• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:04:16 följande:

Ja samma anledning Elit ber dig backa upp dina påståenden. Jag ser faktiskt honom komma med uppbackningar av massa forskning.

Men jag har inte kommit med några påståenden. Jag har ifrågasatt era påståenden. Tycker du inte att man ska få göra det?
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:12:20 följande:
    Nej, jag använder faktiskt inte meningarna bara för att reta folk. Jag tycker verkligen att det verkar som att du inte riktigt har koll på dessa begrepp och jag tror att diskussionen skulle bli mindre förvirrande och mer rolig om du skaffade dig mer utbildning.

Dessutom är det inte vidare artigt eller medmänskligt att påstå att halva världens befolkning är biologiskt programerad till att vara sämre än den andra halvan.

Ärligt talat så tror jag dig inte. Jag har sett poster inte bara till mig utan till andra med lite små gliringar åt olika håll och mellan raderna provoceringar. Det är det som gör att jag tröttnar och lägger inte mer energi på att svara något vettigt tillbaka heller.

Sen hur verkligheten är så är ju verkligheten som den är oavsett vad vi önskar att den vore.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:13:11 följande:

Men jag har inte kommit med några påståenden. Jag har ifrågasatt era påståenden. Tycker du inte att man ska få göra det?

Jo, fast det är sällsynt att jag har sett dig skriva. Ahh, men se där, det var en intressant studie. Mm. Det kanske kan vara si eller så. Intressant hur förhåller sig det till det.

Oftare ser jag dig skriva. Nä, men den där studien har nog fel för att.. eller det är fel för att.. dem är idioter för att.. osv.

När jag sitter och pratar med folk på fikarasten så tar jag in allas åsikter och kommentarer som säger dem på ett vettigt sätt och tänker mig in i deras situation. Men när någon visar ett papper eller visar fakta på studier osv såklart väger sånt tyngre än andras åsikter om hur de vill/tycker/tror någonting är. Såvida de inte också kan visa ett papper på något annat.
  • CFly

Jag tror att kvinnor o män är bra på olika saker. För att vi är det betyder inte att någon är sämre än någon annan för det. Men bättre o sämre på olika saker.

• CFly

Jag ser ingen anledning att ödsla energi och tid på att leta bevis på att alla människor ska ha samma förutsättning att vara lika bra på allt.

Det tror jag inte man har heller. Jag tror olika kön har olika förutsättningar att bli bra på olika saker och jag ser inget fel med det heller. Jag kommer inte dömma någon efter kön att göra någon viss sak ändå. Men i det stora hela tror jag vi kan bli bra på olika saker.

Det är skillnad på att döma någon och begränsa någon på grund av detta och att tro att man har olika förutsättningar. Dessa två går inte hand i hand.

Då lever jag hellre på och njuter av livet istället och utnyttjar det andra människor är bra på så får jag en ännu bättre styrka då vi är bra på olika saker. :)

• PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:18:06 följande:

Ärligt talat så tror jag dig inte. Jag har sett poster inte bara till mig utan till andra med lite små gliringar åt olika håll och mellan raderna provoceringar. Det är det som gör att jag tröttnar och lägger inte mer energi på att svara något vettigt tillbaka heller.

Sen hur verkligheten är så är ju verkligheten som den är oavsett vad vi önskar att den vore.
    Det är ju rätt dumt att utgå ifrån att verkligenten "är" på något visst sätt, om det nu inte går att bevisa det.
    CFly skrev 2012-09-07 11:20:28 följande:

Jo, fast det är sällsynt att jag har sett dig skriva. Ahh, men se där, det var en intressant studie. Mm. Det kanske kan vara si eller så. Intressant hur förhåller sig det till det.

Oftare ser jag dig skriva. Nä, men den där studien har nog fel för att.. eller det är fel för att.. dem är idioter för att.. osv.

När jag sitter och pratar med folk på fikarasten så tar jag in allas åsikter och kommentarer som säger dem på ett vettigt sätt och tänker mig in i deras situation. Men när någon visar ett papper eller visar fakta på studier osv såklart väger sånt tyngre än andras åsikter om hur de vill/tycker/tror någonting är. Såvida de inte också kan visa ett papper på något annat.

