• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • AlexandraViberg

Ibland tycker jag att det är ett förbannat under att mänskligheten existerar när vi matar våra kroppar med kemikalier och eftersom det förut var ok att dricka något glas vin till maten som gravid. Mänskligheten producerade friska barn långt innan alla dessa studier men visst finns det mer sånt nu än förr pga ökad teknologi (därmed fler miljögifter osv) och visst tror jag att vårt leverne påverkar våra liv och vår fertilitet som drastiskt blivit sämre med åren. Men, MEN man får cancer av allt också enligt forskare? Snart får vi riva våra hus och alla affärer, bo i grottor och jaga och odla vår mat för att få sinnesro.

Jag tror att forskning snart kommer dra in mänskligheten i en spiral vi inte vill vara i, där allt dödar oss eller förstör. (Man behöver inte forska om ALLT)

Jag väljer därför att gå på sunt förnuft och inte ta alla studier för allvarligt, då mänskligheten onekligen överlevt hittills. Jag (min egen åsikt) skulle inte klara av all information och skulle känna mig rädd och begränsad. Medan andra klarar av det. Så jag förstår er som tar åt sig av forskningen och det är nog bra att vissa gör det, för sin egen skull.

Vi har överlevt hittills :)

• Annafredrika
    AlexandraViberg skrev 2012-11-14 17:50:37 följande:
    Ibland tycker jag att det är ett förbannat under att mänskligheten existerar när vi matar våra kroppar med kemikalier och eftersom det förut var ok att dricka något glas vin till maten som gravid. Mänskligheten producerade friska barn långt innan alla dessa studier men visst finns det mer sånt nu än förr pga ökad teknologi (därmed fler miljögifter osv) och visst tror jag att vårt leverne påverkar våra liv och vår fertilitet som drastiskt blivit sämre med åren. Men, MEN man får cancer av allt också enligt forskare? Snart får vi riva våra hus och alla affärer, bo i grottor och jaga och odla vår mat för att få sinnesro. Jag tror att forskning snart kommer dra in mänskligheten i en spiral vi inte vill vara i, där allt dödar oss eller förstör. (Man behöver inte forska om ALLT) Jag väljer därför att gå på sunt förnuft och inte ta alla studier för allvarligt, då mänskligheten onekligen överlevt hittills. Jag (min egen åsikt) skulle inte klara av all information och skulle känna mig rädd och begränsad. Medan andra klarar av det. Så jag förstår er som tar åt sig av forskningen och det är nog bra att vissa gör det, för sin egen skull. Vi har överlevt hittills :)

Just det du skriver....att mänskligheten överlevt. Det finns ju ganska mycket evidens för att många av dessa vanliga kemikalier är hormonstörande och orsakar infertilitet. De flesta tar ju sig till den info och det råd och rekommendationer som mvc ger. Vad gäller förnuft måste ag säga att om väldigt många forskares förnuft vilar på de kunskaper de skaffat sig genom just forskning så är ju inte jag högfärdig nog att sätta mig över det och hävda att jag vet bättre.
  • Annafredrika
    LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-14 17:30:32 följande:
    Jag är överlag bra på att inte stoppa i mig grejer med olika tillsatser och e-ämnen, jag gillar när det är så naturligt som möjligt och lagar oftast gärna mat från "scratch". Smink är inget orosmoment eftersom jag sminkar mig väldigt sällan. Tvättmedel väljs med omsorg, både med hänsyn till min hud och till naturen. Det enda jag inte har någon koll på alls är vad mitt schampoo innehåller.. Shit vad präktig jag låter :) Verkligen inte meningen.. Jag äter godis ibland!

Jag är nog som du i detta, jag föredrar att äta och att laga ren mat från grunden. Det är mycket godare. Gällande hudvård och anat som vi låter verka på huden så är jag mycket restriktiv. Om man tänker på att vår hud tar upp mellan 60-80% av det som hamnar på vår hud och detta går rätt in i var blodbanor...då kanske man tänker ett extra varv innan man smörjer in sig med en väldoftande hudkräm fullsmockad ed hormonstörande kemikalier.
  • mytol

I måndags kväll skulle vi ut å käka å gå på bio med ett par kompisar. Tjejen har ett förlutet med anorexi och varit sjuk länge men har sista tiden mått "bra" och kom till insikt att hon var redo och skaffa barn så dom slutade med p-piller å då slutade hennes mens att komma, eftersom hennes kropp blivit så skadad. Hon fick tabletter för att få igång mensen men ingen mens kom å hon gav upp hoppet. 
    Jag var så himla nervös över att barnafrågan skulle komma upp för jag ville inte såra henne. MEN så fick jag det bästa besdet jag kunde få. Hon berättade att hon var gravid och att mensen aldrig kom igång var för att hon blev gravid direkt. Så dom ska ha i april. Så då kunde jag ju inte hålla mig å vi berättade att det senare kommer en lekkamrat till deras bebis. Både hon å jag var överlyckliga. Jag är så himla glad för deras skull! 

• Annafredrika
    Sömntutan skrev 2012-11-14 17:15:31 följande:
    Annafredrika: nu har jag inte läst länken. Men vad för kemikalier pratar vi om. Jag är nog ganska oförsiktig av mig faktiskt. Visst följer jag Livsmedelsverkets rekommendationer, men jag är inte sån att jag tänker på varje grej jag stoppar i mig. Kanske dumt, men sån är jag.

