• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2012-12-05 11:49:55 följande:
    Baby lei: och det är ok med akupunktur? Tänker eftersom zonterapi verkar vara ett stort no-no och det bygger i grunden på samma process.

Räknas man som först föderska om man med första barnet för (när bebisen kommer 6 1/2 år sedan) gjorde snitt? Jag menar, jag har ju aldrig fött på riktigt, inte ens haft förvärkar. Men bäckenet kanske vidgar sig ändå?

Ja, det ska vara ok! Jag har frågat både min BM och min fertilitetsläkare. Men säg till akupunktören att du är gravid såklart!
    Madelen21 skrev 2012-12-05 12:20:25 följande:
    nej ja har inte provat akupunktur å vill helst inte göra det heller... jag härdar ut...
    Jag var sjukt rädd för nålar när jag började, men det har faktiskt gått över. Det gör inte ont (om det är det du är rädd för, och jag är ändå den sjåpiga typen. Migrän däremot gör ju sjukt ont!

• Kickilina
    Ung Mamma 91 skrev 2012-12-05 11:36:00 följande:
    Ja efter 7 år räknas man som först föderska pånytt :)
    Stämmer inte riktigt det där. Det är en skröna som går. Har man en gång fött ett barn så har man. Och man räknas som omföderska med allt vad det innebär.
    AlexandraViberg skrev 2012-12-05 11:49:55 följande:
    Baby lei: och det är ok med akupunktur? Tänker eftersom zonterapi verkar vara ett stort no-no och det bygger i grunden på samma process.

Räknas man som först föderska om man med första barnet för (när bebisen kommer 6 1/2 år sedan) gjorde snitt? Jag menar, jag har ju aldrig fött på riktigt, inte ens haft förvärkar. Men bäckenet kanske vidgar sig ändå?
    Du räknas som en obstetriks förstföderska eftersom du ej fött barn vaginalt. Gick du in i förlossningsarbete? Eller gjordes snittet före BF? Det är skillnad på en kvinna som vid första förlossningen, öppnade sig fullt och därefter snittades (då kan detta gå snabbare andra gången trots snitt) eller en kvinna som ej varit i förlossningsarbete och blivit snittad, alltså ett planerat snitt. Då går det i samma hastighet som hos en förstföderska trots att det är andra barnet.

• Acantha

Tack alla! Har precis haft min bästa vän här som muntrat upp mig. Som tur är, så rör sig busarna ganska ordentligt idag. Skönt att känna dem, blir så tryggt!

• Baby Lei
    Ung Mamma 91 skrev 2012-12-05 13:53:48 följande:
    Kickilina Ja det är ju bara min syster som har fött 4 barn och är sjukskötare som har sagt det så jag vet inte :P
    Kickilina är barnmorska så jag litar på att hon vet Glad
  • kluckis
    Acantha skrev 2012-12-05 14:01:06 följande:
    Tack alla! Har precis haft min bästa vän här som muntrat upp mig. Som tur är, så rör sig busarna ganska ordentligt idag. Skönt att känna dem, blir så tryggt!

Vilken vecka är du i som redan känner dom?
    Eller hör du med hjälp av doppler?
    Jag känner lite vibbration och bubbel men ingen tydligt.
    Vecka 14 (13+5)   
    kmv.blogg.se Första barnet-Bf 5jun ♥
  • Baby Lei
    kluckis skrev 2012-12-05 14:41:49 följande:

Vilken vecka är du i som redan känner dom?
    Eller hör du med hjälp av doppler?
    Jag känner lite vibbration och bubbel men ingen tydligt.
    Vecka 14 (13+5)   

Jag känner absolut ingenting. Rynkar på näsan
    När börjar man göra det? Jag är också i v 13+5 idag. 
  • Kickilina
    Baby Lei skrev 2012-12-05 14:41:36 följande:
    Skrattande
  • AlexandraViberg

Kickilina: misstänkte det! Snittad i 38+, pga sätes och fotbjudning. Hon var orubblig. Så det planerades och jag fick aldrig ens förvärkar så i något förlossningsarbete var jag inte i. Då gör jag rätt i att förvänta mig en längre förstföderska process.

Jag är rädd för att snittet som det varit problem med sen start ska spricka vid värkarbetet. Min bm sa att det händer men är ovanligt och att de håller extra koll. Hur kan de hålla koll på ett snitt som sitter i livmoder och ovan lager? Bara undrar.. Sjukt nervös över just det..

• malinhudis
    Baby Lei skrev 2012-12-05 14:41:36 följande:
    Jag är benägen att hålla med :)
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~