Inlägg från: Valborgs |Visa alla inlägg
  • Valborgs

~* Juni Bebisar 2013 *~

Vad fort tiden går ändå! Snart 60% av graviditeten avklarad här.. Snart sitter vi där med våra juni-bebisar. :)

• Valborgs
    Kickilina skrev 2013-02-20 12:45:46 följande:
    Mina barn har sovit dåligt (framförallt 2:an) fram tills de fick eget rum, då de var ca 11-12 mån. Efter det har de sovit som stockar 12-14 h per natt. kommer köra samma variant med denna lille. Babynest/vagga de första månaderna och sedan spjälsäng och in i eget rum vid 11-12 mån. Känns så mycket mer behändigt att ha dem som småttingar i samma rum då man ammar och nästan alla bebisar vill vara nära de första månaderna och det är inget man ska avvänja dem vid till en början, det sker successivt ändå...
    Det låter ju absolut lovande! :)

Jag hade egentligen bara tänkt damma sovrummet och byta lakan idag, men det slutade med ommöblering, så nu står Alvas spjälsäng i hennes rum. Hon somnade ganska snabbt i den efter middagen, så hoppas det går lika bra ikväll.

Att flytta över barnen när de är 3 månader skulle inte kännas ok för mig, nu är Alva ändå 14 mån och jag tyckte det var jobbigt! Hade nog inte gjort det om det inte varit för att jag inte vill flytta över henne samtidigt som lillasyster kommer.

Hoppas på att kunna få henne att sova i växa-sängen innan syrran kommer oxå, men först får hon vänja sig vid sitt rum.. :)
  • Valborgs

Svårt att bara ligga på en sida.. Ryggen är väl inte heller bra? Jag rör mig mycket, speciellt nu när jag har ont i höfterna av alla ställningar, vaknar ofta av att det gör ont att vända mig oxå.

Magen börjar bli obekvämt här med :(

• Valborgs
    MissMe83 skrev 2013-02-20 16:07:25 följande:
    Försöker planera min föräldra ledighet! Jag får krupp!!! När jag pratadeed handläggaren sa hon att jag kan få 200 dagar alltså 9 månader ledigt och så får min man 195. Båda med 5 dagar i veckan. Men när jag lägger in det får jag till svar att jag planerat för många dagar!!! WHAT?! Har gjort som handläggaren sa. Vi vill splitta ledigheten 50/50 så långt det går. Vad är det som blir fel?
    Någon som kan detta??
    Man har ju 480 dagar totalt, varav 90 dagar är lägsta nivå och 390 dagar är med SGI, så om du lagt in 395 dagar med SGI blir det ju för många dagar.
  • Valborgs
    MissMe83 skrev 2013-02-20 16:15:44 följande:
    Men lägsta nivå vill jag inte använda alls förens det är dag för inskolning på dagis. Man kan inte välja i betjäningen vilka dagar man tar av, det gör den själv.
    Är helt gråt färdig här nu. Äntligen fattade jag det tyckte jag men så funkar det inte ändå
    Testa att minska ner på 5 dagar så borde det funka..*kram*
  • Valborgs
    1. Har du fött barn förut?
    Ja, har 2 barn sen innan 

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv) 
    Väldigt blandat. Längtar till att få träffa lilltösen och tills allt är över, men känner mig väldigt rädd inför smärtan. Vet inte varför egentligen, har inte haft något större problem under mina tidigare förlossningar, förutom att det var långdraget med värkar under 3 dygn då. Känns dock som man är mer otränad denna gång och jag vet inte hur jag ska orka!

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    Vaginalt på sjukhus, är mer rädd för snitt än att föda vaginalt. Att sövas och inte få uppleva den där sista känslan och att anknytningen ska bli svårare. Sitter säkert bara i mitt huvud. Vill vara på sjukhus för jag känner mig tryggare där med smärtlindring mm.

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Oja! Lustgas till en början, gärna ihop med bad. Sen EDA så snart jag är klar i badet. Senast väntade jag med EDAn till 1 timme innan dottern föddes för att jag trodde att första förlossningen blev långdragen pga den, men det blev lika långdraget utan så denna gång tänker jag inte plåga mig själv med att vänta.

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Att spricka mycket och förlora kontrollen helt pga smärtan och att det blir snitt då.

6. Hur ser din drömförlossning ut?        
    En snabbare förlossning än innan och utan komplikationer. Hoppas på att inte behöva bli klippt denna gång som jag blev senast, men då dotterns hjärtljud gick ner fanns inte så många alternativ just då än att få ut henne fort. Hoppas slippa uppleva det igen, när sköterskor och läkare kom inspringande och de hängde på min mage. Tror iofs det var ännu värre för sambon än för mig, jag var trots allt mest inne i att hantera smärtan. Men det var hemskt innan första skriket kom!
  • Valborgs
    sofie och laura skrev 2013-03-04 08:16:09 följande:
    Vilka namn tycker ni är finast : Melissa Alvina, andriana, Nicole, Denice,
    Alvina och Denise är finast :) Melissa är ok, de andra gillar jag inte.
  • Valborgs

Oj vad många bebisar som har bråttom ut, två här och fyra i fb-gruppen.. tror iofs en håller till på båda ställena. Tyvärr har en liten redan fått somna in :(

• Valborgs

En tvilling hade för lite fostervatten under graviditeten, så lungorna hade inte utvecklats som de skulle..:(

• Valborgs

Tips till er som funderat på att köpa Olgas bok om träning för nyblivna mammor.. kampanj.bonniertidskrifter.se/Mama/BLOGGAR/Olga-Ronnberg-april13/ Hoppas ni alla mår bra! Jag går in och läser då och då hur det går för er.. Här härjar foglossning och sammandragningar, längtar tillbaka till min kropp nu. Bebisen har redan satt sig på tvären och ligger nu på tvären.. hoppas hon vänder sig snart :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~