Läs länken, när du har tid. Det är kortfattad info.
  • Annafredrika
    malinhudis skrev 2012-11-14 17:13:55 följande:
    Eftersom jag jobbar som hudterapeut kunde jag inte låta bli att kika in på sidan över kosmetika. De som sidan främst rekommenderar är att man undviker parabener, och här får var och en göra sin egen bedömning om vad som är rätt och fel. Jag känner ingen som helst oro för att använda produkter med parabener, men jag anser inte att en produkt till största delen ska innehålla parabener.  På sidan med solskydd rekommenderar de att man undviker de SPF som innehåller kemiska solfilter, det finns alternativ som tex fysikaliska filter i form titandioxid. Men även här får man göra sin egen bedömning.  Jag har inte gjort några ändringar i min egen hudvårdsrutin och ser just nu ingen anledning till det heller. Men man måste läsa på och bilda sin egen uppfattning :) 

Just parabener är bland det som jag och min familj undviker till fullo. Finns tack och lov en massa alternativ som dessutom är parfymfria. Det kommer troligtvis bli mycket hårda restriktioner på parabentillsatser inom ett par år. www.svd.se/nyheter/inrikes/parabener-okar-trots-varningar_7417668.svd
  • mytol
    Sömntutan skrev 2012-11-14 12:45:54 följande:
    Oj, vilken uppståndelse det blev om detta med KUB. Såklart man börjat tänka lite i andra banor när man läser här inne, men jag har bestämt mig för att inte göra det trots att min ålder kanske är en aning emot mig ( blir 32 i april). Självklart så tycker jag att man ska få prata om vad som helst här i tråden. Det jag inte vill läsa hoppar jag över.
    Skulle aldrig låta mina beslut baseras på hur "folk" här inne gör. Dock kan man ju få andra synvinklar och ifrågasätta sina beslut pga. saker man läser här. Men jag tror nog man ska vara försiktig att vistas i forum om man vet att det påverkar en så negativt att man mår dåligt av att läsa vad andra gör, tycker och tänker.
    Håller med och jag tänker som så att är det ett ämne jag inte känner mig bekväm i så håller jag mig ifrån dom inläggen och ger mig inte in i diskussionen, risken finns ju annars att ja får svar som jag inte vill höra eller som påverkar mig.
  • mytol
    Jarnia skrev 2012-11-14 13:10:22 följande:
    Hej alla! Här är det inte så roligt just nu. Är i vecka 9+4 och inatt när jag gick på toa fick jag färskt blod på pappret. Likaså morse. Har tidigare i veckan haft bruna flytningar som jag nojat över. Ringde min BM och fick komma in på ultraljud. Då syns nästan ingenting och hon såg ingen tydlig hjärtfrekvens. Först trodde hon att hon såg hjärtat men sen tog hon tillbaks det... Jag är helt bestört! Var på VUL i vecka 6+5 och då syntes hjärtat. Har nu ringt sjukhuset istället och fått en tid för VUL imorgon. Men hur ska jag överleva med denna oro tills imorgon är frågan?? Ledsen för ett negativt inlägg men jag behövde lätta mitt sargade hjärta... snyft...
    Ska hålla tummar och tår för er! usch....
  • AlexandraViberg

Annafredrika: tur att jag inte hävdar att jag vet bättre då ;)
    Och ja, jag skrev ju detta med fertiliteten. Eftersom jag själv kämpade ett tag så har jag läst i princip allt om det och att infertilitet ökat med tiden, som jag skrev ovan. Miljö aspekten är med i många IVF forskningar.

Men JAG skulle bli galen av att läsa allt. Sen är det ju bra att några gör det!

Smink använder jag inte och hudkrämer sällan. Maken är kock så nästan allt görs från scratchs. Så det är inte så att jag säger att jag väljer att inte läsa och tro på allt för att jag använder och stoppar i mig massa sånt och vill rättfärdiga för mig själv utan endast för att jag tycker forskningar går överstyr och påverkar oss för mycket. :)

• Annafredrika
    Zora skrev 2012-11-14 17:10:39 följande:
    Nån som är hemma på det här med vagnar? Är ju ett tag tills det är dax att köpa, men jag har varit och tjuvkikat lite idag.. he he.. Bor högst upp utan hiss (3:e vån) så vagnen kommer jag nog inte kunna släpa med mig in i lgh. Så på nåt sätt vill jag kunna frakta bebis från vagnen till lägenheten utan att behöva väcka den (om den sover). Har funderat på diverse sittvagnar med hård eller mjuklift som man kan lyfta ur och bära med sig (Brio el Emmaljunga) Men när jag var och kikade idag så tyckte jag att dom verkar lite klumpiga. Sen tyckte jag att Emmaljungas vagnar var så låga, gillar inte riktigt det tror jag.  En som inte verkade ett dugg klumpig var en Brio Happy, liggvagn. Men med en sån har man väl inget som man så att säga kan lyfta ur? (om ni förstår hur jag menar) är väl bara en liggdel som "sitter fast" på chassit? Sen måste man väl köpa en sittvagn när liggvagnen inte fungerar längre antar jag, så med en sån blir det väl merkostnader, eller har jag fel? Barnvagnar verkar vara en djungel...      

Brio Happy är antingen en sittvagn ed mjuk eller hårdlift ( en liten nätt lift du lätt lyfter ur men har kort användningstid) eller en duokombi med separat liggdel och en sittdel du byter till när det är dags. Emmaljunga har flera modeller, de mindre är lägre, de större högre.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~