• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Mj1983

Jag funderar på att inte göra glykosbelastningen.

Jag mådde så otroligt dåligt av den sist!!!!! Usch!!!! Men fick fint resultat.

Mår dålig så det räcker redan.... Ingen diabetes i släkten o ett normalt bmi på 20.

• Mj1983

I min kommun ska alla göra det

Men man har ju alltid rätt att säja nej

• mytol

Jag minns inte vart gränsen vårt bmi ligger på angående gluskosbelastning i mitt landsting. men det är under 34 iaf, kanske runt 30.
    Jag fick göra en tidig belastning pga att jag har diabetes på båda mina sidor i släkten och min mamma har typ 2 men jag låg alldeles toppen i värdena, likaså under förra graviditeten så jag är inte orolig. Sen får jag göra en till i vecka 28. De e ju asäckligt men men....     

• sanmal

Jag kommer inte göra glukosbelastningen eftersom jag är gastric bypass opererad och riskerar att "dumpa" på den där söta vätskan. De kommer kolla mitt socker på andra sätt istället :)

• fivestepsback

Hejhej!

Tittar bara in för att önska er en trevlig lördag! Skriver ju inte så ofta här men läser desto mer :)

Ta hand om varann nu och stressa inte för mycket inför jul :)

• ThereseJohansson

Där jag bor görs glukosbelastningen i v28 men jag kommer inte göra den eftersom jag är gastric bypass opererad...kommer istället få låna en blodsockermätare från specmödra som jag ska använda efter måltider en viss period..

• Sömntutan

Som sagt det verkar vara väldigt olika med belastning i olika landsting, precis som det verkar vara med de mesta. Vissa landsting har det som standard och om man inte vid tidigare kontroller märker av högt blodsocker så är det vanligast att göra belastning runt v.28. Blodsocker kommer BM kolla kontinuerligt vid era besök då man kan få graviditetsdiabetes även om man inte ligger i någon riskzon, dvs är överviktig (BMI gränsen verkar ju variera här precis som allt annat). Märker dock BM att du har högt blodsocker så kan det bli så att du får göra belastningen tidigare. Att jag får göra det redan nästa vecka beror ju på att mitt blodsocker var högt på inskrivningen och att jag ligger i riskzonen då jag är överviktig.
    Även om era BM inte nämner detta med belastning så har de ju koll då de tar prover vid besöken. Märker de då något avvikande så berättar de nog om det.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~