• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mrshope
    Caliphora skrev 2013-01-07 16:36:56 följande:
    Har blandade upplevelser - sjukhuset där jag bor är ganska omodernt och om man är svensk från början så känns det engelska systemet otroligt oeffektivt. NHS (National Health Service) kämpar mycket med dåligt statsbidrag, UK spenderar ca hälften så mycket per person som Sverige på sjukvården. Men, själva födseln var bra, det var före och efter som kändes mindre bra. "Post code lottery", alltså väldigt beroende på var man bor här, vad jag förstår på andras upplevelser!

En positiv sak är att man har 2 UL i England, så jag har redan sett lillen en gång v. 13v! Ska på 20-veckors UL i slutet på Januari. Bästa upplevelsen någonsin, man får verkligen grepp om vad som föregår där inne!

Jag förstår att det beror väldigt mkt vilket sjukhus man tillhör. Jag tillhör King's College som är ett universitetsjukhus och jag är supernöjd. Får tre ultraljud, ska kolla hjärtat i v20 då vi har hjärtsjukdomar i familjen, har samma barnmorska hela tiden hela vägen till förlossningen. Jag är ju svensk men har bott här i 11 år och har ingenting att klaga på. Lokalerna är ju inte lika moderna men det är ju inte det som avgör hur bra vården är! 

Har även haft en hel del att göra med just NHS det senaste åren pga en olycka jag hade och fick så himla bra hjälp!

Hoppas det går bra med flytten till Sverige, vad spännande även om jag kan tänka mig att det är lite läskigt.  
  • Caliphora
    mrshope skrev 2013-01-07 16:43:12 följande:
    Jag förstår att det beror väldigt mkt vilket sjukhus man tillhör. Jag tillhör King's College som är ett universitetsjukhus och jag är supernöjd. Får tre ultraljud, ska kolla hjärtat i v20 då vi har hjärtsjukdomar i familjen, har samma barnmorska hela tiden hela vägen till förlossningen. Jag är ju svensk men har bott här i 11 år och har ingenting att klaga på. Lokalerna är ju inte lika moderna men det är ju inte det som avgör hur bra vården är! 

Har även haft en hel del att göra med just NHS det senaste åren pga en olycka jag hade och fick så himla bra hjälp!

Hoppas det går bra med flytten till Sverige, vad spännande även om jag kan tänka mig att det är lite läskigt.  
    Ah, jag har bott på ett par ställen i norra England mest ( ett par år i London), och det är väldigt olika från ställe till ställe.

Jo, det är läskigt! Sveriges finansminister har hästsvans! Flört
    Jag saknar Sverige, dock, och med två tror jag det kommer vara skönt med en mormor på nära håll - första barnet var väldigt jobbigt med mjölkallergi och väldigt svår reflux. Och amningen kom inte igång så fick inläggas efter 4 dagar då hon hade tappat 14% av sin kroppsvikt. 
    Då var det jobbigt att inte ha familj runtomkring sig! 
  • Caliphora
    joino skrev 2013-01-07 16:41:47 följande:

Nej, ingen kön-koll. Vill men sambon vill absolut inte :P kändes som en pojke men känslan vet jag inte hur pålitlig den är :D
    Var helt 100 på pojke förra gången - flicka var det! Hade inga flicknamn! Denna gången är jag förberedd... :)
  • mrshope
    Caliphora skrev 2013-01-07 16:57:43 följande:
    Ah, jag har bott på ett par ställen i norra England mest ( ett par år i London), och det är väldigt olika från ställe till ställe.

Jo, det är läskigt! Sveriges finansminister har hästsvans! Flört
    Jag saknar Sverige, dock, och med två tror jag det kommer vara skönt med en mormor på nära håll - första barnet var väldigt jobbigt med mjölkallergi och väldigt svår reflux. Och amningen kom inte igång så fick inläggas efter 4 dagar då hon hade tappat 14% av sin kroppsvikt. 
    Då var det jobbigt att inte ha familj runtomkring sig! 
    Det sägs ju att om man har bott utomlands i över 9 år så blir en hemflytt som en ny utlandsflytt. Men spännande ändå. Sverige är ju verkligen ett toppenland för barnfamiljer, och svenska hus är något jag nog aldrig kommer att sluta sakna.
    Skönt att ha familjen nära med lite mer stöd nu när du ska ha ditt andra barn också kan jag tänka mig! 
  • mco

Det svartnar framför ögonen när jag reser mig upp. Vad gör jag

• mco

Inlägget blev aldrig färdigt.. Vad gör jag åt det? Äter bättre? Rör mig mer? Järnbrist? Hjäälp

• Caliphora
    mrshope skrev 2013-01-07 17:03:19 följande:
    Det sägs ju att om man har bott utomlands i över 9 år så blir en hemflytt som en ny utlandsflytt. Men spännande ändå. Sverige är ju verkligen ett toppenland för barnfamiljer, och svenska hus är något jag nog aldrig kommer att sluta sakna.
    Skönt att ha familjen nära med lite mer stöd nu när du ska ha ditt andra barn också kan jag tänka mig! 
    Hus som klarar av bokhyllor! (Bor i Peak District i en jättesöt liten stuga, men var fasiken ställer de bokhyllorna?!)

Gå till MVC(?) och kolla blodtrycket. I andra trimestern sänks blodtrycket lite, så det kan bara vara en sån "sak" som händer.
    Men det kan också ha andra orsaker, så kolla med BM! 
  • ThereseJohansson

Vi väntar en underbar liten pojke och blev flyttade från 3/6 till 31/5 :)

• mco

Har haft problemet förut, kollat blodtryck osv och det har ALDRIG visat något :(
    Men kanske kan prova även denna gång..

• 2003ett lycko år

ha ha har inte träffat min mamma sedan annandagen jul då vi har varit förtröstan å idag när vi ses så säger hon: nej men oj vad du har varit växt om magen. nästan lika stor som min brors tjej som skulle ha haft barn i lördags men ännu inte fått ... ja tack mamma jag är bara sådär 20 v efter henne..... känner mig inte direkt smalare nu.... ja ja dölja det kan jag strunta i för tröjorna räcker inte till....

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~