• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2012-11-26 09:43:23 följande:
    Är det ok att gråta när man sett världens sötaste tok sprattlandes lilla bebis? :D
    Gick inte ens att fota! It's alive! :)

Åååh vad härligt! Grattis Alexandra! Jag grät också Glad. Lyckliga tårar..!
  • flagnell
    mytol skrev 2012-11-26 13:01:46 följande:
    Jag spyr ungefär 5 ggr om dan å mår illa i princip hela tiden. Jag jobbar dock ändå. Så länge jag står på benen och inte är uttorkad så ser jag ingen anledning att vara hemma. Jag blev pga kräkningarna därför tvungen att berätta tidigt på jobbet så dom vet varför jag plötsligt försvinner på toa.

När jag var gravid förra gången var jag mestadels sjukskriven pga att jag blev uttorkad hela tiden å blev inlagd med dropp ungefär var femte dag så jag kunde ju bara inte jobba då och det blev då enklast för min arbetsgivare att jag var helt sjukskriven istället för att jag kom å jobba 4 dagar å sen hemma 4 dagar hela tiden.

Nisse88 skrev 2012-11-26 12:54:45 följande:
    Hej igen! Har håller mig på kanten ett tag och bara hängt med i det ni skriver.. Men nu har jag en fråga.. Hur gör ni som mår så dåligt med jobbet?
    Jag är nu i v 10+2 och börjar mått jätte illa senaste veckan mår illa och vissa dagar spyr jag.. Jag har den senaste månaden även varit sjuk mycket varit till hälsocentralen och akuten pga av hjärtklappningar men dom hittar ingenting.. Det gör att jag knappt vart på jobbet (dom vet ännu inte att jag är gravid heller då jobbet är helt nytt) skulle ha jobbat idag men spytt hela morgonen och när jag vänta på bussen så bestämde mig för att gå hem.. Men vet inte hur jag ska göra? Jag kan ju inte bara vara hemma..

Jag har varit sjukskriven sedan v. 6 p.g.a. illamående och kräkningar, sedan spydde jag i och för sig ungefär en gång i timmen på jobbet. Jag berättade initialt bara för min chef och så fick mina kollegor lista ut det själva när jag spydde i tid och otid och inte alltid hann låsa in mig på toaletten (sopkorgar i korridorerna är räddningar! ;) ). Nu när jag är hemma så spyr jag bara 4-5 ggr/dag, men jag får i mig vätska. Däremot ökar kräkfrekvensen direkt när jag försöker gå upp tidigt eller hålla igång mer än två timmar i stöten, och därför är det bestämt att jag inte skall åter till arbetet än.

Be om en sjukskrivning från VC eller MVC och prata med chefen. Det är mitt råd. Jag är i v 11+1 nu och hoppas på att det vänder inom en inte allt för avlägsen framtid.  

• flagnell
    Mj1983 skrev 2012-11-25 23:20:22 följande:

Kronisk inflammation i tarmen, går inte att bota med kan lindras med medicin. Ska följas upp av läkare alltid då det kan leda till cancer. Jag har varit sjuk sen i mars, har gått igenom alla möjliga undersökningar men först nu i fredags fick jag diagnosen.
    Jag har kraftiga smärtor i magen, tryckande känsla, extrem trötthet, yrsel, och allmänt påverkad. Nu sen 3 veckor tillbaka blödningar.
    Det enda jag vet nu är att jag ska stå på medicin hela graviditeten. Ska till bm imorn som jag hoppas kan berätta mer om hur det påverkar graviditeten.

Total käftsmäll
    Be dem kolla antikroppar på dig!

Har inte själv UC, men både MC (morbus Crohn), JRA (juvenil reumatoid artrit, aka barnreumatism) och en autoimmun muskelsjukdom sjukdom, och om en har en autoimmun sjukdom så kan en ha SS-A och SS-B (ngt sådant) antikroppar vilket kan leda till hjärtblock hos barnet, men det kan förebyggas med högdos kortison.

