• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • AlexandraViberg

Idag har jag inte känt av illamåendet alls! Vaknade och mådde lite illa men kände på en gång att det var hunger illamåendet och inte gravid illamående! Och ingen huvudvärk heller! Kunde inte detta kommit förra veckan när dottern var här?

Nåväl, hoppas hoppas att det håller i sig nu! :D

efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • Zora
    LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-27 12:19:54 följande:
    Varför skulle din chef inte acceptera att du har problem att arbeta p.g.a. graviditeten? Är han väldigt trångsynt? Det är bara att säga som det är, att du är gravid och att du p.g.a. det har väldigt svårt att kunna utföra ditt arbete precis nu eftersom du mår väldigt illa och är oerhört trött.
    Ärlighet varar längst. Min chef vet precis hur det ligger till och han stöttar mig fullt ut och gör allt han kan för att underlätta min graviditet. För mig var det viktigt att berätta på en gång så att han inte skulle tro att jag var hemma för att jag vantrivdes på jobbet. Han vet att jag mår illa, är så trött att jag knappt kan stå upp och att jag har problem med foglossning till och från.
    Och ja, läkare sjukskriver för såna grejer eftersom det faktiskt är skitjobbigt att vara gravid för en del, speciellt nu i början. Vissa hamnar ju t.o.m. på sjukhus och blir sängliggande nästan hela graviditeten. Du har rätt att vara sjukskriven och har inget att oroa dig för..

Jadu.. han är rätt så trångsynt ja.. Skulle inte förvåna mig om han kräver läkarintyg från dag ett.. om han nu får göra så förstås, men även om han inte får skulle han nog försöka. Han skulle inte förstå.. dessutom kommer han bli arg för att jag inte sagt något tidigare.. suck.. borde kanske gjort det, men iom provanställningen så ville jag inte riskera att bli uppsagd pga "arbetsbrist" om han fick reda på det. Nu spelar det iof ingen jätteroll längre, har nämligen fått nytt jobb fr. januari (iof bara ett vikariat) men den arbetsplatsen är bra och dom vet om att jag är gravid (talade om det i samband med att jag fick jobberbjudandet, var nämligen ett föräldravikariat och det kändes bättre att säga som det var eftersom dom kommer behöva en vikarie för vikarien om några månader, men jag fick det iallafalla!!)

Kan ju berätta hur han betedde sig för några veckor sedan när jag ville vara ledig 2 dagar, skulle på första MVC besöket. Så jag ansökte om ledighet och fick nej.. han undrade vad det var som var så viktigt? Jag sa att det är privata saker jag ska göra som inte går att omboka (jo, besöket hade väl gått att boka om, men det hade blivit samma sak då.. + att jag dessutom skulle på en intervju som var lite svårare att omboka..) Han sa då att det inte finns något som är så viktigt att det inte går att boka om! Vilket jag inte höll med om, tog t.ex. sjukhusbesök som ett exempel, men han bara sa nej, går alltid att boka om... vilket det ju inte gör.. kan ju vara något som måste åtgärdas snabbt..

Iallafall slutade det hela med att jag fick ta ut kompledighet HELA veckan, det gick han med på.. antar att det var för att han tjänade pengar på att låta mig vara hemma med komp och låta någon annan (som just då var obokad) ta min vecka..

Pellefanten: Ja, jag kanske ska ringa och säga det bara.. tyvärr kkommer han inte bli glad när det är så kort varsel, tror inte han har någon att sätta in i mitt ställe... iallafall inte nu direkt.. Fy vad jobbigt det här är :(    
  • Zora

Men ni tror att det räcker att bara ringa och prata med honom nu då? Säga som det är och att jag inte orkar? Eller borde jag försöka hitta en läkare idag?

