Inlägg från: Solrosen82 |Visa alla inlägg
  • Solrosen82

~* Juni Bebisar 2013 *~

Regnskogen: Skönt att de tog dig på allvar och la in dig. Hoppas det ger med sig så att du slipper smärtan.

Var iväg på stan en sväng idag och kollade på klockor till maken. Han fyller 40 om mindre än en månad. Har inte bestämt mig än om jag ska köpa det eller boka in en tatuering åt han. Pengar till ny cykel står också på listan. Vad tycker ni?

• Solrosen82

Blev så sugen på palt när jag läste om det här att jag var tvungen att göra det själv... Ha ha ;)

• Solrosen82

Missme83: Testa det! :) Alla jag känner steker fläsket på sidan om. Men den rätta palten e som Therese beskriver :) Vi äter den med smör och lingonsylt till, mkt gott!

• Solrosen82

Jag gjorde palt själv för första gången igår. Använde mig av vår kokboks recept och frågade svärmor vilket mjöl hon använde. Till ca 14-15 paltar med ca 5-6cm i diameter så hade jag detta ungefär:

10-12 medelstora/stora potatisar

2.5 dl vetemjöl

1.5 dl grahamsmjöl

2 tsk salt

Riv potatisen eller kör den i en köttkvarn(bästa alt). Låt det rinna av lite och tillsätt sen salt och mjöl tills blandningen är så fast att du kan forma paltar som håller ihop. Kokas i ca 30-40 minuter i saltat vatten.

Så gjorde jag, men det finns en uppsjö av olika varianter. :)

• Solrosen82
    Pellefanten skrev 2013-02-10 10:38:52 följande:
    Å tack :) nästan som kroppkakor då med andra ord :) jag ska försöka :D

Det går säkert jättebra :)
    Maravilhosa skrev 2013-02-10 11:27:42 följande:
    tacka även jag för recept ;)

Varsågod! ;)
  • Solrosen82
    MickisFlisanNellie skrev 2013-02-10 16:16:26 följande:
    Nu har jag äntligen fått lite ledig tid att hinna skriva lite i tråden. Ser att ni pratar om gaser. Har väldiga problem vissa dagar. Vet att promenader funkar bra. Nu är äntligen vagnen fixad (färgat den) och det blev som en helt ny vagn. Sen så fick vi hem bilstolen idag också. Ska börja sy ett babynest i veckan tänkte jag. Får se om man slipper undan influensan bara. Äldsta dottern ligger sen i fredags kväll.
    Promenader brukar vara bra mot gaser, eller rörelse överhuvud taget :)

Hoppas ni slipper flunsan, flera på jobbet var däckade av den i veckan.
  • Solrosen82

Babylei: Ja det kan verkligen komma paltsug ;) Här e det ju rätt vanligt, så man ser palt i matlådorna på jobbet ganska ofta. När svärmor bjuder på palt har hon aldrig efterrätt för hon vet att alla får paltkoma efter middagen ;)

På tal om att känna sig fin eller inte, jag känner mig många ggr finare nu än tidigare. Brösten har ju växt och man e ju på nåt sätt ännu kvinnligare nu med magen. ;) Men på slutet e det inte samma sak... Ha ha :)

• Solrosen82
    Kamillan skrev 2013-02-12 10:48:31 följande:
    Jag har haft vikariat i 13. Månader men nu i mars kommer det att ta slut o jag kommer att stämpla 2månader innan babyn kommer. Hur tror ni det blir med min fp? Baseras den på vikariatet eller på stämplingen??

Med mitt första barn så var jag i ungefär samma sits som dig. Då baserades fp på det jag jobbat. Var bara väldigt noga med att anmäla dig arbetssökande första arbetslösa dagen. Du kan ju ringa försäkringskassan också och kolla för säkerhets skull. :)
  • Solrosen82
    Natan skrev 2013-02-12 15:19:00 följande:
    Jag testar igen....

Jag undrar om någon här vet om man kan få en igångsatt förlossning pga förlossningsrädsla, ångest och stress? För mig skulle det kännas så mycket bättre om jag visste vilken dag jag ska föda, på vilket sjukhus och att veta att allt är planerat. Jag är en sån person som inte kan koppla av om jag inte har allt planerat. Jag blir sjukt stressad av att inte veta och då kommer ångesten som ett brev på posten.

Det borde väl inte vara nåt problem. Berätta för din Bm om hyr du känner och bre gärna på så att hon förstår allvaret.

Jag hoppas själv på igångsättning, men av den anledningen att jag är rädd att barnet ska bli ännu större än mina andra två. Trist att inte få vara med om att det sätter igång av sig själv, men det får jag ta. Hellre missa det än få ett till stort barn.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~