Zora: Jobbigt med en chef som man inte kan prata med. Men även om han vill så kan han inte göra sig av med dig för att du är gravid, inte heller begära sjuk intyg från dag ett om du inte har upprepad frånvaro som kan ifrågasättas. Om han sagt upp dig pga arbetsbrist efter att han fått reda på att du var gravid, hade han ändå (kan inte ert kollektivavtal men) haft årerr anställnings skyldighet till dig i upp till 9 månader. Vilket innebär att han inte kan anställa någon annan utan att fråga om du vill komma tillbaka. Ovasett om du är föräldraledig eller ej.
Har själv en jobbig situation med min chef, vi förstår inte varandra och har väldigt svårt att kommunicera. Min ex chef var den första jag berättade för att jag är gravid. Om jag fick MF/MA ville jag att någon på jobb visste vad som hände. Men min nuvarande chef vet inget, och hade jag orkat vara tyst och inte växt så mycket (twins) så hade jag väntat länge med att berätta. Men efter Nupp på måndag ska jag berätta för henne, så jag kan prata öppet om BM besök och annat.
Jag har haft migrän och kräksjuka nu ett par gånger pga att jag inte orkat jobba. Men hon har än så länge inte sagt något. Men hon borde fått instruktioner om att göra en rehabutredning på mig så jag varit sjuk mycket i höst. Fast det verkar hon inte bry sig om.
Jag har två stycken som värkar växa så det knakar i magen, det spänner och sliter och drar. Men det tar jag så gärna, bara jag får träffa dom i maj/juni!