Tessss skrev 2013-01-12 14:28:27 följande:
Fast det finns en anledning till att man har feber och det sägs vara bra att försöka låta kroppen sköta det själv så länge det inte stiger till över 39, närmare 40. Tror att vårt samhälle idag knaprar lite för mycket medicin, för det finns ju så tillgängligt. Jag anser att det inte är någon fara att vara lite sjuk (själv är jag påverkad av feber redan vid 37,6 men tar aldrig febernedsättande om det inte närmar sig temperaturerna jag nämnde ovan) men vi tycker ju alla olika

Word!
När jag växte upp hittade jag på egna sätt för att må bättre när jag mådde dåligt.
Om jag hade jätte-ont i huvudet så band jag en halsduk hårt runt huvudet, eller drack massor med vatten eller gick och lade mig och vilade. Om jag hade ont i magen så tog jag ett varmt bad och lade mig på vissa sätt för att det skulle kännas bättre. Hade jag feber blev jag nerbäddad och tyckte absolut inte det var någon fara? Det var nästan skönt att frysa lite och bli nerbäddad liksom, det som var jobbigt var väl att man kände sig så hängig.
Vid nästäppa så låg jag högt med huvudet istället för att ta nässpray o.s.v.
Jag har lärt mig hantera huvudvärk, magont, feber o.s.v. och idag tar jag sällan tabletter och när jag väl tar en tablett så verkar den DIREKT och magontet, huvudvärken eller febern kommer liksom aldrig tillbaka. Det verkar sjukt effektivt på mig, eftersom jag liksom knappt tagit tabletter.
Och när jag väl är sjuk - och låter kroppen läka själv - så blir jag frisk på ett kick!
Jag är övertygad om att det bästa är att undvika tabletter, men att ta en tablett om man absolut inte klarar smärtan.
Det är väl olika från person till person hur mycket man pallar med också. Om man aldrig tillåter sig att känna smärta så blir ju också smärtgränsen otroligt mycket lägre...vilket leder till mer tabletter...