• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Madelen21

yessical

Bäcken- och ländryggsbesvär vid graviditet(foglossning, symfyseolys)

Bäcken- och ländryggsbesvär kan uppstå vid graviditet. Bäckenlederna mjukas nämligen upp under graviditeten och det är en normal process som utvidgar bäckenet. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär - andra känner inget alls. Har du besvär eller känner obehag kan du fråga din barnmorska om råd.

Bilden visar var bäckenfogarna finnsBäckenfogarIllustratör: Svenska Grafikbyrån

Under graviditeten förbereder sig kroppen inför förlossningen genom att producera mer av hormonet relaxin. Hormonet gör att senor, ligament och bindväv mjukas upp. Bland annat mjukas bäckenlederna upp och blir mer töjbara. Det sker för att bäckenet ska kunna utvidgas. Förutom de hormonella förändringarna som sker och som kan orsaka besvär, förändras också hållningen på grund av den ökade tyngden som graviditeten medför. Detta kan innebära en extra belastning på ländrygg och bäcken.

Alla gravida kvinnor får en påverkan på bindväven. Alla får inte besvär av detta, men vissa får det och det kan drabba vem som helst under graviditeten. Det har visat sig att kvinnor som varit fysiskt aktiva regelbundet innan graviditeten löper mindre risk att få ländryggsbesvär under och även efter graviditeten.

Om du har haft ett jobb med tunga lyft eller har haft ländryggsbesvär tidigare i livet är risken större. Har du haft ländryggs- eller bäckenbesvär under tidigare graviditeter är risken också stor att du får besvär nästa gång du blir gravid. Upprepade graviditeter ökar också risken. En del kvinnor får ont redan tidigt i graviditeten, men det är vanligast under den senare hälften.

Symtom Bäckenet

När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta får du värk i korsryggen, ner i skinkorna eller framtill från blygdbenet mot ljumskarna.

Andra symtom kan vara att du:

har svårt att gå fort inte klarar av att ta långa kliv får ont av att gå i trappor har svårt att vända dig i sängen eller ligga på rygg har svårt att ställa dig upp från sittande och problem när du sätter dig ner. Ländryggen

Ländryggsrelaterad smärta behöver inte alltid vara relaterade till graviditeten utan kan ha funnits tidigare och kan orsakas av felaktig hållning, att du lyfter fel, skada eller svaga och spända muskler. Detta kan belasta leder, ledband och diskar. Smärtan är ofta lokaliserad ovanför korsryggen och du kan uppleva den som molande.

Andra symtom kan vara att du:

får mer ont mot dagens slut får ont när du böjer dig framåt inte kan ta ut rörelsen i ländryggen lika mycket som tidigare.
  • Hannathu
    Yessical skrev 2013-01-07 11:17:04 följande:
    Vad är Foglossning egentligen?

Det är fogarna i bäckenet som påverkas av ett hormon som heter relaxin och det gör att fogarna luckras eller mjukas upp så att bäckenet kan röra sig mer. Vilket vissa känner av väldigt mycket och andra mindre. Tror det står bra om det på 1177.se

Jag tycker att det känns som ett glödgat järnspett som gnager sig inåt i fogen mitt fram och i de två i ryggen. Inte helt skönt med andra ord. När jag går så lixom klickar det i fogarna.
  • 2003ett lycko år
    MissMe83 skrev 2013-01-07 10:09:57 följande:
    Ringde sjukgymnast och fick tid direkt på onsdag. Nu ska jag bara komma underfund med hur jag ska ta mig dit. Kommer inte i och ur bilen själv.... Ska åka och köpa foglissningsbälte idag och hoppas det ger någon effekt. Måste hitta en bättre och större kudde att ha mellan låren också. Var kan man få massage för sådana här problem??

när jag va på info möte hos sjukgymnaster för gravida tipsade hon om att man kunde lägga en sopsäck/plastkasse på sätet å en liten handduk över så glider man i och ur lättare. i sängen tipsade hon om sidenlakan att lägga på tvären under rumpan å en bit ner på låren och bit upp på ryggen. även använda sidenpyjamas för att lättare snurra på sig. mellan benen rekommenderade hon att använda en stor amningskudde.
  • em77

Cj2- fy lider med dig,jobbigt när man får sådana känslor!! Oroar mig oxå mkt för att allt inte e bra med bebis samt den j-vla sjukdomen cancer. Och att det ska hända mig el. min familj ngt.Men du ska se att det bara är en fettkula i armhålan, å att liten i magen mår tipp topp. Positiva tankar, inte lätt alltid men tyvärr kan man ju inte påverka ngt så bättre å vara glad å ta vara på dagen än deppa ner sig totalt!! Lycka till på ons! Kram på dig!

• cj2

Tack em77. Ja jag hoppas ju förstås att det bara är en svullen körtel eller något. jag går inte och tänker på det jämt, men ibland så. drömmer att det är något fel på barnet och att jag då inte älskar det, får skuldkänslor av det. men oftast är jag glad och posetiv!

• Natan

Är det fler än jag som mår konstant illa dygnet runt?

Jag har även fått ont på högra sidan av halsen och sen strålar det ner mot axeln. Jag kan inte bära något, inte ens ta ett glas med dricka utan att det gör och och strålar. Vad kan det vara?

• cj2

inte konstant illamående men till och från fortfarande.
    låter kanske som att du har en nerv i kläm.

• Mjj83l
    Hannathu skrev 2013-01-07 11:17:42 följande:
    Akupunktur och TENS tyckte jag hjälpte mest.

Cykla gjorde jag aldrig i förra graviditeten men nu hoppas jag kunna göra det för att hålla igång lite.

Gå med korta korta steg och gå sidledes i trappor gjorde att det inte förvärrades i alla fall.

Gillade inte alls foglossningsbältet tyvärr, hoppas att det kan hjälpa bättre den här graviditeten för nu har foglossningen kommit krypande igen. Inte riktigt lika tidigt som förra graviditeten

Jag hade bälte med dottern oxå, tyckte inte det hjälpte ett dugg!!

Men det jag köpte nu ser helt annorlunda ut och gör underverk!!! Jag kan varken gå el stå utan det. Tack vare bältet klarar jag att handla o lämna dottern på dagis iaf.
  • AlexandraViberg

Natan så hade jag under min kräk period i graviditeten. Kanske är att musklerna inte orkar egentligen eller nått. Hände två-tre gånger men tänkte inte så mycket på det.

• Natan

Tack för era svar! Jag ska gå till läkaren om nacken/axeln inte blir bättre.

Igår kände jag verkligen kickar/sparkar från bebisen :) min man kände det också! Lycka!!! :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~