• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Natan

Monkis: vad kul att det gick på första försöket! Grattis :) jag har bokat ul/vul privat hos ultraljudsbarnmorskorna. Dom är jättebra!

• Acantha

Någon som har tips på en klinik i Malmö som har möjlighet att göra vul, där det inte är så svårt att komma till?

• Moniica

Testa med Emmakliniken. Mina ordinarie UL ska jag göra där. Har hört mycket bra och positivt om dom

• Kamillan

Jag har en underbar barnmorska, hon bokade ultraljud till mig eftersom jag fått mf innan. Idag var det dax, jag har gått in i v12 och gjorde alltså ett ul och inte vul. Helt sjukt att se den lilla/e , den låg o sprattlade med armarna o benen den hade fått hicka o låg o hoppade..... Så skönt att allt såg bra ut då vi sagt att detta blir vårt sista försök efter 4 missfall.... Häftigt som tusan!!!

• idape

Verkar vara väldigt svårt att få vul. Man ska vara jättedålig innan man får det verkar det som. Annars får man boka privat sa dom. Och dom gör inget ultraljud förrän i v 19. Så himla dåligt tycker jag så man kan gå där och tro att allt är bra.

• Baby Lei

För mig var det inga problem alls att få ett VUL i förra veckan. Jag bad faktiskt inte ens om det.
    På inskrivningen så sa jag att jag är jätteorolig för missfall och att det nästan kändes onödigt att gå dit innan jag fått bekräftat att det verkigen finns något därinne fortfarande. Då sa barnmorskan att så ska du inte behöva känna, och gick direkt och bokade in ett VUL hos deras läkare. Så jag fick göra det samma dag. Så himla gullig!

Jag har kompisar som åkt in till gynakuten och krävt ultraljud vid tidiga blödningar. De flesta verkar få det pg av oro, men vet en som fick krydda med att hon hade jätteont. Då fick hon direkt ett VUL eftersom de då måste kolla att det inte är utomkvedes.   Sjukt att det ska behöva kryddas eller överdrivas.
    Oron kan vara hur stark som helst, och även om de inte kan göra något om det nu är ett MA därinne så är det bättre att veta tycker jag!

Monki! Välkommen hit! HHftigt att det funkade direkt! Ett stort grattis till dig.    

• Baby Lei
    Kamillan skrev 2012-11-15 16:29:55 följande:
    Jag har en underbar barnmorska, hon bokade ultraljud till mig eftersom jag fått mf innan. Idag var det dax, jag har gått in i v12 och gjorde alltså ett ul och inte vul. Helt sjukt att se den lilla/e , den låg o sprattlade med armarna o benen den hade fått hicka o låg o hoppade..... Så skönt att allt såg bra ut då vi sagt att detta blir vårt sista försök efter 4 missfall.... Häftigt som tusan!!!

Visst är det en helt otrolig känsla! För mig har det förändrat hela min tillvaro faktiskt.
    Nu efteråt kan jag se att oron hade lagt sig som ett grått moln över hela min person och mitt liv. Nu känns det som att jag kan andas igen, och jag vågar börja se framåt.

• AlexandraViberg

Baby lei: jag sa att jag blödde och hade ont senast.. Inte ens privat ville ta emot eftersom de inte kunde göra något åt mf. Men jag sa att det inte var det.. Fick som sagt en tid efter 5 dagar av tjat, sista dagen sa jag att jag blödde mycket och hade riktigt obeskrivligt ont i ryggen och då konstaterades utomkveds som var på bristningsgränsen. 8 h senare opererades jag. Så det tog lång tid att få komma in trots allt jag sa och hur mycket jag än grät.

Sjukaste jag varit med om..

Jag känner ju att om den dött vill jag ju få det överstökat och börja om igen.. Hoppas ju, har alla symptom kvar men förutom det så känner jag mig inte gravid. Men det kanske man inte ska denna vecka heller.. :P

• Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2012-11-15 18:01:42 följande:
    Baby lei: jag sa att jag blödde och hade ont senast.. Inte ens privat ville ta emot eftersom de inte kunde göra något åt mf. Men jag sa att det inte var det.. Fick som sagt en tid efter 5 dagar av tjat, sista dagen sa jag att jag blödde mycket och hade riktigt obeskrivligt ont i ryggen och då konstaterades utomkveds som var på bristningsgränsen. 8 h senare opererades jag. Så det tog lång tid att få komma in trots allt jag sa och hur mycket jag än grät. Sjukaste jag varit med om.. Jag känner ju att om den dött vill jag ju få det överstökat och börja om igen.. Hoppas ju, har alla symptom kvar men förutom det så känner jag mig inte gravid. Men det kanske man inte ska denna vecka heller.. :P

Det är helt galet att du inte fick ett ultraljud. Du hade ju kunnat förblöda i värsta fall! Om jag var du hade jag nog investerat de där 300 kronorna i sinnesro. Men din fertilitetsläkare kanske bjuder på det? Det gjorde min.
  • AlexandraViberg

Ja, de kunde ju inte rädda äggledaren pga hur stor embryot var. Så jag hade ju kunnat vakna av att det sprack och sen är det ju 6 mil till akuten.. Är glad att jag överlevde det där för att jag övertalade dom..

Fick gratis vul för att kolla att det satt rätt denna gång. Det var ju medicinskt. Nu är det ju bara den vanliga oron så att säga. Allt är nog som det ska :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~