• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • AlexandraViberg

Ska vi gå nakna också eftersom det nyligen kommit fram att det finns farliga ämnen i vissa kläder också? Nä någonstans måste jag vaska bort och dra min gräns men det betyder inte att alla andra måste dra den på samma ställe. Så inget är rätt eller fel :)

• mytol
    Annafredrika skrev 2012-11-14 16:32:15 följande:
    Har frågat innan men inte får gehör...hur mycket tar ni hänsyn/oroar ni er för alla rön om kemikalier i mat och hår och hudvårdsprodukter? Danska Miljöstyrelsen har ju gått ut med med svenska mått mätt ganska radikala rekommendationer. klartilstorken.dk/
    jag är inte alls insatt i detta kring hårprodukter. Vad det gäller maten så följer jag rekommendationerna från livsmedelsverket. 
  • Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 18:36:18 följande:
    Annafredrika: tur att jag inte hävdar att jag vet bättre då ;) Och ja, jag skrev ju detta med fertiliteten. Eftersom jag själv kämpade ett tag så har jag läst i princip allt om det och att infertilitet ökat med tiden, som jag skrev ovan. Miljö aspekten är med i många IVF forskningar. Men JAG skulle bli galen av att läsa allt. Sen är det ju bra att några gör det! Smink använder jag inte och hudkrämer sällan. Maken är kock så nästan allt görs från scratchs. Så det är inte så att jag säger att jag väljer att inte läsa och tro på allt för att jag använder och stoppar i mig massa sånt och vill rättfärdiga för mig själv utan endast för att jag tycker forskningar går överstyr och påverkar oss för mycket. :)

Jag menade inte att försöka trampa omkring på dina tår, ber om ursäkt att det lät så. Ang. Mvc så menar jag att om infon kommit därifrån, såsom i tex Danmark, så hade nog de flesta följt den utan att ifrågasätta. Liksom rökning, kan ju knappast finnas många som ifrågasätter hur extremt skadligt det är för alla.
  • Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 18:39:55 följande:
    Ska vi gå nakna också eftersom det nyligen kommit fram att det finns farliga ämnen i vissa kläder också? Nä någonstans måste jag vaska bort och dra min gräns men det betyder inte att alla andra måste dra den på samma ställe. Så inget är rätt eller fel :)

Det fins väl knappast någon som låter bli att tvätta nya kläder innan de sätter dem på ett barn? Jag köper i huvudsak ekologiska och fairtrademärkta kläder till mina barn. Tvättar dem i parfymfria tvättmedel. För mig är dessa saker lika självklara som att jag aldrig skulle utsätta mig själv eller mina barn för cigarettrök.
  • AlexandraViberg

Ingen fara. Nä fast rökning är ju gamla rön så att säga och känns ju mer naturligt eftersom det väldigt bevisat även ger cancer, till skillnad från chips som också gav cancer för några år sedan enligt forskare men de nämnde inte de extrema mängder man skulle behöva äta. (Då kan ju allt ge cancer)

Jag hade nog ifrågasatt mvc också faktiskt om de sagt så till mig. Men du har rätt, man hade nog tagit det liiiite mer seriöst. Men för mig marginellt!

Nu ska jag blunda ett tag! Dör av trötthet!

Btw, klart man ska försöka undvika onaturliga och skadliga saker men jag kommer inte forma livet efter det :)

• idape

Hej!

Kan plusset bli liiite svagare än kontrollfönstret nu i v 10-11 när hcg sjunker igen vid den här tiden?
    Nån av er som har testat hur era plus är nu? Bara undrar då jag är orolig för missfall. 

• Zora
    Annafredrika skrev 2012-11-14 18:37:20 följande:

Brio Happy är antingen en sittvagn ed mjuk eller hårdlift ( en liten nätt lift du lätt lyfter ur men har kort användningstid) eller en duokombi med separat liggdel och en sittdel du byter till när det är dags. Emmaljunga har flera modeller, de mindre är lägre, de större högre.

Aha, då var det nog duokombin som jag tyckte verkade smidig. Men eftersom jag bor utan hiss kanske det vore mer lämpligt med en sittvagn med mjuk el hårdlift som man kan ta ur? Fast den kändes klumpigare, vill ju ha en smidig vagn.. Vad svårt.. Tur jag har lite tid på mig att vela :)
  • AlexandraViberg

Idape: innan jag somnar ska jag säga att hcg sjunker mellan v.9-12 för att moderkakan börjar ta över och gulesäcken backar. Sen fortsätter hcg att sjunka till förlossningen. Det är nog ingen fara! :)

Börjar du blöda får du söka vård annars ska du inte oroa dig, men testa inte mer nu ;)

• Libra89

Hej, har läst här ett par veckor men nu chansar jag och hoppar in här. Är i v 7+3 idag och var på vul för att kontrollera att det växt som det ska. Allt såg bra ut och hjärtat pickade på så jag känner mig lite mer hoppfull nu. Har haft tre missfall/ma på ett år och är nu på fjärde graviditeten. Därför har jag inte velat gå med i nån gravidtråd. Men nu satsar vi här :) Ska ringa mvc imorn.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~