• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Mj1983

Det e väl helt o hållet upp till var o en. Finns inget fel el rätt i frågan om att ta reda på könet!!!

För mig e det visst viktigt med kön. Kvittar om det e pojke el flicka, men viktigt för mig att få veta. Vi köper helt klart färger på vagn o kläder "efter kön". Thats us.

Skulle aldrig säga att dom som inte vill veta el som kör "hen" gör fel....

• Pellefanten

Vi ska inte kolla den här gången. Vi kollade med dottern men jag vill uppleva båda så blir till å inte kolla den här gången :)

• SunnaLiv

varför finns behovet av att veta könet innan bebisen är färdig så att säga kan man ju oxå fråga? 
    om man nu inte bryr sig om färger och det praktiska Glad 

• AlexandraViberg

Och man kan fråga varför det behovet inte finns ;)

För oss handlar det om dottern på 6 år och att det ska bli mer konkret för henne och underlätta syskonskapet genom att inte börja det med besvikelse över att hon kanske ville ha en flicka men det blev en pojke. Hon har behov av att saker blir som hon tänkt. Typ som att täcket ligger rätt på centimetern. Så vi ger henne inte utrymme att hinna vilja ha ett visst kön..

Sen tycker jag att fixa det praktiska också är anledning nog. Och att många har lättare att skapa band med ett barn de inte ser genom att dels veta kön. Finns nog lika många anledningar för att veta som för att inte veta. Lika många anledningar som väntande föräldrar! :)

Lika många anledningar att göra kub som att inte göra det osv.

• tantS

Tänker att det bara är vår business om vi vill veta kön eller ej. Tycker man får frågan om kön allt som oftast och alla ska tycka så mkt. Tänker att vi funderat på frågan och kommit fram till att det är såhär vi vill ha det.

• Kickilina

Den anda anledningen jag kan se med att försöka ta reda på könet i förväg är att det aldrig är 100 % säkert. Har varit med om fall där föräldrarna fått besked om att de ex. väntar en flicka och ut kommer det en gosse, och tvärtom. Det blir en ordentlig chock, kanske främst för då den väntande syskonskaran som trodde de skulle få en lillebror/lillasyster...Dock har studier visat att sådana fall inte leder till några bekymmer i anknytningsprocessen men en chock blir det allt!

• Pellefanten

Jag tog reda på med dottern och tyckte inte alls de förstörde något medans min svägerska nästan blev sur på oss för att vi "fuskade" men denna gången vill jag inte veta för jag vill uppleva andra sidan så att säga någon gång också :)

• AlexandraViberg

Jo fast beror ju lite på när man tittar! Senast fick jag veta kön i v.37, var ju inget snack då, om vi säger så :P

Är nog inte super mega vanligt att det blir fel och de säger ju aldrig att de är helt säkra på vad det är just eftersom det KAN bli fel. Men beror mycket på ur vinkeln man ser också.

Nåväl, allt kan bli fel. Tycker det iallafall är en onödig diskussion! :)

De som kollar, kollar. De som inte kollar, kollar inte. Av olika anledningar.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~