Borde alla kläder vara unisex?
Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?
Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?
All bör få använda vilka kläder de vill. Däremot bör de vara delade på i affär, i synnerhet för att den kvinnliga kroppen behöver en annan tillskärning än den manliga. Jag köper en del kläder på t.ex. Dressman, men jag har en typiskt kvinnlig kropp (tuttar, breda höfter mm.). En hel del kläder med typiskt mannligt snitt sitter verkligen illa på mig hur snygga de än är på galgen.
Frågan i rubriken kan misstolkas lite. Eller rättare sagt förknippar en del unisexkläder med kläder som inte har färger eller tryck som traditionellt förknippas med ena eller andra könet utan är "neutrala" såsom brun, gult, rött, beige m.m.
Så tycker jag inte att alla kläder borde vara däremot ser jag ingen poäng med att könsmärka plagg. Vad säger att rosa plagg är flickkläder? Kan det inte bara vara barnkläder i storlek 98 liksom? Jag har inga problem med att den som vill bär klänning, likaväl som jag inte bryr mig om en kvinna aldrig vill bära klänning. Kvinnor och män har mer olika former än pojkar och flickor så därför kan olika modeller motiveras, men det bör ändå finnas ett bredare utbud kan jag tycka. Vad gäller barn finns inget som styrker att de ska ha olika färger eller tryck på kläderna anser jag.