• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Sömntutan
    Friiidaaay skrev 2013-01-05 19:27:32 följande:
    Jag vet inte riktigt, för jag pratade med köpbarnvagn igår om deras liggdelar just för att vi har ett chassi med sittdel från 2009 och vill köpa en ren liggdel med och hade tänkt en ny. Men 2010 gjorde de om chassit, sen om det gäller bilstolen med vet jag inte? :)
    Hmm den modellen man kan sätta fast bilstolen i är väl inte Happyn va. Heter inte den Brio Go?

Äntligen! BF ~8 juni
  • Friiidaaay
    AlexandraViberg skrev 2013-01-05 13:00:34 följande:
    De kan ju i grund och botten inte neka dig om de inte har medicinska anledningar för att göra det, typ att det är mer riskfullt för dig pga någon sjukdom du har eller sådär. Annars kan de mer eller mindre inte neka dig, om du inte säger att det är för att det är bekvämast så, såklart :P

Är du rädd så är du rädd. Du kanske får prata med massa olika läkare osv men bara säga samma till alla och stå på sig.

Mitt första var pga sätes och fotbjudning och bestämdes i v.36 och ut kom hon i v.38. Minns att jag kände mig berövad på förlossningen lite grann men det gick över fort. Vill föda vanligt nu men inte om det finns några uppenbara risker eller om ingen kan göra mig tillräckligt lugn och övertygad om att snittet inte kommer spricka. För då kommer jag bara tänka på det under förlossningen och det är kanske inte heller bra att vara begränsad av det.

Stå på dig med vården iallafall så kommer det gå bra :)
    Kan de inte det? Jag har hört det förut med, men aldrig fått det bekräftat.. Ja nej, det är inte på grund av bekvämlighetsskäl utan på grund av att min förra BM med sonen, fick mig att tro att vi skulle förlora honom sista 5-8 veckorna. En otroligt jobbig tid som satte sina spår. Tyvärr.. Det tråkiga tycker jag med vården idag, är att det känns inte så att folk lyssnar på en. Man ska helst grina framför alla och vara ett nervrak för att någon ska förstå..
    Baby Lei skrev 2013-01-05 13:19:20 följande:

Men är det inte så att igångsättning dramatiskt ökar risken för kejsarsnitt? Jag tror också att man måste gå via Aurora eller liknande för att få snitt pg av psykologiska skäl, i alla fall första gången. Har en vän som precis fick beviljat snitt utan Aurorasamtal, eftersom hon gjorde alla de samtalen för två år sen när hon väntade sitt första barn. Jag lutar själv ner och mer åt snitt igen.. Har pendlat lite..
    Jo jag har hört det med, men när jag pratade med en annan barnmorska så ska det vara vanligare bland förstföderskor än omföderskor. Sen hurvida det stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte. Har flera vänner som gått igenom igångsättningar och klarat det utmärkt. Dock väldigt intensivt, men det hade jag genom hela förlossningen med pojken med. Så det kan jag ta igen Glad

• Hjärtat3
    Friiidaaay skrev 2013-01-05 19:28:45 följande:
    Har de kollar upp varför du får så mycket UVI? Jag hade det genom hela min förra graviditet och åt pencillin från vecka 6 till förlossningen och det berodde på gbs infektion hos mig.. Inte alltid de kollar upp en ordentligt Obestämd
    Inte sen jag va i 18-års åldern. Dom tror att det kan bero på att jag har en missbildning eller ett veck i urinblåsan som gör att den inte töms ordentligt. Men dom utredde det aldrig vidare.
    Ska be om att få det uppkollat ordentligt när bebisen har kommit. Är såå trött på skiten. Kräks 
  • Friiidaaay
    Hjärtat3 skrev 2013-01-05 19:36:01 följande:
    Inte sen jag va i 18-års åldern. Dom tror att det kan bero på att jag har en missbildning eller ett veck i urinblåsan som gör att den inte töms ordentligt. Men dom utredde det aldrig vidare.
    Ska be om att få det uppkollat ordentligt när bebisen har kommit. Är såå trött på skiten. Kräks 
    Okej, jag har ju haft uvi i hundra år känns det som och det gjordes aldrig någon riktig koll förens jag vart gravid och det fortsatte komma 2-3 gånger i månaden. De har väldigt lätt att hoppa över saker ibland i vården :P
  • Hjärtat3
    Friiidaaay skrev 2013-01-05 19:41:12 följande:
    Okej, jag har ju haft uvi i hundra år känns det som och det gjordes aldrig någon riktig koll förens jag vart gravid och det fortsatte komma 2-3 gånger i månaden. De har väldigt lätt att hoppa över saker ibland i vården :P
    Oja! Man får ligga på själv. Jag hade det första gången när jag va runt 16 o sen hade jag det minst en gång i månaden i flera år. Det blev något bättre efter jag fick min son, men har fortfarande stora problem. Du kanske oxå har nån missbildning i blåsan som jag förmodligen har.. Går du oxå på extra kontroller pga du har såna problem med UVI?
  • Hjärtat3
    Friiidaaay skrev 2013-01-05 19:41:12 följande:
    Såg du tipset jag gav tidigare om Hiprex?
  • Friiidaaay
    Hjärtat3 skrev 2013-01-05 19:48:28 följande:
    Oja! Man får ligga på själv. Jag hade det första gången när jag va runt 16 o sen hade jag det minst en gång i månaden i flera år. Det blev något bättre efter jag fick min son, men har fortfarande stora problem. Du kanske oxå har nån missbildning i blåsan som jag förmodligen har.. Går du oxå på extra kontroller pga du har såna problem med UVI?
    Jag har *peppar peppar* också mått bättre sen pojken föddes 2011. Har haft någon enstaka uvi men verkligen inte så tätt.. I graviditeten med honom så hittade dom GBS bakterier och det var det som orsakade min uvi iaf. Men än så länge finns det inge sånt i urinproven och jag hoppas innerligt på att slippa skiten igen eftersom det kan ge vissa komplikationer. Jag lämnade prover ganska tätt i början, men eftersom inget har synts till än och jag känner inget än heller så lämnar jag en gång i månaden om det inte blir känningar av något..

Förra gången sprang jag nästan varje vecka på mvc..  
  • Friiidaaay

Ja jag såg det, men skulle jag få tillbaka samma bakterie igen, så tror jag inte hiprex hjälper. Det finns ju inget "botemedel" mot gbs utan man behandlar ju bara uvi-infektionerna den ger med antibiotika samt att man får antibiotika under förlossningen med. 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~