• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Tessss

Alexandra: vad jag förstått från min bm så kollar de hur kroppen tar hand om det söta. Man får en supersöt dryck och sen kollar de så att kroppen kan ta hand om det. Min bm sa att om kroppen inte kan ta hand om det, om man har graviditetsdiabetes, så kunde det innebära att man får en stor bäbis som inte är så "färdig" inuti - lite som stoooora tomater som bara smakar vatten. Men jag kan ju ha missförstått

• flagnell

Alexandra: det är ett gissel det där med mediciner mot smärta och graviditet... 

Glukosbelastningen går till så att en får dricka 75 g glukos löst i vatten (vissa landsting har en färdig, inte lika dåligt löst glukoslösning istället, beror på vad som är upphandlat) efter att BM tagit blodsocker i båda dina händer. Efter två timmar tas ytterligare ett blodsocker i varje hand och så mäts det hur väl din kropp kan ta hand om sockret.

Graviditetsdiabetes ökar dels risken för fostret och dig, men också risken för att i framtiden utveckla diabetes typ II.

• AlexandraViberg

Jo vet riskerna men visste inte hur själva kontrollen gick till. Står inget om detta på mitt mödravårdschema iallafall! Men kan det upptäckas indikationer vid vanliga kontroller så man får göra detta? Jag har ju uppfattat att det är ett allvarligt tillstånd ändå.

• flagnell

Min BM har tagit blodsockerkontroll när jag varit där, och det är ett sätt att upptäcka om blodsockret börjar sticka iväg och det bedöms behövas en belastning.

• flagnell
    Madelen21 skrev 2012-12-14 19:40:06 följande:
    hej allihopa
    här är en som mår riktigt skit ikväll..
    mår inte dåligt på nåt vis fast jag är jävligt ledsen...
    känner mig usel på alla sätt och vis och vill inget hellre än att ungarna ska somna så att jag kan få lite tid för mig själv... älsta barnet sover nu... minstingen är vaken å jag känner att ja vill att han sover så att jag kan göra alla mina måsten för att känna mig nöjd...
    har gråtit i 30 minuter nu å jag känner mig värdelös mm... D måste vara alla jäkla hormoner som ställer till trubbel.. Normalt är jag inte såhär... Suck...  tät i näsan är ja också... ush...

Nån mer som känner igen sig i detta?

Nu ska jag försöka smyga upp på övervåningen å förbereda lite saker för i morgon.. ska börja lägga in 24 kvadrat golv i vårt nyrenoverade allrum....
    Hoppas kunna göra d utan att minsting märker nåt.
    Annars säger jag godnatt för idag. 

*kramar om*

har också sådana perioder, styrketankar till dig

• Zora

Alexandra: vad är ett mödravårdsschema? Är det ditt schema så att säga, när du ska gå på kontroller osv, eller är det något annat mer övergripande? Själv har jag bara fått veta att jag ska på RUL 4/1 och att jag sedan har ett möte hos BM 21/1 och då ska hon mäta magen. Har liksom ingen aning om vad som händer mer och när. Hade gärna velat haft en "plan" så man får lite mer info, jag menar, jag har ju aldrig gjort det här förut.. Men jag kanske för mer info vid mötet i slutet av januari...

• AlexandraViberg

Flagnell: ja just! Det togs ju på inskrivningen ja!

Zora: ett papper där det står vilka veckor man ska dit och vad som görs vid varje tillfälle och där skrivs bokade tider in. :)
    Det står ex blodprov/blodtryck/sf mått osv under respektive vecka man ska dit. Har inte fått alla tider men de skrivs in under veckorna eftersom! :)

• Madelen21

flagnell: tack så mkt, känns bättre idag. gick å la mig m minstingen å har sovit hela natten ända tills nyss å nu väntar vi på kalendern på tv :)

• Acantha
    Madelen21 skrev 2012-12-15 08:02:41 följande:
    flagnell: tack så mkt, känns bättre idag. gick å la mig m minstingen å har sovit hela natten ända tills nyss å nu väntar vi på kalendern på tv :)

Jag skyller mitt mående på att jag drar ner på mina antideprisiva inför förlossningen. Känner mig låg, labil och vill helst vara ensam. Men jag hoppas det snart går över och att det har med magen att göra!
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~