• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Caroliin

Ja jag fick rul i v.17+3 enligt vul, men enligt mens är jag i v.19+2 så kanske hon inte räknar riktigt efter vul :)

• Caroliin

Åh vilket fusk kickilina :) men va kul med en liten gosse :) har själv två pojkar (:

• Ung Mamma 91

hejsan allihopa! Och ett gott nytt år till alla!

Kanske någon som är lika sjuk som mig ?

Här e det foglossning , vatten i benen , säkerligen en till njursten som med första. Går ju kalasbra detta! :P 

Får vara sängliggandes till förlossningen kanske ;) Haha , nej , nu ska vi tänka positiva tankar!

här har vi RUL 15de så får se hur lill*n ser ut :) Grattis till er som redan vet könet ;) 

• tantS

Kickelina -du har alldeles för mycket arbetsförmåner som gravid. Grattis!!!

Ang lergigan så blev jag så nojjig när jag förstod att det är psykofarmaka. Om det ändrar signaler i min hjärna, vad gör det då med bebis hjärna? När man hör folk jämföra det med sobril? Antar att jag är nojjig i onödan men känslan är kvar.

På facebook tog jag en bild på två champagneglas och en flaska med tydlig "alcohol free". Tror många fattade :)

Gott nytt år tjejer!

• Sandraa L
    FFiNorrland skrev 2012-12-31 22:05:44 följande:
    Blir så illa berörd angående alkohol och graviditet! En vän skrev just en C uppsats om gravida och alkohol, helt sjukt så många som tycker det är ok, minst 300 barn per år föds med skador i hjärna pga mamman druckit ett (eller) flera glas, och inget görs?! Hur fan kan man förstöra ett litet liv pga sin egen törst? Kan man inte avstå bör man tänka igenom om man verkligen är redo! Alkohol skada fostret i alls skeden!! Och forskare vet ej ännu (som tur e) när det är som mest kritiskt för utvecklingen! (Skulle forskare vet/gå ut med bär det är som mest kritiskt skulle väl fler chansa på att dricka före och efter den perioden) iaf tycker jag det är sjukt att man ens kan tänka tanken att "bara" ta ett glas - ett glas kan ge ditt/ert barn men för livet, eller dö i magen!
    Källa på det tack. Bullshit enligt mig, ett glas vin eller champagne skadar absolut inte. Då är det mer risker med att vara äldre och skaffa barn eller vara överviktig. 

Tänk alla de som gått gravida utan sin vetskap och fött ett frisk barn vilket 9 av 10 gör och de har festat. Min moster trodde inte hon kunde bli gravid, höll på med en utredning och det hade varit bröllop och 30års fester osv. under den här tiden. Hon hade med andra ord festat på ordentligt och där var det både öl, vin, SPRIT och annat på helgerna. Hon fick reda på att hon var gravid i v.25, självklart var hon orolig med tanke på partyperioden som hon haft men ut kom en frisk liten pojke. Det samma gäller en annan tjejkompis som fick reda på att hon var gravid vid 14års åldern sent. Friskt barn där med. 

ETT (1) glas under 9 månader skadar inte och om sagt, jag vill gärna se KÄLLA på dina påståenden om mammor som druckit just ETT glad fått så skadade barn som du påstår. Tror du har blandat ihop det med mammor som haft missbrukar problem och inte kunna släppa flaskan, det är en helt annan skillnad. 
  • Sömntutan

SandraaL: Härlig inställning :-/! Men alla har ju rätt till sin åsikt. Jag håller inte med dig iaf. Under graviditeten är det nolltolerans när det gäller alkohol. Jag frågar mig varför man måste dricka alkohol under graviditeten? Så gott kan det väl inte vara så man bara måste ta ett glas? Eller?

• Sandraa L
    Sömntutan skrev 2013-01-01 11:00:39 följande:
    SandraaL: Härlig inställning :-/! Men alla har ju rätt till sin åsikt. Jag håller inte med dig iaf. Under graviditeten är det nolltolerans när det gäller alkohol. Jag frågar mig varför man måste dricka alkohol under graviditeten? Så gott kan det väl inte vara så man bara måste ta ett glas? Eller?
    Självklart har alla det! Jag skulle aldrig förmå mig själv att dricka under graviditeten då menar jag ett glas vin då och då, vid middag osv. där är det noll tolerans MEN kan säga att jag tog ett halvt litet glas champagne vid 12-slaget i natt. Inget som påverkar eller skadar. Däremot förstår jag inte varför man ska ska sprida en massa osanning och då utan källa. Alla vet om att MISSBRUK och alkohol i mängder kan ge skador, att röka under graviditet är lika illa det med tanke på att PDS, litet barn, adhd mm. ökar. 

Frågade min barnmorska om det här och det var absolut inte skadligt. 
  • Madelen21

Gomorron allihopa
    Jag gick å la mig 21 mä minsting igår men han va vaken till 23...
    jag somna i samma veva som han dvs 23 tiden... Vakna kvart över 12 å la mig igen efter varit upp å druckit vatten mm...

Nu har jag haft huvudvärk i en vecka... sa det till min mamma och hon tyckte minsann att jag ska ringa min vc.. hon fråga när ja ska till bm nästa gång å d blir ju inte förens ja nån gång efter rutin ul...

ush ja är helt slut :( 

• Baby Lei
    Sandraa L skrev 2013-01-01 10:53:07 följande:
    Källa på det tack. Bullshit enligt mig, ett glas vin eller champagne skadar absolut inte. Då är det mer risker med att vara äldre och skaffa barn eller vara överviktig.  Tänk alla de som gått gravida utan sin vetskap och fött ett frisk barn vilket 9 av 10 gör och de har festat. Min moster trodde inte hon kunde bli gravid, höll på med en utredning och det hade varit bröllop och 30års fester osv. under den här tiden. Hon hade med andra ord festat på ordentligt och där var det både öl, vin, SPRIT och annat på helgerna. Hon fick reda på att hon var gravid i v.25, självklart var hon orolig med tanke på partyperioden som hon haft men ut kom en frisk liten pojke. Det samma gäller en annan tjejkompis som fick reda på att hon var gravid vid 14års åldern sent. Friskt barn där med.  ETT (1) glas under 9 månader skadar inte och om sagt, jag vill gärna se KÄLLA på dina påståenden om mammor som druckit just ETT glad fått så skadade barn som du påstår. Tror du har blandat ihop det med mammor som haft missbrukar problem och inte kunna släppa flaskan, det är en helt annan skillnad. 

Njae.. Jag vill också gärna se en källangivelse på det påståendet. Men samtidigt kan man ju såklart inte säga att "jag krockade utan bilbälte en gång och överlevde - alltså behövs inte bilbälte.." Bara för att någon man känner druckit som gravid utan att det skadat just det barnet betyder såklart inte att det är ofarligt att ta sig ett glas heller. Jag har bott i Frankrike i många år, och där sa läkarna att ett glas (de har ganska små vinglas i Frankrike) vin om dagen var helt ok som gravid. Nu, de senaste åren har de faktiskt ändrat rekommendationerna till nolltolerans precis som i Sverige. Och det var ett enormt stort steg för fransmännen som ser sitt vin som heligt! Enligt min väns läkare på grund av att man upptäckt att den lilla bebisen slutar att öva andningsrörelser redan vid ett glas.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~