Jag anser att om man kommer med ett påstående så bör man kunna försvara det. Att tänka kritiskt är viktigt. Om ett påstående inte tål att bli ifrågasatt, då var det kanske inte så genomtänkt från början?
    CFly skrev 2012-09-07 11:28:08 följande:
    Jag tror att kvinnor o män är bra på olika saker. För att vi är det betyder inte att någon är sämre än någon annan för det. Men bättre o sämre på olika saker.
    Så du menar att det är okej att generalisera och säga att en viss typ av människor är på ett sätt och en annan är på ett annat. Jag tycker det är kränkande mot individen.

• CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:46:15 följande:
    Det är ju rätt dumt att utgå ifrån att verkligenten "är" på något visst sätt, om det nu inte går att bevisa det.

Jag anser att om man kommer med ett påstående så bör man kunna försvara det. Att tänka kritiskt är viktigt. Om ett påstående inte tål att bli ifrågasatt, då var det kanske inte så genomtänkt från början?

Så du menar att det är okej att generalisera och säga att en viss typ av människor är på ett sätt och en annan är på ett annat. Jag tycker det är kränkande mot individen.

Ja jag menar att det är ok att generalisera och det är inte på något sätt kränkande. Det är här jag tror feministerna tar fel.

Man måste kunna titta på olika förutsättningar hit och dit och kunna granska det. Men även fast man granskar sånt och är intresserad av sånt betyder det inte att man dömer någon för det, eller att man begränsar någon för det.

Jag kommer aldrig t.ex. hindra en kvinna eller säga något dumt om en kvinna som vill köra rally eller göra något annat grabbigt. Tycker bara det är bra. Men jag kan samtidigt parallellt komma fram till att majoriteten av kvinnor kanske inte vill köra rally därför att si eller så.

Så det går faktiskt att både granska förusättningar och vad de kommer från och samtidigt inte döma eller begränsa någon.
  • PolyPond
    CFly skrev 2012-09-07 11:42:11 följande:

Jag ser ingen anledning att ödsla energi och tid på att leta bevis på att alla människor ska ha samma förutsättning att vara lika bra på allt.

Det tror jag inte man har heller. Jag tror olika kön har olika förutsättningar att bli bra på olika saker och jag ser inget fel med det heller. Jag kommer inte dömma någon efter kön att göra någon viss sak ändå. Men i det stora hela tror jag vi kan bli bra på olika saker.

Det är skillnad på att döma någon och begränsa någon på grund av detta och att tro att man har olika förutsättningar. Dessa två går inte hand i hand.

Då lever jag hellre på och njuter av livet istället och utnyttjar det andra människor är bra på så får jag en ännu bättre styrka då vi är bra på olika saker. :)

Det utgör ett stort problem för alla som inte vill eller kan följa en förmodad majoritet, om man utgår ifrån denna tänkta skara. Det är en utgångspunkt som är väldigt viktig i jämställdhetsarbete att istället förutsätta allt och inget, så att individen får största möjliga frihet att leva och utvecklas.

Tyvärr ÄR det inte skillnad på att tro på olika förutsättningar och att begränsa. Det förstnämnda ger det andra.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:42:11 följande:

Men då måste det väl vara okej med dig, om jag väljer att tro att du är biologiskt mindre lämpad för att använda din intelligens i ett debattforum. Det måste väl vara okej om jag säger så, samtidigt som jag säger att jag inte tycker att du är en sämre person för det? Jag lägger ingen värdering i att vara lämpad att använda sin intelligens på debattforum, jag anser nämligen att alla är bra ändå. Fast på olika sätt!

...eller...var det kanske lite kränkande och elakt av mig att skriva så om dig?
  • CFly

Man kan aldrig bevisa någonting i såna fall.

Oavsett vad du kommer med för bevis så kan jag då alltid säga, men vägen fram till beviset kanske inte var gjord på rätt sätt. Eller hur?

Men så kan vi ju inte leva. Det funkar ju inte.

Vi måste göra så gott vi kan i allt och den som kommer närmast sanningen är ju den väg som får leda oss för tillfället.

Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?