Härligt att slippa illamående och huvudvärk Alexandra! Själv tycker jag att jag fått mer huvudvärk den senaste veckan, vill inte äta alvedon heller (fast det är väl inte farligt?) men för några dagar sedan hade jag huvudvärk från att jag vaknade till att jag gick och la mig + att jag vaknade på natten och det hade fortfarande inte gått över, då tog jag faktiskt en tablett..

Nån som har tips på hur man blir av med huvudvärken utan piller?   

• AlexandraViberg
    Zora skrev 2012-11-27 12:35:44 följande:
    Men ni tror att det räcker att bara ringa och prata med honom nu då? Säga som det är och att jag inte orkar? Eller borde jag försöka hitta en läkare idag?

Härligt att slippa illamående och huvudvärk Alexandra! Själv tycker jag att jag fått mer huvudvärk den senaste veckan, vill inte äta alvedon heller (fast det är väl inte farligt?) men för några dagar sedan hade jag huvudvärk från att jag vaknade till att jag gick och la mig + att jag vaknade på natten och det hade fortfarande inte gått över, då tog jag faktiskt en tablett..

Nån som har tips på hur man blir av med huvudvärken utan piller?   
    Var och träffade förlossningsläkare och tog prover på huvudvärken fast det inte var därför jag var där men de ville göra det ändå. Blodtryck och blodvärde bra, lite hög puls som kanske kunde förklara att det blir spänt i ådrorna i huvudet. Men han sa att det mest sannolikt är hormonellt och då hjälper ju inga tabletter. Alvedon hjälper inte mig heller och starkare finns det inte riktigt som är helt OK vid grav.

Tråkigt att vara så jävla hormonell att ingen medicin hjälper liksom, tänker att det mycket väl kan vara något liknande för dig.. :/

Vila hjälper inte mig, möjligtvis marginellt men att massera tinningarna hjälper lite. Men är mest bara att härda :/
  • AlexandraViberg

Zora: För läkarbesök ska man alltid få ledigt, men visst man bör ju säga till lite i förväg men det är inte alla gånger det går. Vad fan är det med vissa människor? Blir fan arg.

Jag fick opereras från en dag till den andra och sjukskriven i två veckor, maken jobbade på samma ställe och vår chef gav honom ledigt också för att vårda mig? Som chef så måste man se till välmåendet hos sina anställda. Att hålla på så där stör ju bara i längden.

Tur att du ska byta jobb säger jag! Vet inte exakt hur många paragrafer han bryter mot men i mina öron som har utbildning inom personaladministration osv  så låter det som bra jävla många faktiskt :P

• Zora

Jotack.. blev ganska arg jag med. Sa till om ledigheten 2 veckor i förväg, tyckte jag var ute i god tid. Men men, efter den händelsen tappade jag all lust att fortsätta jobba på det där stället.. han har gjort en massa andra saker också.. min kille jobbar på samma ställe (ska tack och lov sluta han också) och han hade fått en veckas beviljad semester.. när dom fick reda på att han letade nytt jobb och skulle på anställningsintervju (han sa att han kommer tacka ja till det jobbet om dom erbjöd honom) så drog dom in semestern, pga uppsägning.. dom tolkade det alltså som att han sa upp sig.. vilket är skitsamma eftersom han är rätt nöjd ändå med att snart sluta (bara hoppas att det går helt i lås för honom med nya jobbet) Men, man får inte dra in beviljad semester på det sättet. han pratade med facket och dom tyckte inte det lät klokt.. vilket det inte är heller.. han kommer inte gå vidare med det eftersom han vill avsluta "snyggt" eller vad man ska säga. Aldrig bra att ha ovänner..

Ja, huvudvärken kanske har med hormoner att göra. Brukar sällan ha ont i huvudet annars, iallafall inte så ofta. Är väl bara att stå ut. Lite jobbigare när man har det dagarna i ända och på jobbet också.. 

