LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-27 12:19:54 följande:
Varför skulle din chef inte acceptera att du har problem att arbeta p.g.a. graviditeten? Är han väldigt trångsynt? Det är bara att säga som det är, att du är gravid och att du p.g.a. det har väldigt svårt att kunna utföra ditt arbete precis nu eftersom du mår väldigt illa och är oerhört trött.
Ärlighet varar längst. Min chef vet precis hur det ligger till och han stöttar mig fullt ut och gör allt han kan för att underlätta min graviditet. För mig var det viktigt att berätta på en gång så att han inte skulle tro att jag var hemma för att jag vantrivdes på jobbet. Han vet att jag mår illa, är så trött att jag knappt kan stå upp och att jag har problem med foglossning till och från.
Och ja, läkare sjukskriver för såna grejer eftersom det faktiskt är skitjobbigt att vara gravid för en del, speciellt nu i början. Vissa hamnar ju t.o.m. på sjukhus och blir sängliggande nästan hela graviditeten. Du har rätt att vara sjukskriven och har inget att oroa dig för..
Jadu.. han är rätt så trångsynt ja.. Skulle inte förvåna mig om han kräver läkarintyg från dag ett.. om han nu får göra så förstås, men även om han inte får skulle han nog försöka. Han skulle inte förstå.. dessutom kommer han bli arg för att jag inte sagt något tidigare.. suck.. borde kanske gjort det, men iom provanställningen så ville jag inte riskera att bli uppsagd pga "arbetsbrist" om han fick reda på det. Nu spelar det iof ingen jätteroll längre, har nämligen fått nytt jobb fr. januari (iof bara ett vikariat) men den arbetsplatsen är bra och dom vet om att jag är gravid (talade om det i samband med att jag fick jobberbjudandet, var nämligen ett föräldravikariat och det kändes bättre att säga som det var eftersom dom kommer behöva en vikarie för vikarien om några månader, men jag fick det iallafalla!!)
Kan ju berätta hur han betedde sig för några veckor sedan när jag ville vara ledig 2 dagar, skulle på första MVC besöket. Så jag ansökte om ledighet och fick nej.. han undrade vad det var som var så viktigt? Jag sa att det är privata saker jag ska göra som inte går att omboka (jo, besöket hade väl gått att boka om, men det hade blivit samma sak då.. + att jag dessutom skulle på en intervju som var lite svårare att omboka..) Han sa då att det inte finns något som är så viktigt att det inte går att boka om! Vilket jag inte höll med om, tog t.ex. sjukhusbesök som ett exempel, men han bara sa nej, går alltid att boka om... vilket det ju inte gör.. kan ju vara något som måste åtgärdas snabbt..
Iallafall slutade det hela med att jag fick ta ut kompledighet HELA veckan, det gick han med på.. antar att det var för att han tjänade pengar på att låta mig vara hemma med komp och låta någon annan (som just då var obokad) ta min vecka..
Pellefanten: Ja, jag kanske ska ringa och säga det bara.. tyvärr kkommer han inte bli glad när det är så kort varsel, tror inte han har någon att sätta in i mitt ställe... iallafall inte nu direkt.. Fy vad jobbigt det här är :(