• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-09-07 14:34:30 följande:
    Bättre att de som städar (kvinnorna) är bra på det och att de som jagar (männen) är bra på det.

Varför skulle det vara bättre? Tror du att det blir mer mat då?
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:40:03 följande:

Varför skulle det vara bättre? Tror du att det blir mer mat då?
    Klart det blir det. I ett samhälle finns det oerhört många sysslor som behöver expertis. Behovet av folk som kan lite om mycket är obefintligt. 

Att låta en person A jobba 50% som ingenjör och 50% som sjuksköterska, och person B jobba 50% som ingenjör och 50% som sjuksköterska är oerhört ineffektivt. 
  • Simon 681
    CFly skrev 2012-09-07 11:58:52 följande:

Njae, jag tycker tvärtom.

En sak jag vill säga till alla. Man kan inte påverka hur andra beter sig och tycker. Man måste börja med sig själv.

Steg 1. Sluta bry dig vad andra tycker, ta inte åt dig av det. Gör vad du själv vill ändå. Livet är för kort för att bry sig om andras regler.

Funkar bra tills folk inte bara tycker utan vill "knacka bög" också.
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-09-07 14:44:22 följande:
    Klart det blir det. I ett samhälle finns det oerhört många sysslor som behöver expertis. Behovet av folk som kan lite om mycket är obefintligt. 

Att låta en person A jobba 50% som ingenjör och 50% som sjuksköterska, och person B jobba 50% som ingenjör och 50% som sjuksköterska är oerhört ineffektivt. 
    Fast nu pratar vi alltså om stenåldersmänniskor. Där fanns inte direkt oerhört många sysslor, utan det hela handlade väl mest om överlevnad. Det vill säga att få tag i mat. Jag har väldigt svårt att se att det skulle varit effektivt att låta halva befolkningen gå "hemma" och sopa marken bara för att de haft fel kön.
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-09-07 14:03:07 följande:
    Flexibilitet leder till förvirring och bråk. skilsmässostatistiken talar sitt tydliga språk.

Hade det varit bättre om människor fortsatt att vara gifta mot sin vilja?
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:51:23 följande:

Hade det varit bättre om människor fortsatt att vara gifta mot sin vilja?
    Människor ska få verktyg för att kunna leva i fungerande relationer. Detta är svårt i vårt dysfunktionella samhälle.
  • PumpkinQueen
    grind skrev 2012-09-07 14:55:24 följande:
    Människor ska få verktyg för att kunna leva i fungerande relationer. Detta är svårt i vårt dysfunktionella samhälle.

Vad finns det för egenvärde i det? Kan inte folk bara få leva som de vill? Så länge de inte skadar någon annan.
  • grind
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:57:01 följande:

Vad finns det för egenvärde i det? Kan inte folk bara få leva som de vill? Så länge de inte skadar någon annan.
    Egenvärdet består i bättre mående individer med bättre mående avkommor.

Vadå leva som de vill? Folk lever som samhället uppmanar dem att leva. 
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:35:26 följande:

Så du tror att det inte finns någon seriös forskning som stödjer idén att miljön påverkar individen? Då kanske du inte har läst tillräckligt.

Ingen rök utan eld är ett väldigt ovetenskapligt uttryck, som brukar yppas av människor som gillar att dra förhastade slutsatser och sprida illasinnade rykten om folk.
    Jodå, men jag ser ingen som länkar eller hänvisar till någon sådan. Jag ser bara folk som retar sig på dem som verkligen hänvisar till forskning. Istället för att stödja att det är bra att man verkligen stödjer sig på forskning.

Nu använder du personangrepp igen med lite retsam ton. Verkar inte som att du vill på ett vänligt sätt diskutera saker och vara medmänsklig. Även fast du förstår mycket väl vad jag menar så kan du inte hålla dig från att använda mellanraderna provocering och påhopp.
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:37:05 följande:
    Jag ser inte värdet i att spekulera i saker som skulle vara könsbundna. Men tack för din vilja att begrava stridsyxan och komma varandra närmare.

Jag försökte i alla fall ge åt ena hållet men du vågade inte ge tillbaka. Kan inte gör mer. Du verkar uppenbarligen inte villig att diskutera saker och våga släppa på sig själv för den goda viljans skull. Det är anledningen till varför inte jag heller ger dig utrymme. I och med detta så visar du att du inte ger utan bara tar efter din egen linje. Om man inte är stark nog att vilja ge av sig själv det säger mer om personen.

Jag har aldrig sett dig PumpkinQueen ge verkligen av dig själv, det starkaste man kan göra och välkomna någon annan. Jag har bara sett dig ta och acceptera andra om de håller med dig.

Ledsen men jag ger min medmänsklighet till andra istället.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?