Inlägg från: Valborgs |Visa alla inlägg
  • Valborgs

~* Juni Bebisar 2013 *~

Vissa kommuner erbjuder vårdnadsbidrag, på 3000kr/mån som man får istället för att använda barnomsorg. Här får man använda det mellan barnet är 1-2 år, men oftast är det upp till 3 år.

Ingen av föräldrarna får vara arbetslös eller sjukskriven och man får inte ta ut föräldrapenning för något barn under tiden.

• Valborgs

Oj, du hade redan fått svar såg jag nu.. :)
    Man måste förresten ha tagit ut minst 250 dagar för barnet oxå.
    Finns många regler iaf!
    Jag har det just nu för min mellantjej. Fick veta att det fanns här när hon var några månader och började då ta ut full föräldrapenning och sparade pengar för att använda ihop med de 3000. Vi kommer att ta det fram till maj iaf och sen får vi se om det blir att fortsätta på hösten eller om vi ska skola in då. Är väl en karenstid på 3-4 mån om man säger upp det innan man får söka igen.

• Valborgs

Madelen: kl 10 har vi tid, så behöver ju inte vänta hela dagen imorgon oxå, som tur är :)
    Känner mig som ett barn på julafton nu.. ;)
    Ja, vi ska kolla kön, om den vill visa :)

• Valborgs

Madelen: har bf 17 juni nu. Men gått över 10 och 8 dagar innan, så gissar på att det blir så nu med. Men hade varit kul om den fötts den 16e då båda mina döttrar är födda den 16e, fast i mars o dec :) min mamma och syster fyller oxå den 16e.. :)

Så mysigt det är att börja kolla alla kläder, jag har alla mina utlånade, mest vinterkläder iofs och syskonbarnet använder fortfarande 50, fast hon är 2,5 månad, så lär nog dröja innan hon vuxit ur 56 :)

Många fina namn där, Liam är jättefint! Vi har haft jättesvårt med namn denna gång. Inget som känns klockrent ännu. Så ska bli skönt att bara lägga energi på tjej- eller killnamn sen..

• Valborgs

UL gick bra idag, blev flyttad tillbaka till den 13e som det var från början istället för 17e :)
    Triss i tjejer blir det med.. :) mys! :)

• Valborgs

Tänker oxå på toto!!

Grattis alla till lyckade RUL idag.. :) verkar varit många som gjort idag. Många tjejer här under dagen och på fb-sidan mest killar :)

• Valborgs

Lizz: de får fram hur långt gången bebisen är när de mäter, oftast varierar veckorna mellan de olika ställena de mäter och just enligt det stället visade de 20+0.
    Oftast när de gör kub så brukar de inte meddela nytt bf vid RUL. På mig gjordes det ändå, då han hade så svårt att mäta på kubet. Så jag fick datum nu på RUL och då satte de datumet efter när de mätte huvudet. Det var säkrare än kroppen sa hon, då det kan handla om mm på längden på kroppen och att de kanske sträcker ut sig eller böjer sig just då.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~