• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • AlexandraViberg

Ja sen säger jag att det beror mycket på VART man bor. Vi har en nyrenoverad bostadsrätt 4 min gång från centrum med 4 rok. Hyran är 3200 nu efter höjningen. Innan 3048. Men i ex Stockholm existerar inte det! Den summan får man knappt en etta för liksom!

Så är glad att vi bor i en lite mindre stad. Förvisso kostade 3.an jag hade innan 4500. Men betydligt billigare att köpa istället. Med lån ligger vi nu på samma som med den lägenheten och den var utan lån..

Så vi har ju tur så att säga! :)
    Skulle aldrig betala 6000 för 4 rum, då skulle barnen få dela! (Jag vaknar väldigt lätt av barn så får ingen sömn när vi delat med dottern när hon var mindre eller när vi är bortresta)

• AlexandraViberg

Dottern var hos sin pappa och hade väl lite jul eller så eftersom vi bestämt att hon är med oss på jul varje år. Nåväl, vi har länge haft problem med deras sköljmedel som är parfymerat. Men nu hade han tvättat en vinternössa som täcker kinderna och knäpps under hakan. Och vi var tvungen att hänga ut den. Luktar så starkt att det kändes i hela lägenheten och gav mig huvudvärk.

Är detta något man kan säga åt honom att tänka på (allergiframkallande med för starka parfymer och jag är allergisk mot massa saker och har astma så känns som att hon är i farozon även fast hon inte blivit allergisk hittills) eller är det fånigt?

Är samma sak varje gång hon kommer därifrån. (Kanske därför han tycker att hon luktar när hon varit här som jag berättade häromdagen, för att hon inte är dränkt i parfymerade kläder!!!)

• Sömntutan
    AlexandraViberg skrev 2012-12-22 17:05:07 följande:
    Dottern var hos sin pappa och hade väl lite jul eller så eftersom vi bestämt att hon är med oss på jul varje år. Nåväl, vi har länge haft problem med deras sköljmedel som är parfymerat. Men nu hade han tvättat en vinternössa som täcker kinderna och knäpps under hakan. Och vi var tvungen att hänga ut den. Luktar så starkt att det kändes i hela lägenheten och gav mig huvudvärk.

Är detta något man kan säga åt honom att tänka på (allergiframkallande med för starka parfymer och jag är allergisk mot massa saker och har astma så känns som att hon är i farozon även fast hon inte blivit allergisk hittills) eller är det fånigt?

Är samma sak varje gång hon kommer därifrån. (Kanske därför han tycker att hon luktar när hon varit här som jag berättade häromdagen, för att hon inte är dränkt i parfymerade kläder!!!)
    Klar du kan. Frågan är ju hur det mottas. Som jag förstår på ditt andra inlägg om pappan så verkar han ju inte helt frisk.
    Äntligen! BF ~8 juni
  • mrshope

Jag kommer också vara hemma länge, vi lever på en lön och det går bra. Dagis är så hutlöst dyrt här i London (ca 15 000 kr per månad) så det är något jag vill vänta med tills barnet blir liiite större.
    Vi bor inte heller jättestort, en lägenhet med tre rum och kök. Den är svindyr så något större vill man inte lägga pengar på, och det behövs inte heller! 

• AlexandraViberg

Ja det är sant men efter hans lilla påhopp verkar det inte spela någon roll hur man tar emot saker. Men kanske blir värre åh andra sidan. Men vi måste verkligen hänga ut sakerna.. Sanslöst stark doft.

Får fundera om det är värt fighten!

• FFiNorrland

Angående boende, vi har bott på allt ifrån 250 kvm till 22 kvm - just nu bor vi på 59 kvm, en trea. Sonen är fem och har mysigaste rummet litet men fullt dugligt för lek och bus! Vi får också försvar oss angående strl. vi vill INTE ha större, kanske när bebis närmar sig två men nu känns det bara onödigt. Några bekanta har bott i en likadan lägga, de var också två vuxna men med två döttrar (nu 7 och 5 år) och de flyttade i somras, bodde här i 6,5 år! (BoKlok lägenheter) de delade på det lilla rummet, våningssäng - och så länge det inte är så stor åldersskillnad så funkar det ju! Vi får stå på oss. Vi säger hellre litet boende och mycket kärlek än ...!

• FFiNorrland

Måste få klaga lite; jag har sån foglossning så jag tror jag ska dö. Jag är enormt smärt tålig - men detta tar priset! (Förlossning på 20 h utan smärtlindring samt sugklocka och uppklippning, bad dem klippa för att slippa spricka! Mitt bästa beslut den dagen.) iaf. Detta är set västa!

• Natan

Vi bor också litet. En 1a på 38 kvm. 2 vuxna och en liten hund. Vi håller nu på att flytta till en 2a på 47kvm. Vi känner att vi inte behöver större så länge barnet inte behöver något eget rum. Huvudsaken är att vi har ett sovrum, vardagsrum och kök :)

• Kickilina

Ja, tänk på hur man bodde förr. Det var inte snack om var sitt rum för kidsen. Idag är det så höga krav på allt. Men skit i vad andra säger, bara ni är nöjda med hur ni har det!
    Vi bor i parhus på 114 m2 och tycker det är alldeles lagom till två kids...däremot då trean kommer blir det att barnen får dela rum eller så blir det att göra sig av med mitt älskade piano och gubbens skinnfåtölj ;-(

Sista natten innan jul för mig i natt sen blir det julledigt fram till nyår. HURRA!!!!!

• em77

Fy va jobbigt FFiNorrland.. Hade foglossning med min första men inte med min andra å än känner jag inte av ngt så jag hoppas jag slipper. Hoppas ditt blir bättre!!!

Vad det gäller bostad så kom vi in i snurren för 10 års sen å gjorde en grymt bra försäljning på en bostadsrätt som gjorde det möjligt för oss att flytta till hus. Vi bor nu bra mkt billigare än många av våra vänner som bor i lgh. Är så orättvist på ngt sätt, dom vill gärna flytta men eftersom dom har hyres rätt e det svårt att ge sig in i leken..!! Då banken e tuff idag med lån mm.

Är själv uppväxt i en lgh där jag delade rum med min tvilling bror tills jag var 11 år och det gick ingen nöd på oss alls. Hade en grym uppväxt!! Så bo litet eller stort är detsamma om man kommer från en trygg å fin familj.

Ibland önskar jag att vi bodde mindre då vi har mer el. Mindre en fritisgård här för vi har det lite större. Idag var det 7 ungar här å lekte.. Så 9 barn..

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~