Zora skrev 2012-11-27 12:09:37 följande:
Känns bara så dumt, vet inte vad jag ska säga till arbetsgivaren i såfall.
"Hej ****** jo det är så här att jag kan inte komma till jobbet för jag är sjuk" Jaha, kommer han att säga då, vad har du för sjukdom då? Vad svara man på det? Ljuga ihop nåt känns liksom svårt.. särskilt som det väl lär komma fram så småningom att jag är gravid. Säger jag att jag är gravid och att jag har problem pga det så kommer han väl inte att acceptera det..
Vet inte riktigt hur jag ska få tag i en läkare med så här kort varsel.. sjukskriver läkare ens för såna här saker? Jag är ju inte sjuk som i feber, men oerhört trött och det är jobbigt att stå och gå mycket :( Har dessutom ganska ofta huvudvärk nuförtiden.
Varför skulle din chef inte acceptera att du har problem att arbeta p.g.a. graviditeten? Är han väldigt trångsynt? Det är bara att säga som det är, att du är gravid och att du p.g.a. det har väldigt svårt att kunna utföra ditt arbete precis nu eftersom du mår väldigt illa och är oerhört trött.
Ärlighet varar längst. Min chef vet precis hur det ligger till och han stöttar mig fullt ut och gör allt han kan för att underlätta min graviditet. För mig var det viktigt att berätta på en gång så att han inte skulle tro att jag var hemma för att jag vantrivdes på jobbet. Han vet att jag mår illa, är så trött att jag knappt kan stå upp och att jag har problem med foglossning till och från.
Och ja, läkare sjukskriver för såna grejer eftersom det faktiskt är skitjobbigt att vara gravid för en del, speciellt nu i början. Vissa hamnar ju t.o.m. på sjukhus och blir sängliggande nästan hela graviditeten. Du har rätt att vara sjukskriven och har inget att oroa dig för..