade stöta på den här vagnen på en sida som hyr ut vagnar: www.rent-a-pram.com/images/s3_gross.jpg
    Är det någon som känner igen den?? Har sökt och sökt efter tusentals vagnar, men ingen ser ut som den. Det är flera saker som ser precis ut som vår ABC Design-vagn (en en-barns duo), bland annat hjulen, hopfällningsmekaniken och tyget. Men jag har inte hittat någon ABC Design som ser ut så här. Är det en gammal modell? Eller är det en annan modell som bara är väldigt lik ABC Design?
    *suck* Det ser ut som om den skulle kunna passa oss, och så vet jag inte ens vad det är för märke och än mindre storlek, vikt och pris!

• Pallas Athena

Aha! Jag hittade den själv! Det är en Babywelt Alaska Twin 3, dvs förra årets modell! Men den finns fortfarande att köpa i bland annat Tyskland.. Men här ska ni få höra: Den är bara 70 cm bred och väger 17 kg inkl hjul. Den går att ha i liggläge och fullt sittläge!
    Dock vet jag inte hur breda sittdelarna är, hittar inte det någonstans.. får väl skriva till tillverkaren.. på tyska!

• Pallas Athena

Ja, just det! Den kostar mellan 2000 och 2500 kr utan frakt i Tyskland..
    Dock är inte framhjulet svängbart, så jag tror jag ska titta lite på årets modell istället, den är två centimeter bredare och har dubbelhjul fram (jag tror att det var svängbart), annars var de samma!

• Pallas Athena

Mallan76: Åh, tack! Fast jag tror inte den passar riktigt ändå.. vill gärna ha en vagn där barnen kan sitta både framåtvända och bakåtvända..

Har sammanställt en lista på vad jag vill ha!
    Luftdäck
    Fullt liggläge och fullt sittläge (dvs inte halvliggande bara)
    Högst 72 cm bred
    Helst ska sitsarna kunna vändas både framåt och bakåt
    Helst höj- och sänkbart handtag
    Inte för tung (absolut inte mer än 20 kg)
    Helst 4 hjul
    Ska kunna fällas ihop utan att hjulen monteras av

Fast det finns väl ingen till ett rimligt pris som har allt detta!
    Jag måste nämligen ha en syskonvagn har jag kommit på.. den behövs när jag ska gå med hundarna och när jag ska åka in till stan osv (ibland med buss, och här har de de gamla bussarna med smala döröppningar! ), och jag kan tyvärr inte bära så mcket i bärsjal eftersom jag har en ledsjukdom..

• Norahs mamma

Jag kollade på babytravel igår och nu är jag ännu säkrare! Den blir det!
    Nackdelen med den var att suffletten låter när man ändrar den. men lillen kommer ju ha liggdelen och Norah hatar att ha suffletten uppfälld

Kollade även på teutonia och satan vad stor den är!

Svar på tråden Syskonvagn