• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • CFly
    PolyPond skrev 2012-09-07 11:52:06 följande:
    Det utgör ett stort problem för alla som inte vill eller kan följa en förmodad majoritet, om man utgår ifrån denna tänkta skara. Det är en utgångspunkt som är väldigt viktig i jämställdhetsarbete att istället förutsätta allt och inget, så att individen får största möjliga frihet att leva och utvecklas.

Tyvärr ÄR det inte skillnad på att tro på olika förutsättningar och att begränsa. Det förstnämnda ger det andra.

Det gör det faktiskt inte alls. Jag tror på de olika förutsättningarna men begränsar ingen. Till och med stöttar den som vill göra något annat.

Problemet jag ser det hos någon som vill göra något annat än majoriteten är i dens egens huvud. Att den personen är rädd för att bli dömd och lägger för stor vikt i vad andra tycker. Därför stöttar jag den personen att skita i vad folk tycker och göra vad han eller hon vill själv. För att stärka den personens psykologi att skita i vad andra tycker och göra vad man vill.

Men även om den personen gör vad den vill betyder det ju inte att det inte finns olika förutsättningar i alla fall.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:52:38 följande:
    Man kan aldrig bevisa någonting i såna fall.

Oavsett vad du kommer med för bevis så kan jag då alltid säga, men vägen fram till beviset kanske inte var gjord på rätt sätt. Eller hur?

Men så kan vi ju inte leva. Det funkar ju inte.

Vi måste göra så gott vi kan i allt och den som kommer närmast sanningen är ju den väg som får leda oss för tillfället.

Så eftersom det är svårt att bevisa saker, så ska man bara ta för givet att det är så att kvinnor och män är bra på olika saker? VARFÖR då?
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:52:12 följande:
    Men då måste det väl vara okej med dig, om jag väljer att tro att du är biologiskt mindre lämpad för att använda din intelligens i ett debattforum. Det måste väl vara okej om jag säger så, samtidigt som jag säger att jag inte tycker att du är en sämre person för det? Jag lägger ingen värdering i att vara lämpad att använda sin intelligens på debattforum, jag anser nämligen att alla är bra ändå. Fast på olika sätt!

...eller...var det kanske lite kränkande och elakt av mig att skriva så om dig?
    Nej det tycker jag inte alls.

Om du tror jag är mindre lämpad att debattera i ett forum så är det helt ok med mig så länge du inte begränas mitt användade i att skriva i ett debattforum och att du stöttar mig att få skriva i debattforumet. Men om du kommer fram till att jag är mindre lämpad att göra det så är det helt ok.

Det är helt ok med mig eftersom jag inte bryr mig vad andra tycker. Jag går efter vad jag själv vill göra oavsett vad studier kommer fram till att jag har för förutsättningar att göra.
  • Simon 681

Det är ok för män att klä sig i kjol och ha läppstift. Sedan stör sig rätt många människor på det. Men det är där skon klämmer. Folk måste sluta lägga sig i vad alla andra gör/hur de ser ut, etc, om det inte skadar någon annan.

• CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:55:29 följande:

Så eftersom det är svårt att bevisa saker, så ska man bara ta för givet att det är så att kvinnor och män är bra på olika saker? VARFÖR då?

Jag tycker inte man bara tar för givet det. Jag finner massor av studier och har sett studier och ser med egna ögon att vi är bra på olika saker.
  • CFly
    Simon 681 skrev 2012-09-07 11:57:11 följande:
    Det är ok för män att klä sig i kjol och ha läppstift. Sedan stör sig rätt många människor på det. Men det är där skon klämmer. Folk måste sluta lägga sig i vad alla andra gör/hur de ser ut, etc, om det inte skadar någon annan.

Njae, jag tycker tvärtom.

En sak jag vill säga till alla. Man kan inte påverka hur andra beter sig och tycker. Man måste börja med sig själv.

Steg 1. Sluta bry dig vad andra tycker, ta inte åt dig av det. Gör vad du själv vill ändå. Livet är för kort för att bry sig om andras regler.
  • PolyPond
    CFly skrev 2012-09-07 11:54:53 följande:

Det gör det faktiskt inte alls. Jag tror på de olika förutsättningarna men begränsar ingen. Till och med stöttar den som vill göra något annat.

Problemet jag ser det hos någon som vill göra något annat än majoriteten är i dens egens huvud. Att den personen är rädd för att bli dömd och lägger för stor vikt i vad andra tycker. Därför stöttar jag den personen att skita i vad folk tycker och göra vad han eller hon vill själv. För att stärka den personens psykologi att skita i vad andra tycker och göra vad man vill.

Men även om den personen gör vad den vill betyder det ju inte att det inte finns olika förutsättningar i alla fall.
    Vi är hur många som helst som är levande bevis för att så är fallet.

Nästan alla beslut som vi tar på en dag är omedvetna. Det har otroligt lite med självkänsla och mod att göra.
  • CFly
    PolyPond skrev 2012-09-07 11:59:10 följande:
    Vi är hur många som helst som är levande bevis för att så är fallet.

Nästan alla beslut som vi tar på en dag är omedvetna. Det har otroligt lite med självkänsla och mod att göra.

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker man måste våga och ska få forska i saker som är ur psykologisk och politisk synvinkel känsliga och kan vara diskriminerande. Så länge man inte sen verkligen diskriminerar någon så ska man inte bli förhindrad att ändå forska i dem områdena ändå.
  • CFly

Något jag frågar mig.

Man ser ju på hela naturen för övrigt när det kommer till växter, djur och allt som är skapat att naturen är inte rättvis, den ger inte samma förutsättningar till alla.

Vad är det som säger att människor ska få samma förutsättningar. Jag tror att på samma sätt som olika träd är av olika sorter så har de olika förutsättningar likaså människor som är av olika sorter också har olika förutsättningar. Både var det kommer ifrån men också på grund av kön. Det finns inget vad jag ser som säger att bara för att vi tycker det är känslomässigt rättvist, eller politiskt korrekt att naturen ska ha tagit hänsyn till det och gett män och kvinnor samma förutsättningar.

• CFly
    CFly skrev 2012-09-07 13:12:26 följande:
    Något jag frågar mig.

Man ser ju på hela naturen för övrigt när det kommer till växter, djur och allt som är skapat att naturen är inte rättvis, den ger inte samma förutsättningar till alla.

Vad är det som säger att människor ska få samma förutsättningar. Jag tror att på samma sätt som olika träd är av olika sorter så har de olika förutsättningar likaså människor som är av olika sorter också har olika förutsättningar. Både var det kommer ifrån men också på grund av kön. Det finns inget vad jag ser som säger att bara för att vi tycker det är känslomässigt rättvist, eller politiskt korrekt att naturen ska ha tagit hänsyn till det och gett män och kvinnor samma förutsättningar.
    Fast med detta sagt och misstolka mig inte nu bara för att man känner sig känslomässigt upprymd.

Med detta sagt så betyder det inte att jag ser något kön som sämre. Vi kan vara lika bra men vi har helt enkelt förutsättningarna för att vara bra på olika saker.

Det tjänar mänskligheten på totalt sett om vi är bra på olika saker och kompletterar varandra än att vara bra på samma saker.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?