• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Moniica

Va mysigt att höra att många har sett och hört den lill*
    Själv är jag i V.14 och mår superbra
    Hade blödning igår men fick snabbt komma till läkare som kollade att min lilla guppi mår hur bra som helst. Nu tänker jag njuta av resten av graviditeten
    Ha en bra dag

• Acantha
    Lillpluttan skrev 2012-11-27 08:50:33 följande:
    Fy blir så orolig.. Har ont i magen till och från.. Är det vanligt, nån som vet? Eftersom jag inte gjort VUL/UL blir jag så orolig!! Ska till BM på besök nr 2 på torsdag. De har inte möjlighet att göra UL där utan det måste man göra på SÖS med remiss, men hon borde ju låta mig lyssna efter hjärtljud!? Hoppas det.. Står inte ut m att inte få se..
    Är också i v12 (11+4), har mycket känningar i magen, det sliter och drar och värker. Gör inte jätte ont, men det känns absolut obehagligt. Har också ont i blygbenet och ner i benet, men det växer mycket där inne!
  • Sömntutan
    Acantha skrev 2012-11-27 11:46:39 följande:
    Är också i v12 (11+4), har mycket känningar i magen, det sliter och drar och värker. Gör inte jätte ont, men det känns absolut obehagligt. Har också ont i blygbenet och ner i benet, men det växer mycket där inne!
    Själv har jag väldigt lite känningar av graviditeten. Mår lite illa fortfarande, kan känna att det stramar lite vid naveltrakten ibland och när jag hostar, nyser eller tar i med magen så kan det strama lite. Blir faktiskt lite nervös av att man inte känner så mycket. Är också i v.12 (11+3). Minns inte alls hur det var vid mina andra graviditeter då det var så länge sedan (10 och 8 år sedan).
    Äntligen! BF ~14 juni
  • Zora

Nån som kan ge mig lite råd vad jag ska göra?

Jag mår just nu inte helt bra, har väldigt mycket växtvärk (antar jag att det är?) det liksom spänner i både mage och rygg. Det gör att det är väldigt jobbigt att stå och gå mycket. Behöver ofta ligga och vila. Är dessutom väldigt trött fortfarande och till och från har jag "åksjuke" känslor. Har inte spytt nån gång hittills, men det är jobbigt nog. Trodde det här skulle ha gått över nu? (är i v 14).

Problemet är mitt jobb. Vi står och går dagarna i ända med väldigt få raster, typ bara 1/2 h lunch... jobbar i spåret på järnvägen. Anledningen till de få rsterna är dels att det är massor att göra och dels att vi ligger borta och man vill ju hem och måste därför jobba in så man kan åka på torsdagen. Ett annat problem, förutom det jag nämnde tidigare med växtvärken, är att jag är extremt kissnödig nu förtiden.. och att smita iväg och pinka vid spåret är inte så himla lätt.. är ju en massa folk som rör sig i området + tåg som passerar, och att åka in till kontoret varje gång, det går inte...

From i natt ska jag jobba natt 23-08.. jag fattar inte hur jag ska orka? Jag vill verkligen inte åka iväg och göra det här, men hur ska jag komma undan? Jag har inte berättat för min arbetsgivare att jag är gravid, för jag har "bara" en provanställning + att dom redan har sagt upp några stycken pga arbetsbrist, dock inte mig...

Kan man sjukskriva sig? Måste man ha läkarintyg och hur får man det isåfall med så här kort varsel? Läkarna kanske inte ens tycker att det är något att sjukskriva sig för? vad ska jag göra?? :(       

• Sömntutan
    Zora skrev 2012-11-27 11:57:52 följande:
    Nån som kan ge mig lite råd vad jag ska göra?

Jag mår just nu inte helt bra, har väldigt mycket växtvärk (antar jag att det är?) det liksom spänner i både mage och rygg. Det gör att det är väldigt jobbigt att stå och gå mycket. Behöver ofta ligga och vila. Är dessutom väldigt trött fortfarande och till och från har jag "åksjuke" känslor. Har inte spytt nån gång hittills, men det är jobbigt nog. Trodde det här skulle ha gått över nu? (är i v 14).

Problemet är mitt jobb. Vi står och går dagarna i ända med väldigt få raster, typ bara 1/2 h lunch... jobbar i spåret på järnvägen. Anledningen till de få rsterna är dels att det är massor att göra och dels att vi ligger borta och man vill ju hem och måste därför jobba in så man kan åka på torsdagen. Ett annat problem, förutom det jag nämnde tidigare med växtvärken, är att jag är extremt kissnödig nu förtiden.. och att smita iväg och pinka vid spåret är inte så himla lätt.. är ju en massa folk som rör sig i området + tåg som passerar, och att åka in till kontoret varje gång, det går inte...

