Inlägg från: Solrosen82 |Visa alla inlägg
  • Solrosen82

~* Juni Bebisar 2013 *~

Idag har jag varit till Bm och lyssnat på lillhjärtat. 140-145 slag. Järnet var lite lågt så jag slipper inte undan :(

Välkommen alla nya! :)

Ang inköpslistan så kan jag tipsa om inotyolsalva och bepanthensalva. Minns inte vilken av dem som är bra mot såriga bröstvårtor också.

• Solrosen82
    cj2 skrev 2013-01-24 13:46:20 följande:
    min bm sa att ligger man på över 60 slipper man äta järntabletter. ska väl ligga på 100 vad jag förstått men 135 är tydligen helt okej det med!

Allvarligt? Jag hade 115 när jag var till Bm igår och hon sa att gränsen är 116, så jag måste ta järntabletter. Har nog aldrig hört nån som haft så lågt som 60. Måste googla lite för är gränsen 60 hos dig så kan det väl inte vara så noga att jag äter tabletter.
  • Solrosen82

[quote=68526619][quote-nick]Carrossk skrev 2013-01-24 22:49:35 följande:[/quote-nick]Man mäter olika när det handlar om järnvärde. Det ena står för Hb (hemoglobin, de röda blodkropparna) och det ska ligga över 120. Sen mäter man något som kallar ferritinin som handlar om hur mycket järn man har lagrat i kroppen, det värdet ska inte vara under 60.[/

Ok, det förklarar saken :)

• Solrosen82
    Carrossk skrev 2013-01-25 13:03:23 följande:
    Solrosen: ja och som du nämnde har man 60 i blodvärdet (Hb) då måste man få blod helt enkelt. Men har man 60 eller under i ferritinin behöver man alltså äta järntabletter. Det är lätt att man missförstår det där :D.

Har bara varit med om att man pratar om hb, så därför blev jag så konfunderad
    Tessss skrev 2013-01-25 17:43:43 följande:
    Ingen huvudvärk men däremot lock för ena örat (!) Säkert bara en förkylningsgrej men störigt att leva som i en bubbla i en VECKA, hoppas det släpper snart...

Jag går också runt i en bubbla, hör mig själv andas och allt jag säger ekar i skallen, så irriterande!
  • Solrosen82

Madelen: Jag ska också ta Niferex. Tänkte äta mer blodpudding också :) Trist att vara trött hela tiden.

• Solrosen82

Tesss: Det tror jag inte, förkylningarnas fel. :( Har haft tjockt i bihålorna och efter det blev det denna "bubbla". Man får ju nästan inte använda nåt läkemedel, så det är bara att härda ut. ;)

Hade idag bestämt mig för att slå till på en vagn jag sett på blocket, men när jag skulle titta på annonsen igen var den borta, typiskt! Men men, det kommer fler. :) Ska börja hålla utkik efter bilbarnstol också. Barnens Hus har ju riktigt bra erbjudanden ibland. Babyskydd får vi låna av min syster. Men våra barn har snabbt växt ur det så det är lika bra att kika på bilbarnstolar tidigt också. :)

• Solrosen82

Hur tänker ni andra om namn? Vill ni ha ett ovanligt som inte "hälften" av alla barn heter eller väljer ni vanliga populära namn? Vi väljer mer ovanliga namn, men inte för ovanliga. Helst ska namnen vara lätta att säga på engelska också. Var in på scb:s hemsida tidigare i veckan och såg att de publicerat 2012 års namnlistor. Ett av favoritnamnen om det blir en pojke hade klättrat rejält på listan och då känns det inte lika aktuellt längre. :(

• Solrosen82

natlup: Ja när man har fler barn så ska ju namnet passa bra ihop med de andra barnens namn. Vi(eller mest jag) ;) funderar på dessa namn: Julie, Elise, Noomi, Junie, Milly, Aaron, Charlie, Troy... Känns som att det är en tjej, så pojknamn letar jag inte lika mycket.

Therese: Vincent är jättefint! Har haft det på nån lista med tidigare barn, men nu heter många runt omkring oss det, så det funkar inte. ;)

Madelen: Håller med dig om att tjejnamn är lättare att komma på. Dina förslag passar ju väldigt bra ihop med syskonen. Elias och Liam är väldigt fina namn. :)

Mytol: Jag har också hört att järnvärdet inte ska vara för högt. Men om du börjar på ett högt så kanske du klarar dig från järntabletter :)

• Solrosen82

Ja namn är verkligen ett roligt samtalsämne. Alla har olika sätt att se på saken. Vi har ju namn med fyra bokstäver på barnen som er kickilina. Så namnet vi väljer får ju inte vara för långt heller.

• Solrosen82
    mrshope skrev 2013-01-26 15:54:06 följande:
    Så kul med namn! Tyvärr har jag och min man inte ALLS samma smak...och han fattar heller inte att vissa namn inte fungerar på svenska (han är engelsk).

Om det blir en tjej så blir det en Alice. Alice Ida Marianne Scratton.

Om det blir en kille lär vi diskutera i månader...nästa ultraljud är på måndag så då får vi reda på kön.

Jag älskar namnet Edward eller Edwin (engelskt uttal). Men maken hatar dessa namn.

Han gillar tråkiga namn som Mark (engelskt uttal), och ett jättekonstigt-  Benedict.

Som sagt, vi har verkligen helt olika smak när det gäller killnamn.  

Jobbigt att ha olika smak. Namnet är ju så viktigt att båda måste gilla det :)
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~