• AlexandraViberg

herregud är det enda jag säger..
    Vi har råkat ut för två idiot chefer i rad, en är fortfarande skyldig mannen en hel lön och har inte betalat in all skatt.. Kronofogden är på honom men som anställd är man efter att lönegaranti-tiden passerat sist på listan att få pengar. Alla företag går före. Vart är alla VETTIGA??

Ja jag förstår det, jag har migrän 1-2gång/år i vanliga fall men nu har jag haft det fyra gånger sen jag plussade och vanlig värk mellan :P
    Sjukt jobbigt!

• Zora

Jo, man undrar ju vart dom är, dom vettiga. Mitt nya jobb känns iallafall som att det kommer bli bra, men det är ju drygt en månad tills jag börjar där.. måste försöka ta tag i min situation just nu först.

Frågan är om jag ska ringa och prata med min barnmorska? Kan hon göra något tror ni? Eller är det bara onödigt? Hon kanske har nog med gnälliga blivande mammor och bara avfärdar en? 

• LitenOchSkeptisk

Zora: Vilken jäkla gris till chef.. Nu ska inte jag agera psykolog, men det låter lite som att du tycker det är jobbigt att stå upp för dig själv även om du vet att du har rätt? När någon behandlar mig uppenbart fel så blir jag så jävla obstinat och sätter hårt mot hårt, och gör allt jag vet att jag har rätt att göra. Hade jag haft en så trångsynt chef angående läkarbesöken så hade jag sagt "well, jag måste gå på de här mötena och nu vet du, nu är problemet ditt för jag kommer inte dyka upp oavsett om jag får betalt eller inte". Jag hade dragit in facket också, för han har inte rätt att göra som han gör.
    Och om du har nytt jobb från januari så hey.. Skit i vad chefen säger då, sjukskriv dig och be honom flyga och fara om han ska opponera sig.. Om du blir arbetslös så är det bara nån månad, och om du dessutom är sjukskriven så får du ju sjukpenning för den månaden du är arbetslös.
    Fan vad arg jag blir på såna människor..

• Zora
    LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-27 13:25:57 följande:
    Zora: Vilken jäkla gris till chef.. Nu ska inte jag agera psykolog, men det låter lite som att du tycker det är jobbigt att stå upp för dig själv även om du vet att du har rätt? När någon behandlar mig uppenbart fel så blir jag så jävla obstinat och sätter hårt mot hårt, och gör allt jag vet att jag har rätt att göra. Hade jag haft en så trångsynt chef angående läkarbesöken så hade jag sagt "well, jag måste gå på de här mötena och nu vet du, nu är problemet ditt för jag kommer inte dyka upp oavsett om jag får betalt eller inte". Jag hade dragit in facket också, för han har inte rätt att göra som han gör.
    Och om du har nytt jobb från januari så hey.. Skit i vad chefen säger då, sjukskriv dig och be honom flyga och fara om han ska opponera sig.. Om du blir arbetslös så är det bara nån månad, och om du dessutom är sjukskriven så får du ju sjukpenning för den månaden du är arbetslös.
    Fan vad arg jag blir på såna människor..

Mjo, har nog haft det lite jobbigt med att säga ifrån. Blev ju liksom en annan situation när jag upptäckte att jag var gravid och bara hade en provanställning. Vågade liksom inte säga ifrån, vill ju hinna jobba upp min SGI så jag får lite mer föräldrapenning än bara grundbeloppet.

Från och med igår så vet jag ju att jag har jobb efter nyår, så nu är jag inte riktigt lika feg (tror jag) men det känns ändå jobbigt att ringa och sjukskriva sig. Vill egentligen inte att han ska få veta att jag är gravid, har han inte med att göra (dom är ju inte så där jätteförtjusta i att jag är tillsammans med en av killarna på arbtesplatsen, blir bara problem som dom uttryckte det...) Idioter.. Har svårt att hitta på att jag är sjuk, jag låter ju liksom inte ens förkyld.. svårt det ska vara då....
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~