• ljung och viol

Borde alla kläder vara unisex?

Feminster och genusfolk menar att vi ska bredda våra roller. Det ska till exempel vara lika ok för en man att använda klänning och läppstift. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?
  • Regnig måndag
    Lena skrev 2012-08-31 21:18:30 följande:
    Nej barn har samma storlek vid samma längd, inte samma ålder.

När det gäller annat borde man ha avdelning efter kroppsmodell; timglas, päron, äpple, tringel tex.
    Jisses, det blir måååånga avdelningar. Lång rygg, kort rygg, timglas med tuttar, timglas utan tuttar osv...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 21:33:07 följande:

Personligen gillar jag manlig touch på kläder, typ bylsiga tröjor och mustiga färger. Vill inte se min egen man i volanger och glitter men gärna i rosa, rött och lila och det finns alldeles för lite av de färgerna på herravd även om det har förbättrats på sistone. Sen tycker jag det ska finnas lite glitter på herravd för de herrar som vill glittra även om jag själv inte skulle gå igång på en kille klädd i sånt.
    Jag menar alltså att kläderna ska se ut ungefär som dom gör idag men att herravd skall berikas med mer av det vi hittar på kvinnoavd och vice versa.
    Jag tror inte att efterfrågan för glittriga kläder för herrar är särskilt hög, rimligen är det ju det som ska styra.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • och
    röderaff skrev 2012-08-31 21:36:46 följande:

Jo det funkar kanske för en hyfsat stor kvinna men det är svårare om en man vill gå in på kvinnoavd och hitta en färgglad t-shirt. För en man av hyfsad storlek är kvinnans XL för liten, tror jag, och den är inte gjord för en manskropp. Tror det är lättare för en kvinna att hitta överdelar på mansavd än tvärtom.
    Så du vill införa lagstiftning om att alla kläder ska finnas tillgängliga i alla storlekar, eller vad?

Mig veterligen säljs det kläder i större storlekar på de flesta stora kedjor idag. Rimligen bör de allra flesta män komma i dessa om de nu så gärna vill ha klänning. Om de inte kommer i dem får de kanske göra som andra som har svårt att hitta kläder pga udda storlek och vända sig till specialbutiker eller sy upp kläder själva. Men jag vågar faktiskt gissa att den marknaden (dvs män med storlek XXXL som vill ha en lila paljettklänning) är ganska begränsad. Den är antagligen lika stor som den för vuxna som vill bära bebiskläder. Alltså borde man faktiskt också  ha bebiskläder i stora storlekar.     
    The hard way is the right way.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    röderaff skrev 2012-08-31 21:39:47 följande:

Det är ju modet som skapar efterfrågan och om det plötsligt finns en massa t-shirts med glitter för killar i affärer, reklam och media i ö så kommer successivt många män att efterfråga just glitter.
    Jag är ganska säker på att det krävs en större förändring än så för att det ska hända. Vilket väl är ett tecken på hur djupt rotade saker som denna ligger. Men man löser det inte genom införa kläder ingen vill ha.
    röderaff skrev 2012-08-31 21:39:47 följande:
    Långt tillbaka i tiden var rosa en typisk pojkfärg. Nu är det en flickfärg.  Läs den här artikeln:
    home.swipnet.se/kvinnofronten/Nyhetsbrev/2_06... 
    Totalt irrelevant för frågan, det som diskuterades var inte färger utan glitter. Tycker mig se gott om rosa skjortor i affärerna vid det här laget, det är inget konstigt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • råttfångaren

Jag akulle nog nästan säga att de flesta kläder redan är unisex, det finns inte många typer av plagg som man skulle höja på ögonbrynen om ett likadant med passformen anpasssad efter det andra könet syddes upp. Åtminstone inte vardagsplagg.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?