• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • PumpkinQueen
    Anova skrev 2012-09-07 09:49:37 följande:

All bör få använda vilka kläder de vill. Däremot bör de vara delade på i affär, i synnerhet för att den kvinnliga kroppen behöver en annan tillskärning än den manliga. Jag köper en del kläder på t.ex. Dressman, men jag har en typiskt kvinnlig kropp (tuttar, breda höfter mm.). En hel del kläder med typiskt mannligt snitt sitter verkligen illa på mig hur snygga de än är på galgen.

Själv skulle jag tycka att det var bättre om kläder för korta människor hängde i en del av affären, och kläder för långa i en annan. Kläder för korta sitter nämligen jättedåligt på mig som är lång.
  • linas fina

Frågan i rubriken kan misstolkas lite. Eller rättare sagt förknippar en del unisexkläder med kläder som inte har färger eller tryck som traditionellt förknippas med ena eller andra könet utan är "neutrala" såsom brun, gult, rött, beige m.m. 
    Så tycker jag inte att alla kläder borde vara däremot ser jag ingen poäng med att könsmärka plagg. Vad säger att rosa plagg är flickkläder? Kan det inte bara vara barnkläder i storlek 98 liksom? Jag har inga problem med att den som vill bär klänning, likaväl som jag inte bryr mig om en kvinna aldrig vill bära klänning. Kvinnor och män har mer olika former än pojkar och flickor så därför kan olika modeller motiveras, men det bör ändå finnas ett bredare utbud kan jag tycka. Vad gäller barn finns inget som styrker att de ska ha olika färger eller tryck på kläderna anser jag.

• Anova
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 09:55:16 följande:

Själv skulle jag tycka att det var bättre om kläder för korta människor hängde i en del av affären, och kläder för långa i en annan. Kläder för korta sitter nämligen jättedåligt på mig som är lång.

Självklart bör storlekar och snitt anpassas och därmed också butiksplacering, anpassas till konsumenterna. Jag tror att många kvinnor har just problemet med att mäns kläder är för trånga över höfterna och brösten.. Hur mycket feminist man är så kan man inte frångå att det finns vissa fysiska skillnader (ex. höfter). 

Jag förstår ditt problem, men du får väl som alla andra leta efter sånt som passar dig. Även om jag är medellängd och normalviktig så har jag ibland problem med storlekar, snitt mm.  
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 09:27:29 följande:

Jo till en viss del. Men tillslut måste man hitta ett spår. Om man alltid gör så tror jag inte jag skulle kunna gå igenom skolan med godkända betyg. Om jag skulle misstro allt som sas och inte ta till mig någonting för att det kanske.. eller kanske här finns ett annat spår eller tänka på nåt annat sätt. Ja då skulle jag inte kunna ta till mig någon kunskap alls.

Man kan inte hitta sidospår på allt bara för att ha något att sätta emot.
    Fast. Om du kommer med ett påstående, så är det självklart att folk ber dig att backa upp det.
  • PumpkinQueen
    Anova skrev 2012-09-07 10:06:49 följande:

Självklart bör storlekar och snitt anpassas och därmed också butiksplacering, anpassas till konsumenterna. Jag tror att många kvinnor har just problemet med att mäns kläder är för trånga över höfterna och brösten.. Hur mycket feminist man är så kan man inte frångå att det finns vissa fysiska skillnader (ex. höfter). 

Jag förstår ditt problem, men du får väl som alla andra leta efter sånt som passar dig. Även om jag är medellängd och normalviktig så har jag ibland problem med storlekar, snitt mm.  

Fast även kvinnor har ju olika storlekar och det är inte allt som passar alla.
  • Anova
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 10:08:48 följande:

Fast även kvinnor har ju olika storlekar och det är inte allt som passar alla.

Sjäkvklart. Man väljer väl att utgå i från majoriteten.  
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 09:44:36 följande:

Fast du verkar inte riktigt ha koll på

1) vad forskning är
    2) vad som lärs ut på universitet
    3) vad som är fakta
    4) hur man avgör vad som är fakta

Jag tror att du skulle uppleva debatten som mycket mer intressant och givande om du tog reda på dessa saker. Du verkar ju vara intresserad av att tänka på saker och ting, så varför inte lägga ner någon termin på att studera på högskola eller universitet? Du skulle säkert tycka om det och det skulle ge dig lite mer kött på benen. Dessutom skulle du ju träffa människor, vilket kanske skulle påverka din inställning till kvinnor.

På nytt använder du meningar bara för att reta människor. Istället för att göra som man gör när man träffar folk i verkligheten. Man är artig och diskuterar medmänskligt.

Jag ser i dina texter t.ex. när du skriver "termin på att studer på högskola eller universitet?" du vet ingenting om mig men ändå skriver du så som att du tar för givet att jag inte skulle ha studerat.

Sedan säger du "Dessutom skulle du träffa människor" som att du vill reta mig som att jag inte skulle träffa människor.

Det är detta jag menar med medmänsklighet. Jag får känslan av att du mellan raderna vill provocera.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 10:07:03 följande:
    Fast. Om du kommer med ett påstående, så är det självklart att folk ber dig att backa upp det.

Ja samma anledning Elit ber dig backa upp dina påståenden. Jag ser faktiskt honom komma med uppbackningar av massa forskning.
  • PolyPond
    Anova skrev 2012-09-07 10:23:58 följande:

Sjäkvklart. Man väljer väl att utgå i från majoriteten.  
    Nja. I så fall skulle merparten av kläderna sitta på större modeller/dockor och göras i snitt som är snyggast i storlek 42.

• PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:02:52 följande:

På nytt använder du meningar bara för att reta människor. Istället för att göra som man gör när man träffar folk i verkligheten. Man är artig och diskuterar medmänskligt.

Jag ser i dina texter t.ex. när du skriver "termin på att studer på högskola eller universitet?" du vet ingenting om mig men ändå skriver du så som att du tar för givet att jag inte skulle ha studerat.

Sedan säger du "Dessutom skulle du träffa människor" som att du vill reta mig som att jag inte skulle träffa människor.

Det är detta jag menar med medmänsklighet. Jag får känslan av att du mellan raderna vill provocera.
    Nej, jag använder faktiskt inte meningarna bara för att reta folk. Jag tycker verkligen att det verkar som att du inte riktigt har koll på dessa begrepp och jag tror att diskussionen skulle bli mindre förvirrande och mer rolig om du skaffade dig mer utbildning.

Dessutom är det inte vidare artigt eller medmänskligt att påstå att halva världens befolkning är biologiskt programerad till att vara sämre än den andra halvan.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?