Hade missfall i vecka 18 under min förra graviditet p.g.a. just detta och att de inte visste om att det kunde ske på MVC...   
  • Natan

Babylei: vad härligt :) grattis!

Nisse88: jag har varit sjukskriven sen vecka 5 ( är i vecka 12 nu) eftersom jag mår illa dygnet runt och det känns som att jag ska kräkas men jag kräks aldrig. Önskar att jag kunde få kräkas så att illamåendet försvann för stunden. Jag berättade för min chef i vecka 6 och han var/är väldigt förstående och blev glad att jag berättade med en gång :) så mitt tips är att berätta för chefen!

• Natan

Är det någon mer än jag som har fått grymt ont i huvudet? Det dunkar som aldrig förr :( jag har försökt å googla men hittar inget vettigt svar.

• Yessical
    Natan skrev 2012-11-26 13:36:37 följande:
    Är det någon mer än jag som har fått grymt ont i huvudet? Det dunkar som aldrig förr :( jag har försökt å googla men hittar inget vettigt svar.

Jag har också börjat få väldigt ont i huvudet på eftermiddagar och kvällar, I en app jag har står det att illamåede brukar gå över runt v 14 men att det istället övergår till mindre önskvärda symptom och att många gravida upplever förstoppning, halsbränna och huvudvärk. Jag mår dock väldigt illa på morgorna fortfarande och är i v 13 om några dagar.
  • Yessical
    Natan skrev 2012-11-26 13:31:10 följande:
    Babylei: vad härligt :) grattis!

Nisse88: jag har varit sjukskriven sen vecka 5 ( är i vecka 12 nu) eftersom jag mår illa dygnet runt och det känns som att jag ska kräkas men jag kräks aldrig. Önskar att jag kunde få kräkas så att illamåendet försvann för stunden. Jag berättade för min chef i vecka 6 och han var/är väldigt förstående och blev glad att jag berättade med en gång :) så mitt tips är att berätta för chefen!

Sådär har jag med, mår väldigt illa men kräks aldrig. Har bara kräks 1 gång sen jag blev gravid.
     Har du nått tips för att försöka göra så att illamåendet försvinner för stunden??
    Jag käkar riskakor, tycker det hjälper   (för stunden..)
  • Nisse88

Tack för svaren.. Min nästa jobbdag är på torsdag, och på onsdag har jag inskrivning hos bm då kanske jag kan prata med henne då om hur det är..
    Har inte velat berättat för chefen ännu då en av mina bekanta är lite chef också och vill inte att hon ska veta så det är lite svårt det där.. :/

• Natan

Yessical: ok, då får vi hoppas att det försvinner efter vecka 14 och att inte huvudvärken fortsätter :)

Jag är gbp opererad så jag kräks aldrig, det kommer andra vägen. Jag har testat allt! Lergigan, lergigan comp, postafen, åksjukeband, ingefära, mintpastiller, äta ofta, äta kex på morgonen osv. Jag har även fel på körldkörteln och äter levaxin för det och läkaren tror att det är körldkörteln som gör att jag mår så illa eftersom jag inte har tillräckligt med hormon i kroppen.

• Yessical
    Natan skrev 2012-11-26 13:52:42 följande:
    Yessical: ok, då får vi hoppas att det försvinner efter vecka 14 och att inte huvudvärken fortsätter :)

Jag är gbp opererad så jag kräks aldrig, det kommer andra vägen. Jag har testat allt! Lergigan, lergigan comp, postafen, åksjukeband, ingefära, mintpastiller, äta ofta, äta kex på morgonen osv. Jag har även fel på körldkörteln och äter levaxin för det och läkaren tror att det är körldkörteln som gör att jag mår så illa eftersom jag inte har tillräckligt med hormon i kroppen.
    Okej, När mår du illa? På morgonen, eller hela dagen?
    Prova riskakor, kanske inte så nyttigt men de hjälper för stunden

Hur långt gången är du exakt ?    
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~