Annafredrika skrev 2012-11-14 16:32:15 följande:
Har frågat innan men inte får gehör...hur mycket tar ni hänsyn/oroar ni er för alla rön om kemikalier i mat och hår och hudvårdsprodukter? Danska Miljöstyrelsen har ju gått ut med med svenska mått mätt ganska radikala rekommendationer.
klartilstorken.dk/Eftersom jag jobbar som hudterapeut kunde jag inte låta bli att kika in på sidan över kosmetika. De som sidan främst rekommenderar är att man undviker parabener, och här får var och en göra sin egen bedömning om vad som är rätt och fel. Jag känner ingen som helst oro för att använda produkter med parabener, men jag anser inte att en produkt till största delen ska innehålla parabener.
På sidan med solskydd rekommenderar de att man undviker de SPF som innehåller kemiska solfilter, det finns alternativ som tex fysikaliska filter i form titandioxid. Men även här får man göra sin egen bedömning.
Jag har inte gjort några ändringar i min egen hudvårdsrutin och ser just nu ingen anledning till det heller. Men man måste läsa på och bilda sin egen uppfattning :)