Happymom skrev 2013-02-05 09:29:23 följande:
Vad det gäller amning,
fick ingen info alls förra gången. Letade själv upp info på Amningshjälpen. Blev hemskickad från BB trots att det inte funkade. De hade skrivit i journalerna att det funkade, ändå så var de tvugna att sitta med mig och truga i dottern utpumpad mjölk med kopp, som hon inte heller ville ta. Mina bröst var stora som meloner och alldeles stenhårda. Ringde även amningshjälpen och de försökte hjälpa så gott de kunde, men det var svårt via telefon Det var först när min mamma kom upp efter en vecka och kunde hjälpa mig som amningen blev något lättare (pumpade bara och gav flaska innan. Dottern vägrade suga.). T.ex visade hon hur jag kunde massera och värma mjölkgångarna för att få mjölken att rinna till och sen hur man kunde trycka alla fingrarna runt bröstvårtan innan man gav bröstet (då blev området lite mjukare), så hon kunde ta tag. Hade det inte varit för henne hade jag nog fått ge upp amningen. BVC och BB gav urdålig hjälp. De verkade faktiskt lika handfallna som jag själv.
Denna gången tror jag det blir lättare eftersom jag vet mer. Hoppas det i alla fall.
Va dålig hjälp du fick av vården! Om fler blir behandlade som dig är det inte konstigt att många ger upp amningen. Tur att du fick hjälp av din mamma! :)
Angående ryggvärk så kan jag rekommendera vetekuddar, de man värmer i micron. Så sköna att lägga bakom ryggen när man blir trött i ryggen. :)