Elit skrev 2012-09-06 15:35:20 följande:
Ja, men det är i regel det som fördummar debatten. För även nu efter vi rett ut detta försvarar du positionen trots att du inte har en aning. Då spiller men tid på något helt meningslöst i stället för att diskutera sakfrågan.
För vilka här är människors lika värde inte en självklarhet?
Ja, eftersom det inte finns något stöd för att de ljuger i undersökningarna så är det ju invändningen lika relevant. Nu kan det givetvis vara så att det finns folk som ljuger men att tro att de skulle ge en skillnad med 49,5 procentenheter är ju helt befängt (som att vi alla är från mars). Därför är påståendet att majoriteten av alla människor heterosexuella helt rimligt. Om vi diskuterade några tiondelar hit eller dit så visst.
Som sagt, det är din uppfattning. Min uppfattning är att det som fördummar debatten är folk som inte klarar av att diskutera, utan kommer med osakliga påhopp när deras lilla världsbild blir kritiserad.
Du sitter och försvarar en mätmetod vars effektivitet och exakthet inte kan bedömas. Jag upplever nog att min ståndpunkt i jämförelse med din är något mer rimlig. Vidare är det som mäts i den typ av test som du pratar om inte vilken sexuell läggning som människorna faktiskt
har, utan vilken sexuell läggning som de själva
upplever att de har. Det kan finnas en skillnad här.
Vi vet att det förekommer att människor ljuger. Men vi drar slutsaten att de
inte gör det i anonyma undersökningar? Varför? Vad skulle hindra dem? Dessutom kan det väl finnas andra skäl (än medvetna och direkta lögner) till att man kan få missvisande resultat i undersökningar; allt beror ju på hur dessa är utformade, på underlaget, frågeställningarna, svarsalternativen och på hur man valt ut personerna som ingår i testgruppen.
Sen skulle jag vilja ge dig ett generellt råd: När du lägger in diagram eller liknande, tala alltid om VAR du tagit dessa från. Så att vi förstår att du inte suttit och ritat ihop dem själv. Det är rätt viktigt.