• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madebyday
    Annafredrika skrev 2012-10-24 13:12:51 följande:

Det vet bara du om det är värt det... För mig är det det, absolut! Jag var 32 vid senaste graviditeten men fick göra fvp utan krångel ändå, nu är jag 36 och blev tillfrågad.

Sen vet jag inte riktigt hur det hela går till och om själva "ingreppet" är en risk för fostret....?
    Jag precis hinna fylla 30 innan detta barn är beräknat att komma ut. Skulle jag då ses som i "riskzonen"? 
    Son 2010-12
  • Annafredrika
    Madebyday skrev 2012-10-24 13:20:22 följande:
    Sen vet jag inte riktigt hur det hela går till och om själva "ingreppet" är en risk för fostret....? Jag precis hinna fylla 30 innan detta barn är beräknat att komma ut. Skulle jag då ses som i "riskzonen"? 
    Son 2010-12

I de flesta landsting har man satt en gräns på 35 år. Risken att ditt foster har en kromosomavvikelse är större nu än är du var 18, risken ökar med stigande ålder Idag föder fler under 35 barn som har kromosomavvikelser än kvinnor över 35 år, detta beror ju på fvp och att de flesta som får negativt besked väljer att avbryta graviditeten. Risken för missfall bedöms i senare studier vara mellan 0,1-0,5%, alltså inte större än vad som är normalt vid de veckorna man utför fvp (15-18). Från det man tar provet tills dess man får svar tar det ca 1 vecka.
  • AlexandraViberg
    Sandraa L skrev 2012-10-24 13:25:35 följande:
    Här har ni en till "ung" mamma. var 16år när dottern föddes och är nu 19år med andra. Däremot hinner jag fylla 20år innan bf ;) 
    jag vart gravid när jag var 16, kändes lite annorlunda (bättre och enklare) att berätta om graviditeten denna gång, måste jag säga ;D
    efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • Sandraa L
    AlexandraViberg skrev 2012-10-24 14:02:49 följande:
    jag vart gravid när jag var 16, kändes lite annorlunda (bättre och enklare) att berätta om graviditeten denna gång, måste jag säga ;D
    Blev gravid när jag var 15år och det var ett jäkla liv kan jag tala om, så håller med. Denna gång blev alla däremot jätteglad och eftersom att jag som 15-16åring var ensamstående under graviditeten (hennes pappa kom när hon var 1år) så gjorde det inte saken bättre.... Vilket jag nu förstår.  Men nu bor jag med min sambo som är lite äldre 26år och familjen kunde inte bli lyckligare! ;D Hahaha en jäkla skillnad. 
    angelica 090904 ♥ / www.sandralinder.com
  • AlexandraViberg
    Sandraa L skrev 2012-10-24 14:12:53 följande:
    Blev gravid när jag var 15år och det var ett jäkla liv kan jag tala om, så håller med. Denna gång blev alla däremot jätteglad och eftersom att jag som 15-16åring var ensamstående under graviditeten (hennes pappa kom när hon var 1år) så gjorde det inte saken bättre.... Vilket jag nu förstår.  Men nu bor jag med min sambo som är lite äldre 26år och familjen kunde inte bli lyckligare! ;D Hahaha en jäkla skillnad. 
    Haha ja jag minns hur livrädd man var för att ens berätta, visst ingen av mina föräldrar sa något dumt utan var glada och stöttade men så hade jag ju redan gjort RUL och allt när jag sa så de fattade ju att det inte gick att göra abort så de kunde inte föreslå det ens om de tyckte så :P

Jag är gift och alla vet att vi försökt länge så det vart många tårar när vi äntligen lyckades på riktigt! Kändes så konstigt att man visste att alla skulle bli så jävla glada :P
    Förra gången var man rädd att bli utslängd och avvisad!

Jag var iallafall inte själv men mina föräldrar (och jag i efterhand) hade nog tyckt det var bättre än en våldsam man :P

Men man lär så länge man lever! Och det känns bra med ett riktigt efterlängtat barn nu! :)
    efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • Madelen21

nyss kommit hem efter att ha hämtat dottern på dagis...

blev så arg när jag var där... var in i ett förråd å hämta dottern som var trotsig å inte ville hem.. rätt som d var så kände jag hur en stor hög med sand landade i mitt hår!!!

ser en pojke utanför å frågar om han som kasta sand.... sen så gick jag ut å såg en annan pojk som såg skyldig ut och då sa jag till att sådär gör man inte.... å sen sa jag åt fröknarna så dom sa till honom... 

morr... 

• Ung Mamma 91
    Annafredrika skrev 2012-10-24 13:10:04 följande:
    [quote=67243466][quote-nick]Ung Mamma 91 skrev 2012-10-24 12:30:55 följande:[/quote-nick] Yepp :) så du får allt som allt 5 nu ?[/quote 6:D där ar ju bara 1 , hade hoppats lite på att få tvillingar 1 gång....
    me 2 men menar då den här kommer ut ;)
  • Sömntutan

Pratat med BM som hänvisade mig till gyn. De på gyn tyckte att det inte lät så allvarligt och att min värk var för diffus för att det skulle vara ett utomkvedes. Hon skulle dock prata med en läkare och återkomma. Men som det lät så är det bara att avvakta och hoppas att det onda kommer från tarmarna och inte något annat.

Äntligen! BF ~14 juni
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~