• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Friiidaaay

Några av er som går på någon speciell gravid träning? Typ yoga, gym eller nått? Skulle vilja boka in mig på något efter årsskiftet, så jag håller igång kroppen :)

• AlexandraViberg

Längtar till jul ändå, för att få berätta för min Lill strumpa! Hon ska få en storasyster tröja och så får vi hjälpas åt att läsa vad det står och tadaaa!

Har tänkt försöka rigga upp så man får det filmat, oavsett reaktion kan det ju vara kul att ha kvar. Men hon älskar och fascineras mycket av bebisar och vill gärna bli storasyster så hoppas på en fin reaktion men är medveten att trots att hon vill ha syskon så kan faktat att det nu blir verklighet vara lite skrämmande också!

Tur vi vaknar hos mamma och berättar där så blir det ledsam reaktion så finns det massa julklappar iallafall :P

• FFiNorrland

Friiiday, jag gymmar på som vanligt. Tränar dock överkroppen - ryggen - magen mer än benen, pga foglossning. Tar hantlar, använder maskiner och gu så bra jag mår efteråt! Hade tänkt zumba också men passen är vid fel tid..

• Friiidaaay

]FFiNorrland skrev 2012-12-22 22:43:25 följande:[/quote-nick]Friiiday, jag gymmar på som vanligt. Tränar dock överkroppen - ryggen - magen mer än benen, pga foglossning. Tar hantlar, använder maskiner och gu så bra jag mår efteråt! Hade tänkt zumba också men passen är vid fel tid..[/quote] Kul! Jag har vart inne lite på att börja gymma så kroppen orkar med graviditeten på ett bättre sett med. Än så länge har kag knappt kännt av den foglossning jag hade sist, men då kom den rumt v . 25-30. Så jag är glad så länge jag slipper :) Men tänkte på magträning, hur pass kan man "påfresta" magen nu? :)

• FFiNorrland

Friiiday plankan och små (alltså korta) situps funkar under typ hela graviditeten fast plankan har man mer nytta av innan och efter graviditeten. Hoppas du hittar övningar du gillar, jo en till!: pilatesboll mellan benen, ligg på rygg och häv benen med bollen uppifrån och ned mot (inte ned i) golvet i den takt och höjd du orkar, går lika bra utan boll till en början

• mytol
    FFiNorrland skrev 2012-12-22 23:40:57 följande:
    Friiiday plankan och små (alltså korta) situps funkar under typ hela graviditeten fast plankan har man mer nytta av innan och efter graviditeten. Hoppas du hittar övningar du gillar, jo en till!: pilatesboll mellan benen, ligg på rygg och häv benen med bollen uppifrån och ned mot (inte ned i) golvet i den takt och höjd du orkar, går lika bra utan boll till en början

Jag har hört att man inte ska göra sitt ups under graviditet eller tidigt efter. Den förklaringen jag fick av en sjukgymnast var ungefär densamma som denna:

" Som gravid drabbas man i de allra flesta fallen av något som kallas magmuskeldelning. Det som händer är att de raka magmusklerna delar på sig för att bebisen ska få plats att växa och detta är helt naturligt. Hur mycket magmusklerna särar på sig är olika från person till person men vad som gäller i princip alla är att man måste träna för att musklerna ska gå ihop igen. Detta sköts alltså inte av kroppen automatiskt som man tyvärr alltför ofta får höra av sin barnmorska.

Varför ska man då undvika att göra situps, crunches och benlyft när man har en magmuskeldelning? Den största anledningen (det finns flera!) är att problemet kommer inte bli bättre utan kan bli förvärrade av ovanstående övningar. Man måste stärka musklerna inifrån och det gör man inte när man tränar dessa övningar.

Om ni tänker er att man har på sig en jacka med blixtlås som man försöker stänga både uppifrån och nedifrån samtidigt, vad kommer då att hända? Jo, glipan i blixlåset blir ju större ju mer ni trycker, ni kommer inte lyckas att stänga dragkedjan. Eller hur? Samma effekt blir det när man gör exempelvis situps, varje gång ni går upp så trycker ni ihop ?dragkejdan? och varje gång ni går ner så sträcks den ut igen. Alltså kommer situationen inte bli något bättre"
  • alv

Har anmält mig till gravidpilates 10 veckor med start i januari! Ser så fram emot det! Körde gravidyoga när jag väntade sonen, grymt skönt o med bra andningsövningar inför förlossningen

• Sömntutan

Hmm de ska starta en klass i afrikansk dans där jag bor som jag är jättesugen att gå. Frågan är bara hur pass påfrestande det kommer att vara.

• KarinF

Jag styrketränar på gymmet med lätta vikter 3ggr/vecka.. För magen så blir det olika typer av plankan, inga sit-ups. Det ska man undvika pga magmuskeldelningen. Har läst att det finns risk för att magmusklerna inte går ihop efter förlossningen ifall man tränar magen på fel sätt. Jag kör även crosstrainer, joggar och går på spinning. Blir nog lite längdskidåkning nu i jul också.

• louise1983

Håller med förgående talare, inga situps tjejer när magarna börjar växa! Kör plankan och liknande stabilitetsövningar. Det är ju trorts allt de djupa magmusklerna, de som går som en korsett runt ryggraden som ni behöver stärka för att orka med graviditeten. Ett tips är att skippa maskiner och kör funktionella övningar med tex hantlar, kettlebells istället. Då aktiveras magbusklerna hela tiden trots att det kanske är en övning på tex ben ni kör :) Det kan ju vara svårt om man inte är så insatt men tänk på att det ska finnas utbildad personal på era gym, å nu är verkligen rätt tid att vända sig till dem!

Om n iär intressserade finns hur mkt som helst att läsa på
    Sveriges absolut bästa bloggar när det kommer till gravid/mamma träning:
    http://blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/

http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~