• AnnaOnIce

Syskonvagn

Kan ni tipsa mig om syskonvagn?

Min dotter kommer vara¨22 mån när jag får en bebbe till.
    Ska man köpa en vagn eller vänta`?

Vill ha en smidig vagn...

• Svar på tråden Syskonvagn
  • Pallas Athena

mammaE: Jaa, det kommer tillfällen då jag sitter här och BARA kollar efter syskonvagn, dvs tillfällen då jag får idéer om var jag ska kolla efter sådana (som nu när jag kom på att jag kunde kolla på Blocket!), och då blir det väldigt intensivt! Hihi!

• HeddaBigBum

... har inte läst hela tråden... så jag hoppas att jag inte ställer samma fråga som någon före mig... men men...

Jag hade siktat in mig på en ORA syskonvagn eftersom jag praktiskt taget bara hört positiva kommentarer om deras Stockholmsmodell. Men så idag fick jag höra att de gått i konkurs. Något som vet om det stämmer? Om det inte stämmer, var kan man köpa ORA-vagnarna?

Tackar!

• mammaE

Hedda: Ingen aning vart man kan köpa nya men det brukar finnas rätt många begagnade ORA vagnar på tex DN och blocket.

Ingen double wave i affären här än

• Zun

Här lutar det åt en Teutonia Team Alu, men vi väntar på att få se och provdra i Brios Double Wave också. Fördelen med Teutonian är ju absolut att den har svängbara framhjul, nu när man är bortskämd med vår UJ single så känns det konstigt att "gå tillbaka till en pansarvagn"

Ett problem som jag ser det är BREDDEN på syskonvagnar, det är knappt att man kommer in med den genom vår ytterdörr som max kan ta 83 cm och då får man säkert "snixa" in den. Phil&Teds var därför en tid ett litet alternativ i min tankegång (maken protesterar dock högljutt) men jag är skeptisk till att ha barnen "under" varandra, det går säkert bra de första månaderna, men hur kul är det att sitta där sedan? Dessutom vill jag helst ha båda barnen mot mig, med _valet_ att vända dem framåt när bebisen blivit större förstås.

Ett tips till eventuella Teutonia-köpare - man kan med fördel köpa Carena-lift(ar) till den istället, de kostar endast runt 400:- i stället för originalliften som går på över 1000:-

• erical

zUN-jag fick en svart Carena mjuklift på köpet när jag köpte min Teutoni Team Alu!
    Den passar jättebra!
    Försäljerskan var så trevlig sååååå hehe , men jag bestämde ju mig på typ en 15 minuter de hade plockat ihop vagnen kvällen före
    Köpte min förra året i augusti

• Zun

Jaha, och precis när man tror att man har bestämt sig så vänds världen upp och ner Vi var in på den lokala barnvagnsbutiken igår för att kolla om de hade Teutonian hemma, men de hade de inte, däremot en Double Wave och gissa om jag blev kär? Tja, eller imponerad i alla fall Den känns hur smidig som helst trots att den inte har svängbara hjul och framförallt känns den....... på något sätt "liten"......... Vi provade lasta in i bilen - Volvo V70 - och den ger mer utrymme i bagaget för annat oxå, Teutonian är lite mäckigare att lasta pga att framhjulen fälls in under vagnen, DW kan man rulla in och sedan vrida (förvirrat?).

Enda nackdelen som jag ser det, var att när vi provade lägga i en lift blev det alldeles för trångt för syskonet - vi provade Carena och Brios standard, men det verkar som om det finns en lift som är gjord för Brios syskonvagn. Någon som vet? Annars fungerar det inte med lift utan man måste ha åkpåse istället och det hade jag tänkt slippa. Man vill ju liksom kunna bära bebisen smidigt och förmodligen vara tvungen att på något vis hålla fast i syskonet oxå till en början

Så, alla erfarenheter av Brios Double Wave mottages tacksamt, har NÅGON hunnit köpa och använda den än?

• mammaE

Zun: Vi diskuterade detta med liftar i DW tidigare. De ska ha en speciell variant till syskonvagnen som är lite mindre. Mjukliften ska fungera. Jag hade nämligen tänkt använda min gamla hårdlift från Novan men den passar tydligen inte.

Vad roligt att du gillade den. Nu är jag så nyfiken på den. Den verkar nämligen bäst för mig eftersom min bil är pytteliten och med deras måttangivelser så skulle den gå in på högkant i bakluckan precis som min Nova gör.

Svar på tråden Syskonvagn