• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Pellefanten

På onsdag ska jag börja jobba igen. Känner mig sjukt taggad och hoppas verkligen jag kommer orka. Så fruktansvärt tråkigt att vara hemma!!

• AlexandraViberg

Maken tycker jag överanalyserar och överreagerar angående min vikt.. Men jag får ju panik känslor av att bebisen inte får allt fett den vill och bör lägga på sig.. Blir ju ledsen och orolig över det.

Och om jag ligger -3, hur mycket har jag inte gått ner då egentligen.. Livmoder, vatten, brösten och bebisen börjar ju väga nu i andra trimestern.. Brösten är ju två storlekar större liksom..

Så nu tänker jag inte säga mer om detta till honom, han fattar ändå inte. :(

• FFiNorrland

Jag gör som förra gången angående situps, jag gör SMÅ, KORTA för de övre magsmusklerma till v 18, funkade jätte bra förra gången (10 per träningstillfälle). Mina magmuskler blev jätte bra efter förra graviditeten (började träna magen som vanligt 1,5 månad efter förlossningen. Plankan gör jag VARJE DAG, samt ryggböj! Ett måste för min rygg och bäcken. På mitt gym finns det två masikner som tar/ger där hantlar eller dylikt aldrig kan. Jag tränar 4-7 ggr i veckan plus promenader, cykling (ja i snön) och simning. Dock kan jag inte simma så ofta nu pga foglossning.

• gwenhwyfar89

Jag har mest kikat i tråden men nu kanske det är dags att skriva något igen :)

Man hör om vissa som aldrig får se sin bebis förrän RUL, eller andra som fått blödningar eller smärtor och försöker få till ett ultraljud utan framgång. Själv hör jag till den lyckligt lottade skaran som fått se min bebis både i vecka 6 + 4 och i vecka 13 + 0, med ett dunkande hjärta bägge gångerna.
    Första gången var jag orolig p.g.a. blödningar och fick ett vul dagen efter. Andra gånger var det min barnmorska som tyckte vi kunde göra ett ultraljud, eftersom vi inte hade något bättre för oss. Det var i måndags och då fick jag höra hjärtat och se hur bebisen låg och vilade. Allt såg bra ut sa hon :)

Imorgon - på julafton - är jag i vecka 14 + 0 :) Den 21 december är det dags för RUL :) Längtar som en tok! Vi kommer att ta reda på kön om det går att se. Jag vet att min pojkvän hoppas på en kille, men vi blir självklart glad oavsett vad det blir för nån liten :) Vi känner på oss att det blir en kille dock, men alla runtikring verkar tro på tjej :)
    Dock har vi bara kommit överrens om vilket namn det blir om det blir en tjej - Wilma :) Pojknamn verkar omöjligt att komma på...Så det är nog lika bra att det blir en liten flicka ^^

Och angående träning och sådant..Jag har hund och går en längre promenad per dag - ca 40 min - och två kortare promenader (2 x 15 min). Något mer orkar jag inte, eftersom hjärtat springer på ganska rejält direkt det blir en uppförsbacke eller om jag ska gå i trappor..Så det måste vara lugn motion.

I övrigt så mår jag jätte-bra och har mått bra sedan dag 1 - inget illamående eller liknande. Det enda jag känt av är trötthet och yrsel + de typiska ömmande brösten o.s.v. Men nu mår man ju som bäst! :)

• Kickilina

Jag kör spinning, försöker få till tre pass/vecka men nu har jag slarvat lite i det sista. Håller pulsen på max 85% av maxpuls såsom rekommendationen för gravida är. Körde spinning fram till v 40 förra graviditeten också, kändes skitbra. Det enda var att jag fick höja styret i takt med den växande magen. Har fram till denna vecka även kört cx works core men nu har jag lagt ner det eftersom jag ändå inte kan göra alla övningarna...

• Sömntutan

Någon som har myror i benen ibland när ni slappnar av. Jag håller på att bli tokig ibland när jag ska sova eller bara slappa framför TVn. Måste ligga och röra på fötter och ben annars blir jag alldeles knäpp. Är det detta som kallas restless legs? Jävligt drygt är det iaf.

Äntligen! BF ~8 juni
  • Tessss

Sömntutan: så där har jag det också ganska ofta - riktigt jobbigt! :(

Ser att ni pratar träning och vikt... Jag tränar verkligen ingenting just nu och känner inte att något lockar heller :( Har hund, så några promenader blir det, men inte längre så raska som förr. Jag har i alla fall fått må bra i princip hela tiden och det är jag glad för, men fastän jag äter ordentligt så går jag ner i vikt. Startade lite högre än vad jag ville (80kg till 173,5cm) så det gör ju egentligen inte så mycket att jag gått ner till 75,3... Men man kan ju fråga sig vad det beror på - enorm matsmältning? ;)

• Zora

Jag vill verkligen komma i gång med någon träning, men vet inte riktigt vad.. Har mest bara gått promenader förut, innan jag blev gravid. Sen jag blev gravid har jag verkligen inte haft någon som helst ork att ens gå ut och gå.. vilket känns väldigt slött, så efter jul/nyår vill jag verkligen köra igång med nåt. Vill gärna träna rygg/mage (så mycket det går) och gärna smidighet osv. Vad kan tänkas passa då för träning? Vart kan man hitta rygg/magövningar att göra hemma? Funderar lite på gravidyoga, men har aldrig yogat förut och vet inte riktigt hur det är.. Blir man stark av det, eller är det bara smidighet?

• Friiidaaay

gwenhwyfar89 - grattis! Skönt att få må så bra :) Själv gick jag in i vecka 14 idag och fick kramas med toaletten för första gången.. Hur i hela friden kan det komma nu?? Har mått döilla innan, men inte så jag behövt kräkas..

• Friiidaaay

Hurtigt Kickilina! Skulle också vilja gå på vattengympa, men det verkar de inte ha alls i Örebro.. Så ska istället köpa kort så jag kan åka & simma själv ibland :) Det ska ju vara skönt säger dom. God Jul på er alla mammor & blivande mammor! Hoppas ni får en bra jul :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~