• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mytol
    Alicantina skrev 2013-01-01 19:44:09 följande:
    Har inte varit in på en dag och har missat mycket;)  Läste om din dröm Alexandra V,..spännande och se om det är en kille du väntar. Jag har också drömt att jag fick en kille med blåa ögon, haha mannen har bruna och jag brungröna så inte så stor chans att de blir blåa! Imorgon ska jag ÄNTLIGEN på Ultraljud, sååå spännande även fast jag inte ska ta reda på kön, man kanske kan se nåt o gissa lite:) 

Vad avundsjuk jag blir. Jag har lite drygt 2 veckor kvar till mitt ul. Stort lycka till!
  • Alicantina

Häftigt!!  Båda våra tjejer har bruna ögon som vi, tror inte vi kan få barn me nån annan ögonfärg eller vad tror ni? Min mamma har gröna pappa bruna
    Hans mamma och pappa bruna 

• SunnaLiv

Baby Lei: ja använder faktiskt Estelle&Thild en del.Men ja...de kan ta upp ti 6 månader innan håret vant sig av vid kemikalier shampo så ger du de lite tid så blir de nog bättre o som balsam brukar ja ha några droppar arganolja i topparna.Sen använder ja de ja kan äta på kroppen.Tandkräm köper ja i min Ica men ja utan flour o SLS så svårare än så e de inte.Tvål använder ja helt naturlig olivtvål,funkar kanon! Så visst använder ja tandkräm shampoo o tvål :) men ja undviker onödigt billiga gifter som stoppas i, i många produkter. Mii83l: vi pratade om det vi tar in i oss som förs över på barnet...inte om jag trillar när jag går o skadar barnet på det sättet. Idag så pratas det massor om dessa kemikalier så att du har missat det är himla tråkigt.På vanliga nyheterna sa dem häromdagen att det va oroväckande att bebisar föds med så mycket kemikalier i sig.Det är ju inte för intet att så många märken plockar bort parabener osv ur deras produkter.Läser man på lite så finner man snabbt skrämmande fakta. Men visst jag e bra påläst om detta eftersom jag är utbildad naturterapeut,örtmedicinskt kunnig.Men det är inte så svårt för andra att hänga med i dagens utveckling eftersom det serveras till oss :)

• Caroliin

Min mamma, syskon, mostrar, mormor osv har bruna och halva mannens släkt har bruna andra blåa så det är ju inte så stor chans att vi skulle få blåa men det fick vi :)

• mytol
    Alicantina skrev 2013-01-01 19:54:12 följande:
    Häftigt!!  Båda våra tjejer har bruna ögon som vi, tror inte vi kan få barn me nån annan ögonfärg eller vad tror ni? Min mamma har gröna pappa bruna Hans mamma och pappa bruna 

Jag e dålig på de där med arvsanlagen kring ögonfärg.... Min pappa och bror har blå och mamma å jag har gröna. Sambon min ar blå å hans tvillingsyster har bruna, deras mamma blå å pappa bruna. Vår son har blå. Skulle vara jättekul om nästa får mina gröna...
  • Alicantina

När föräldrarna har olika färg så kan det ju bli nån av de två färgerna men eftersom både jag o mannen har bruna o hela hans släkt bruna så tror jag inte chansen är så stor för nåt annat, kanske att barnet får brun/gröna som jag, haha:)

• tantS

Baby Lei - Jag brukar tvätta med coops eget balsam bara, enligt balsammetoden. Tar i en extra klick i topparna och duschar snabbt av med kallt vatten och lite silikonfritt gel. Blir hur fint som helst och lockarna trivs. Storpack typ 10kr :P

Bebis lever loppan i magen idag! Funderar på om den kan ha hicka för der vibrerar liksom. I vilken takt har de hicka? Magfläsket darrar och tom sambon kunde känna :) sååå mysigt!

• Alicantina

Förresten det här med vikten, vägde mig för två dagar sedan och vägde 83,8  (är lång och vägde in mig på 80kg)
    i morse vägde jag 86kg, haha otroligt mycket viktökning på 2 dar, kommer sluta på 100kg! 

• SunnaLiv

Trist att man tolkar in så fel när man vill rekomendera saker som är endast för de bättre.Men aja så e de ibland...

• AlexandraViberg

Alicantina: man kan få barn med annan ögonfärg om pigmentet finns på båda föräldrarnas sidor. Man kan alltså vara två brunögda men båda har blått hos sina ex morföräldrar. Då kan barnet bli blåögd. Men har en förälder inte blått i släkten går det inte eftersom brunt är dominant.

Jag trodde dottern skulle få bruna. Dominant liksom. Pappan har blå men kände att chansen var liten ändå, mina båda föräldrar har bruna. Men hon fick blå för att mammas morfar har blå!

Läst mycket om genetik därför.. Denna lär få bruna, båda vi har bruna och våra föräldrar med. Men det finns blått en bit bak på båda våra sidor, så vem vet..

Så sensmoralen: räcker att i ditt fall alicantina att din man även någonstans i släkten har grön/blå ögon. Men är små chanser/risker men de finns!
    (Båda måste bära på den ljusa färgen.)

Super intressant tycker jag :D

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~