From i natt ska jag jobba natt 23-08.. jag fattar inte hur jag ska orka? Jag vill verkligen inte åka iväg och göra det här, men hur ska jag komma undan? Jag har inte berättat för min arbetsgivare att jag är gravid, för jag har "bara" en provanställning + att dom redan har sagt upp några stycken pga arbetsbrist, dock inte mig...

Kan man sjukskriva sig? Måste man ha läkarintyg och hur får man det isåfall med så här kort varsel? Läkarna kanske inte ens tycker att det är något att sjukskriva sig för? vad ska jag göra?? :(       
    Klart att du kan sjukskriva dig. De första veckorna behöver du inte ha sjukintyg. Men jag skulle nog råda dig att gå till läkaren ändå och berätta hur du mår. Ett sjukintyg väger ju lite tyngre om man så säger.
    Äntligen! BF ~14 juni
  • Zora
    Sömntutan skrev 2012-11-27 12:02:21 följande:
    Klart att du kan sjukskriva dig. De första veckorna behöver du inte ha sjukintyg. Men jag skulle nog råda dig att gå till läkaren ändå och berätta hur du mår. Ett sjukintyg väger ju lite tyngre om man så säger.

Känns bara så dumt, vet inte vad jag ska säga till arbetsgivaren i såfall.

"Hej ****** jo det är så här att jag kan inte komma till jobbet för jag är sjuk" Jaha, kommer han att säga då, vad har du för sjukdom då? Vad svara man på det? Ljuga ihop nåt känns liksom svårt.. särskilt som det väl lär komma fram så småningom att jag är gravid. Säger jag att jag är gravid och att jag har problem pga det så kommer han väl inte att acceptera det..

Vet inte riktigt hur jag ska få tag i en läkare med så här kort varsel.. sjukskriver läkare ens för såna här saker? Jag är ju inte sjuk som i feber, men oerhört trött och det är jobbigt att stå och gå mycket :( Har dessutom ganska ofta huvudvärk nuförtiden.
  • Pellefanten

Zora: din chef har inte rätt att få veta vad för sjuk du är så länge du inte är sjuk/ borta mer än en vecka å då krävs läkarintyg så ring du bara å säg att du är sjuk frågar han vad säger du jag är sjuk. Eller av privata skäl vill jag inte skylta med det.

• LitenOchSkeptisk
    Zora skrev 2012-11-27 12:09:37 följande:

Känns bara så dumt, vet inte vad jag ska säga till arbetsgivaren i såfall.

"Hej ****** jo det är så här att jag kan inte komma till jobbet för jag är sjuk" Jaha, kommer han att säga då, vad har du för sjukdom då? Vad svara man på det? Ljuga ihop nåt känns liksom svårt.. särskilt som det väl lär komma fram så småningom att jag är gravid. Säger jag att jag är gravid och att jag har problem pga det så kommer han väl inte att acceptera det..

Vet inte riktigt hur jag ska få tag i en läkare med så här kort varsel.. sjukskriver läkare ens för såna här saker? Jag är ju inte sjuk som i feber, men oerhört trött och det är jobbigt att stå och gå mycket :( Har dessutom ganska ofta huvudvärk nuförtiden.
    Varför skulle din chef inte acceptera att du har problem att arbeta p.g.a. graviditeten? Är han väldigt trångsynt? Det är bara att säga som det är, att du är gravid och att du p.g.a. det har väldigt svårt att kunna utföra ditt arbete precis nu eftersom du mår väldigt illa och är oerhört trött.
    Ärlighet varar längst. Min chef vet precis hur det ligger till och han stöttar mig fullt ut och gör allt han kan för att underlätta min graviditet. För mig var det viktigt att berätta på en gång så att han inte skulle tro att jag var hemma för att jag vantrivdes på jobbet. Han vet att jag mår illa, är så trött att jag knappt kan stå upp och att jag har problem med foglossning till och från.
    Och ja, läkare sjukskriver för såna grejer eftersom det faktiskt är skitjobbigt att vara gravid för en del, speciellt nu i början. Vissa hamnar ju t.o.m. på sjukhus och blir sängliggande nästan hela graviditeten. Du har rätt att vara sjukskriven och har inget att oroa dig för..
  • AlexandraViberg

Zora: Han har ju ingen rätt att tvinga dig att jobba om du är sjuk och blir han så sur att han sparkar dig så är det inte heller ok, så det går att driva vidare. Förstår om du inte vill berätta, men vad är du rädd för ska hända? Att du blir särbehandlad? Bara anmäla till diskrimineringsombudsmannen i så fall.

Och läkare sjukskriver absolut för detta, i många länder ses graviditet som ett sjukdomstillstånd och alla gravida är lediga på heltid.

Hoppas iallafall att det löser sig! Låter som en jobbig 70 årig trångsynt kvinnoförtryckare det där :P

efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~