• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • Meddelande borttaget
  • och
    röderaff skrev 2012-08-31 21:53:01 följande:
    Tycker du går till överdrift nu. Klänningar för män tror jag ligger väldigt långt ifrån verkligheten. Däremot så behövs det mer färg och mönster på herravdelningen och då menar jag på tröjor och skjortor. På kvinnoavd skulle det finnas mer skjortor med maskulint snitt, dvs inte figursydda med insvängd midja och det skulle finnas mer grovstickade tröjor i jordfärger.  Den största problematiken tycker jag dock finns på barnavd där man märker kläder med tjej eller kille både på etikett och på utsidan av plagget vilket gör att barnen inte ges möjlighet att välja ngt från "den andra sidan".
    Lagstiftning vore ju idiotiskt. Förstår inte vad du fick det ifrån.  
    Jag försökte visa hur orealistiskt det här resonemanget är. Men okej. Om vi istället utgår ifrån människan som individ så vet vi att människor vill passa in i en grupp. Man köper saker för att visa att man hänger med och för att sända ut ett budskap via kläderna i ganska många fall. Man får inspiration från tidningar, tv, kändisar osv. Det är inte klädförsäljaren som ni ska diskutera. Ni borde fokusera på de som sätter trender istället. HM kommer fortsätta sälja glittriga tjejkläder och bylsiga herrtröjor så länge det är det som köparna kommer och frågar efter.
    The hard way is the right way.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 21:55:40 följande:

För några år sedan fanns det nästan inga rosa skjortor för män i butikerna, eller möjligtvis den typen av skjorta killar brukar ha på finare bjudningar och bröllop.  Nu finns det som det säger en hel del rosa vardagsskjortor för män i butikerna.
    Tror det skulle ha samma utveckling om vi satte dit lite glitter på killarnas t-shirts och med det menar jag inte att det ska stå "babe" med glittertext.  
    Varifrån kom den förändringen? Jag är 99% säker på att det inte kom sig av att butikerna tog in rosa skjortor och hoppades på det bästa. Personligen tycker jag glitter, på män eller kvinnor, generellt ser fruktansvärt ut och jag ser det inte heller som en viktig jämställdhetsfråga att män bär mer glittriga kläder så jag ser faktiskt ingen annan rimlig lösning än att butikerna tar in det om det finns en efterfrågan. Vilket de kommer göra, om efterfrågan finns.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 22:08:33 följande:
    Förändringen kom självklart från signaler från kända modehus världen över. En butik kommer förstås inte plötsligt på att "nu ska vi ta in rosa skjortor och så kommer alla killar vilja klä sig i dem" utan butikerna styrs av modehus, media/reklam.
    Nej, det är ju precis det jag säger, att förändringen inte sker i butikerna. Klädbutiker är lite som grundskolan, de är de som för ut saker på bred front men innan dess har förändringen/forskningen skett i på andra ställen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Meddelande borttaget
  • Lätt

Jag tycker att det är ok. Jag bryr mig inte. Vad har jag med andra människors klädval att göra...

Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?