• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mhpo
    Acantha grattis till tvilingar, gud vad härligt Drömmer

Beklagar skunk! Fy vad jobbigt, styrkekram till dig!{#emotions_dlg.flower}

Är det verkligen i vecka 9 som moderkakan tar över näringsförsörjningen? Är det alltid prick vecka 9 eller varierar det inte lite? Vet ni vart man kan läsa om det? 

Går in i vecka 8 i morgon och nästa vecka är det inskrivning hos BM och nästa fredag är det UL för att se att det ligger en liten därinne :) När jag plussade kändes det så avlägset till inskrivningen men gud vad fort det har gått ändå Skrattande 
  • 1000

Lyssnade idag på podcasten Filosofiska Rummet när de talade om ämnet gravid. Jag tyckte det var ett jättebra lyssning och jag fick mig många igenkännings-ahan kring mina egna tankar och känslor kring graviditet och förlossning. Rekommenderas till er som är filosofiskt lagda.

• kluckis
    mhpo skrev 2012-10-25 18:59:33 följande:
    förlåt nu såg jag  att man kunde läsa i Amelia om det!

Ja precis såt exakt såhär i deras häfte vecka för vecka under vecka 9

Vecka 9:
    Under denhär veckan och några veckor frammåt är risken för missfall något större, sedan minskar den markant.

Och under infomartion om barnet står det:
    embryot är 2-3cm långt och väger som en vindruva. Den lilla svansen försvinner, den så kallade gulesäcken minskar och moderkakan tar över tillförseln av näring allt mer.     
  • LillStrumpan82

Jag är också förkyld och har så varit hela veckan mår rätt dåligt så det är svårt att särskilja vad som är symtom och vad som är förkylningen. Har börjat må lite småilla nu, det känns på nåt sätt skönt ändå eftersom jag haft så lite symtom. Det konstigaste symtomet jag har är det jag skrev om i helgen, dvs att jag vaknar typ 4.30 på nätterna och inte kan somna om. Är i v.5+4 idag

• tantS

Har lyckats få urinvägsinfektion. Jättevanligt, bara att dricka citronvatten tänker jag. Vårdcentralen vill att jag kommer samma dag. Tydligen ska man ha penicillin då det kan störa graviditeten. Hms. Så nu tar jag vitaminer, postlagen och penicillin varje morgon och kväll. Känns inte helt bra att stoppa i sig alla piller

• AlexandraViberg

Men uvi! Nej! Stackars!
    Jag trodde jag fått det men sved inte i urinröret utan det är nog svamp men vet inte om jag borde ringa. Men bm ska ringa mig imorgon så ska passa på och fråga då! Och kolla hur det är med min bakteriella vaginos, om den behöver behandling under grav. Ger ju risk till för tidig födsel :/

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~